Sant förvisso men det är irrelevant så tillvida att vi vill väl få med så många som möjligt (ju mer tyngd desto bättre) och då kan politiska intressenter vara bra att ha med.pun skrev:Njau... det är väl mer "marknadskrafter" som styr det här inkl användare som bara vill ha en fungerande dator utan "besvärjelser" från en terminal.Lao Tzu skrev:Flertalet politiska ungdomsorganisationer borde vilja stå bakom det här. Det är ju ingen politisk fråga i den bemärkelsen att det inte är blocköverskridande.
Grupptalan mot Microsoft om Microsoftskatten!
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Grupptalan mot Microsoft om Microsoftskatten!
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Visst, det borde ge större tyngd ju fler vi får med.Lao Tzu skrev: Sant förvisso men det är irrelevant så tillvida att vi vill väl få med så många som möjligt (ju mer tyngd desto bättre) och då kan politiska intressenter vara bra att ha med.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Nej jag är helt övertygad om att det INTE går att uppbåda något politiskt intresse kring detta. Funkar Facebook så är alla lyckliga och glada...Lao Tzu skrev:Sant förvisso men det är irrelevant så tillvida att vi vill väl få med så många som möjligt (ju mer tyngd desto bättre) och då kan politiska intressenter vara bra att ha med.pun skrev:Njau... det är väl mer "marknadskrafter" som styr det här inkl användare som bara vill ha en fungerande dator utan "besvärjelser" från en terminal.Lao Tzu skrev:Flertalet politiska ungdomsorganisationer borde vilja stå bakom det här. Det är ju ingen politisk fråga i den bemärkelsen att det inte är blocköverskridande.

Än mindre kan man uppbåda något intresse för något som inte funkar "out-of-the box" och det är uselt att inte detta faktim väger tyngre för tex Ubuntu som ska föra den vanlige användarens talan !!
Re: Grupptalan mot Microsoft och Microsoftskatten!
Ja, dar var det! Tusen tack, skall lasa om det. (Forsta gangen jag laste det utropade jag gladjetjut!CryingFreeman skrev:Jag vet inte om du menar min blogg, men det låter lite som det..cthulhu skrev: Men jag hittar inte lanken jag letade efter, en bloggpost i 2 delar som gar igenom konsumentverkets krav for typ olaglig/monopol pa marknaden, och sedan pa blogen bopckas dessa punkter av en efter en. Minns det som glorius!(även om det var konkurrensverket jag battlade med)
http://mikrofoncaught.blogspot.com/2007 ... erket.html
Läste för övrigt igenom mitt inlägg och mindes det som bättre...

Ang. Politiska partier mm. Handlar inte allt om att fa namnunderskrifter? Da spelar det val inte sa stor roll vilket part personen tillhor?
- CryingFreeman
En italiensk konsumentförening har startat ett case i Milano om Microsoftskatten:
http://www.channelregister.co.uk/2011/0 ... microsoft/
http://translate.google.com/translate?h ... _18653.php
Registrera dig på våra lokala epostlistor
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Riktigt snyggt, det är precis så det skall gå till.CryingFreeman skrev:En italiensk konsumentförening har startat ett case i Milano om Microsoftskatten:
1) Kontakta bra advokatfirma. Bäst vore att ha en firma som tar på sig att göra detta utan någon direkt betalning under tiden utan endast en % av totalen när man vunnit.
2) Skaffa några hundra som är med på en stämning via en nystartad sida man gör lite reklam för
3)

4) Profit!
Bra, jag har också tjafsat en del med konsumentverket, har även jag tidigare fått svaret att det inte är av allmänt intresse. Mailade dem länken om Italien idag och bett dem att starta ett ärende. Men naturligtvis är jag med i en grupptalan mot microsoftskatten. Tycker vi bör agera snart.
@pun: Angående att få tillbaks pengarna från Dell så har jag mailat en av deras säljare och sedan deras VD i Sverige. Om ni är intresserade följer konversationen här:
-------------------------
Hej!
