Undrar om någon vet om det går att öppna nyckelringen via terminalen?
Efter som den måste låsas upp för att jag ska kunna logga in via vnc.
Har en server där hemma som inte har en skärm. Utan jag använder min laptop som skärm. istället.
Öppna nykelring via terminalen för vnc inloggning på server.
- Bar Talmai
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Öppna nykelring via terminalen för vnc inloggning på ser
Jag hittade den här referensen som avser att helt TA BORT lösenordet.
I det läget blir ju alla lösenord som lagras i datorn tillgängliga i klartext för de som har tillgång till datorn.
Man skall ju alltid tänka efter extra ordentligt när man håller på med lösenord. Kanske säkerhetskopiera filien login.keyring innan du ev försöker?
I det läget blir ju alla lösenord som lagras i datorn tillgängliga i klartext för de som har tillgång till datorn.
Man skall ju alltid tänka efter extra ordentligt när man håller på med lösenord. Kanske säkerhetskopiera filien login.keyring innan du ev försöker?
http://ubuntu-tutorials.com/2010/01/16/ ... on-ubuntu/It is possible to clobber your keyring passphrase and settings from the Terminal. Open a terminal (Applications > Accessories > Terminal), and run the command:
rm ~/.gnome2/keyrings/login.keyring
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
- Bar Talmai
Ja det är ju det jag skulle vilja undvika med att kunna låsa upp nyckelringen via terminalen.ycc skrev:Jag hittade den här referensen som avser att helt TA BORT lösenordet.
Då kan jag logga in på servern via ssh för att sen släppa in mig själv så att säga.
-
- Kontakt:
vino-servern vill alltså att GNOME-nyckelknippan skall vara upplåst och det sker enklast från serverdatorn. Om huruvida det är en bug eller en feature tvistar tydligen de lärde:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/562423
(Jag antar att du använder Ubuntus vanliga fjärrskrivbord dvs vinoservern.)
I länken finns ett halvkrångligt förslag hur man kan slippa detta:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/562423
(Jag antar att du använder Ubuntus vanliga fjärrskrivbord dvs vinoservern.)
I länken finns ett halvkrångligt förslag hur man kan slippa detta:
("Passwords and Encryption Keys" har visst flyttats till någon av menyerna under system, längst till höger i panelen, i Maverick)I have found a workaround for this issue on 10.04.
Open up Applications->Accessories->Passwords and Encryption Keys
Right click Passwords:login and unlock it.
You should be able to expand the tree and find a listing for vino. Right click and delete it.
Close Passwords and Encryption Keys.
Open gconf-editor as and navigate to /desktop/gnome/remote_access
Enter in your BASE64 encoded password into the vnc_password key.
Save the config and close the editor.
Reboot and you can now use your VNC client to connect to your machine without being first prompted with the keyring.
- Bar Talmai
Ja det fick bli blankt lösenord i nyckelringen.
Inte riktigt förtjust i lösningen men det funkar, jag har ju relativt säkert nätverk.
Men endå det snyggaste lösningen skulle endå vara om man kunde låsa upp servernyckelringen via ssh från klienten.
Tack ändå Ycc
Bar Talmai
Inte riktigt förtjust i lösningen men det funkar, jag har ju relativt säkert nätverk.
Men endå det snyggaste lösningen skulle endå vara om man kunde låsa upp servernyckelringen via ssh från klienten.
Tack ändå Ycc
Bar Talmai
-
- Kontakt:
Det verkar kanske som om man inte funnit den slutgiltiga lösningen på detta?
Vore det inte idé att någon provar att ladda ner källkoden till vino och tar bort den rad som testar om nyckelknippan är upplåst och sedan kompilerar ihop ett nytt paket.
Jag undrar om inte ett sådant paket skulle kunna göra succé??
(Eller att man i alla fall fixar källkoden eller en laddmodul, detaljerna har jag inte satt mig in i.)
Jag är inte alls någon expert, men min enkla bedömning är att systemet skulle bli SÄKRARE av att ta bort den kontrollen av lösenord eftersom man då inte skulle behöva tillämpa blankt lösenord eller upplåst nyckelknippa.
Vore det inte idé att någon provar att ladda ner källkoden till vino och tar bort den rad som testar om nyckelknippan är upplåst och sedan kompilerar ihop ett nytt paket.
Jag undrar om inte ett sådant paket skulle kunna göra succé??
(Eller att man i alla fall fixar källkoden eller en laddmodul, detaljerna har jag inte satt mig in i.)
Jag är inte alls någon expert, men min enkla bedömning är att systemet skulle bli SÄKRARE av att ta bort den kontrollen av lösenord eftersom man då inte skulle behöva tillämpa blankt lösenord eller upplåst nyckelknippa.