Jag skulle gärna vilja köpa en ny laptop från Dell, eftersom jag tycker
de fungerar bra, men jag har ett problem. Alla laptop:s som jag sett i
butiker och på nätet här i Sverige som ni tillverkat levreras med någon
variant av Windows. Vanligtvis Windows7. Jag använder inte Windows, kör
bara Linux (Ubuntu) hemma och på jobbet, därför skulle jag inte vilja
betala de ca 1000 kronor som Licensen är värd. (OEM-licensen är kanske
inte lika dyr, men det är ju i samma storleksordning)
I EULA (End User License Agreement) för Windows 7 står det bl a att om
jag inte väljer att acceptera EULA så "måste du kontakta tillverkaren
eller installatören för att få information om dennes returvillkor". Om
jag väljer att inte köra Windows 7 (t ex genom att skicka tillbaka
produktnyckeln till Microsoft så att de kan spärra den) så borde jag ju
få en rimlig ersättning för detta?
Det finns exempel på fall i andra länder där användare vänt sig till
tillverkare (bl a dell) och fått ersättning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_refund
Gäller detta även er? Har bl a pratat med er säljare Jonathan Grube (vet
ej om stavningen är rätt) han tyckte själv det var konstigt men sa att
er policy inte är att lämna ersättningar trots att det står så i EULA,
stämmer verkligen detta?
Om så är fallet undrar jag hur det harmoniserar med EU:s
konkurrensregler? (Kan nämna att jag även nyligen varit i kontakt med
konsumentverket/KO här i Sverige, tänker kanske även kontakta
konkurrensverket) När man köper en ny dator kan man välja att köpa
hårddiskar, dvd-spelare, skärmar, etc från olika tillverkare men
operativsystemet kan bara vara Windows och jag kan inte ens välja bort
det utan att Microsoft får del av mina pengar, hur är detta möjligt?
mvh:Johan Ekblad
---------------
Han vidarebefordrade då mailet till Gustav Jonsmeden (Nordic Consumer Sales), som svarade:
---------------
Hej Johan,
Jag sitter som sales manager för den Nordiska försäljningsavdelningen för konsumenter.
Jag kollade upp din förfrågan hos vår juridiska avdelning för att säkerhetställa hur vi på Dell ställer oss kring EULA.
Nedan är vår officiella policy kring OS och returns/refunds.
The official Dell policy regarding return of OS is as follows:
Dell is NOT able to provide a refund for an Operating System element of a Dell product. In particular, Dell will not refund the Microsoft Windows XP, Vista or Windows 7 Operating system as an individual hardware product component. Dell hardware products are advertised, marketed and sold with full details as to the product specification, including details of the pre-installed Operating System. Customers who are not willing to accept the terms of the pre-installed Operating System End User License Agreement (EULA) (which can be viewed in advance of product purchase as regards Microsoft products at http://www.microsoft.com/About/Legal/EN ... fault.aspx) should contact Dell Sales to enquire as to the availability of their chosen hardware with an alternative Operating System or, where possible, with no pre-installed Operating System.
If an end user customer having purchased Dell hardware (either direct from Dell or via a third party) refuses to accept the EULA and seeks to obtain a refund for the Operating System element of the product, Dell’s policy is as follows:-
- Where the customer purchased direct from Dell – the customer should return the entire hardware product and must do so in accordance with the relevant Dell company local returns policy (established in accordance with applicable Distance Selling regulations). This means that the customers right of return will be restricted in time and the product must be returned promptly and within the limited time period, for a full refund;
- Where the customer purchased otherwise than direct from Dell – the customer should seek a refund from their Retailer / Reseller (whereupon the policy of that Retailer / Reseller with respect to such refund applications will apply).
For the Nordics the time during which customer will have to seek return and refund (of entire system including OS) is 7 days for non-consumers and 14 days for consumers as per the above excerpt of our terms and conditions which customers accept at purchase (assume the Swedish ones in this case) - start at section 7.3 which then refers to applicable time limit:
Godkännande och Konsuments ångerrätt
7.1 Icke-Konsuments godkännande: Icke-Konsumenter äger endast rätt att vägra acceptera Produkt vid väsentlig avvikelse från det som avtalats och Kunden skriftligen meddelat Dell därom inom 7 dagar efter leverans. Om så inte sker anses Kund ha accepterat Produkt.
7.2 Konsuments ångerrätt: Konsumenter har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från den dag då Konsumenten har tagit emot Produkt.Konsument som vill utnyttja ångerrätten måste lämna ett meddelande om detta till Dell inom ångerfristen.Dell kan komma att begära skriftlig bekräftelse av att Konsument ångrat sitt köp.Vad gäller programvara och Service går Konsuments rätt att ångra sitt köp förlorad om Konsument börjar använda programvaran eller Servicen. Vad gäller en förseglad ljud- eller bildupptagning eller förseglat datorprogram går ångerrätten förlorad om förseglingen har brutits.Rätten att ångra ett köp av en Produkt går förlorad om Produkten ej kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Produkt returneras på Konsuments risk och i huvudsakligen oförändrat skick och i originalförpackning , eller motsvarande.Dell återbetalar priset minskat med rimliga kostnader för återtagande och avdrag för skada på, eller förlust av Produkt, inom 30 dagar från Dells mottagande av Produkten. För att säkerställa retur enligt ovanstående, tillhandahåller Dell returadress och nummer, som bör anges på förpackad Produkt.
7.3 Om Kund vid uppstart väljer att inte godta operativsystemslicens, då sådan finns, kommer Dell att acceptera retur av den kompletta Produkten och återbetala erlagt pris endast om retur har skett inom de tidsramar som anges i punkt 7.1 respektive 7.2.
Jonathan Grube hade alltså rätt i att informera om att vi inte refunderar tillbaka priset för OS. Om vi har möjligheten att hitta produkter med andra OS eller företagsdatorer låter jag vara osagt idag då jag inte känner till företagssidans utbud i den utsträckning som krävs.
Däremot kan Jonathan Grube säkert hjälpa dig att hitta dessa(om vi har några). Du når han på jonathan_grube@dell.com
-------------------------------
Jag tolkar detta som att de inte betalar tillbaka något belopp. Antingen godkänner man EULA eller också får man lämna tillbaka hela maskinen...
//mvh: Johan Ekblad
@pun: Angående att få tillbaks pengarna från Dell så har jag mailat en av deras säljare och sedan deras VD i Sverige. Om ni är intresserade följer konversationen här:
-------------------------
Hej!
Jag skulle gärna vilja köpa en ny laptop från Dell, eftersom jag tycker
de fungerar bra, men jag har ett problem. Alla laptop:s som jag sett i
butiker och på nätet här i Sverige som ni tillverkat levreras med någon
variant av Windows. Vanligtvis Windows7. Jag använder inte Windows, kör
bara Linux (Ubuntu) hemma och på jobbet, därför skulle jag inte vilja
betala de ca 1000 kronor som Licensen är värd. (OEM-licensen är kanske
inte lika dyr, men det är ju i samma storleksordning)
I EULA (End User License Agreement) för Windows 7 står det bl a att om
jag inte väljer att acceptera EULA så "måste du kontakta tillverkaren
eller installatören för att få information om dennes returvillkor". Om
jag väljer att inte köra Windows 7 (t ex genom att skicka tillbaka
produktnyckeln till Microsoft så att de kan spärra den) så borde jag ju
få en rimlig ersättning för detta?
Det finns exempel på fall i andra länder där användare vänt sig till
tillverkare (bl a dell) och fått ersättning.
Gäller detta även er? Har bl a pratat med er säljare Jonathan Grube (vet
ej om stavningen är rätt) han tyckte själv det var konstigt men sa att
er policy inte är att lämna ersättningar trots att det står så i EULA,
stämmer verkligen detta?
Om så är fallet undrar jag hur det harmoniserar med EU:s
konkurrensregler? (Kan nämna att jag även nyligen varit i kontakt med
konsumentverket/KO här i Sverige, tänker kanske även kontakta
konkurrensverket) När man köper en ny dator kan man välja att köpa
hårddiskar, dvd-spelare, skärmar, etc från olika tillverkare men
operativsystemet kan bara vara Windows och jag kan inte ens välja bort
det utan att Microsoft får del av mina pengar, hur är detta möjligt?
mvh:Johan Ekblad
---------------
Han vidarebefordrade då mailet till Gustav Jonsmeden (Nordic Consumer Sales), som svarade:
---------------
Hej Johan,
Jag sitter som sales manager för den Nordiska försäljningsavdelningen för konsumenter.
Jag kollade upp din förfrågan hos vår juridiska avdelning för att säkerhetställa hur vi på Dell ställer oss kring EULA.
Nedan är vår officiella policy kring OS och returns/refunds.
The official Dell policy regarding return of OS is as follows:
Dell is NOT able to provide a refund for an Operating System element of a Dell product. In particular, Dell will not refund the Microsoft Windows XP, Vista or Windows 7 Operating system as an individual hardware product component. Dell hardware products are advertised, marketed and sold with full details as to the product specification, including details of the pre-installed Operating System. Customers who are not willing to accept the terms of the pre-installed Operating System End User License Agreement (EULA) (which can be viewed in advance of product purchase as regards Microsoft products at http://www.microsoft.com/About/Legal/EN ... fault.aspx) should contact Dell Sales to enquire as to the availability of their chosen hardware with an alternative Operating System or, where possible, with no pre-installed Operating System.
If an end user customer having purchased Dell hardware (either direct from Dell or via a third party) refuses to accept the EULA and seeks to obtain a refund for the Operating System element of the product, Dell’s policy is as follows:-
- Where the customer purchased direct from Dell – the customer should return the entire hardware product and must do so in accordance with the relevant Dell company local returns policy (established in accordance with applicable Distance Selling regulations). This means that the customers right of return will be restricted in time and the product must be returned promptly and within the limited time period, for a full refund;
- Where the customer purchased otherwise than direct from Dell – the customer should seek a refund from their Retailer / Reseller (whereupon the policy of that Retailer / Reseller with respect to such refund applications will apply).
For the Nordics the time during which customer will have to seek return and refund (of entire system including OS) is 7 days for non-consumers and 14 days for consumers as per the above excerpt of our terms and conditions which customers accept at purchase (assume the Swedish ones in this case) - start at section 7.3 which then refers to applicable time limit:
Godkännande och Konsuments ångerrätt
7.1 Icke-Konsuments godkännande: Icke-Konsumenter äger endast rätt att vägra acceptera Produkt vid väsentlig avvikelse från det som avtalats och Kunden skriftligen meddelat Dell därom inom 7 dagar efter leverans. Om så inte sker anses Kund ha accepterat Produkt.
7.2 Konsuments ångerrätt: Konsumenter har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från den dag då Konsumenten har tagit emot Produkt.Konsument som vill utnyttja ångerrätten måste lämna ett meddelande om detta till Dell inom ångerfristen.Dell kan komma att begära skriftlig bekräftelse av att Konsument ångrat sitt köp.Vad gäller programvara och Service går Konsuments rätt att ångra sitt köp förlorad om Konsument börjar använda programvaran eller Servicen. Vad gäller en förseglad ljud- eller bildupptagning eller förseglat datorprogram går ångerrätten förlorad om förseglingen har brutits.Rätten att ångra ett köp av en Produkt går förlorad om Produkten ej kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Produkt returneras på Konsuments risk och i huvudsakligen oförändrat skick och i originalförpackning , eller motsvarande.Dell återbetalar priset minskat med rimliga kostnader för återtagande och avdrag för skada på, eller förlust av Produkt, inom 30 dagar från Dells mottagande av Produkten. För att säkerställa retur enligt ovanstående, tillhandahåller Dell returadress och nummer, som bör anges på förpackad Produkt.
7.3 Om Kund vid uppstart väljer att inte godta operativsystemslicens, då sådan finns, kommer Dell att acceptera retur av den kompletta Produkten och återbetala erlagt pris endast om retur har skett inom de tidsramar som anges i punkt 7.1 respektive 7.2.
Jonathan Grube hade alltså rätt i att informera om att vi inte refunderar tillbaka priset för OS. Om vi har möjligheten att hitta produkter med andra OS eller företagsdatorer låter jag vara osagt idag då jag inte känner till företagssidans utbud i den utsträckning som krävs.
Däremot kan Jonathan Grube säkert hjälpa dig att hitta dessa(om vi har några). Du når han på jonathan_grube@dell.com
-------------------------------
Jag tolkar detta som att de inte betalar tillbaka något belopp. Antingen godkänner man EULA eller också får man lämna tillbaka hela maskinen...
-
- Översättare
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Mycket intressant med Italien som sagt. Här kan vi ju verkligen refereral.
Jag har precis mailat Samsung och frågat dem om deras policy, då jag ska köpa ny laptop av dem snart. Återkommer med svaren jag får
.
Jag har precis mailat Samsung och frågat dem om deras policy, då jag ska köpa ny laptop av dem snart. Återkommer med svaren jag får

Jo det var den här artikeln som jag läste där en snubbe lyckades med det, ref 29 i Wikipediaartikelnjka skrev:
http://gwa.tumblr.com/post/213975024/ge ... ws-license
Han drog allting till sin spets och då backar nog Dell.
Sen som jag uppfattat det nu så kostar en OEM-licens 3-400 kronor så då är det kanske enklare att bara formatera bort smörjan.....
Sen har visst Dell i USA introducerat rena Ubuntu-modeller igen.... ska kolla.
- CryingFreeman
Visst är det enklast så, men för mig är det principen. Visst, det är 4 Max Deluxe-mål så summan är en skitsak, men att behöva betala för något som man inte vill ha eller tänkt använda...pun skrev:
Sen som jag uppfattat det nu så kostar en OEM-licens 3-400 kronor så då är det kanske enklare att bara formatera bort smörjan.....
Det mest intressanta är att vi troligtvis inte skulle acceptera det på något annat område än just datorområdet.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Sedan är det även så att själva datorn har nog blivit lite rabatterad IOM att det finns ett OS på den. Lite crap som installeras av antivirustillverkare och liknande gör att laptop-tillverkaren kan sänka priset lite. Så förmodligen är det inte ens 300-400 kr.CryingFreeman skrev:Visst är det enklast så, men för mig är det principen. Visst, det är 4 Max Deluxe-mål så summan är en skitsak, men att behöva betala för något som man inte vill ha eller tänkt använda...pun skrev:
Det mest intressanta är att vi troligtvis inte skulle acceptera det på något annat område än just datorområdet.
Däremot är det som sagt principiellt vidrigt att Microsoft får betalt vilket dem trots allt får.
http://www.dustinhome.se/pd_5010546020.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010546006.aspx
Dellmaskinen med ubuntu är 625 kr billigare än den med Windows 7. Det är väl bara operativsystemet som skiljer dessa åt? Inte för att jag tänkt köpa, men det kan ju ge en indikation på hur mycket extra man får betala för Windows.
Dellmaskinen med ubuntu är 625 kr billigare än den med Windows 7. Det är väl bara operativsystemet som skiljer dessa åt? Inte för att jag tänkt köpa, men det kan ju ge en indikation på hur mycket extra man får betala för Windows.
Hej!
Jag är gärna med även om Ubuntu inte är mitt primära OS längre
När bli det dags att förbereda argumentationen?
Jag är gärna med även om Ubuntu inte är mitt primära OS längre

När bli det dags att förbereda argumentationen?
Delldatorn med linux ovan i strängen verkar inte finnas kvar.
Har idag skickat ett mail till konkurrensverket, tänkte att de kanske reagerar eftersom det inte verkar hända ngt hos konsumentverket [eller i denna sträng].
Tycker det är trist att vi använder så lite öppen programvara i Sverige. Prova att prata med folk om detta. Ingen känner till att det finns ngt annat än Windows (Men Linux behöver man ju exempelvis inte köpa ngt antivirusprogram, Programhanteraren ger tillgång till tusentals utmärkta program som är gratis, numera är det minst lika enkelt att använda som windows, etc)
Om vi vill få till någon förändring av detta måste människor få reda på att det finns alternativ. Även om OEM-licensen bara skulle kosta 200 kr så är det värt att slåss för!
Har idag skickat ett mail till konkurrensverket, tänkte att de kanske reagerar eftersom det inte verkar hända ngt hos konsumentverket [eller i denna sträng].
Tycker det är trist att vi använder så lite öppen programvara i Sverige. Prova att prata med folk om detta. Ingen känner till att det finns ngt annat än Windows (Men Linux behöver man ju exempelvis inte köpa ngt antivirusprogram, Programhanteraren ger tillgång till tusentals utmärkta program som är gratis, numera är det minst lika enkelt att använda som windows, etc)
Om vi vill få till någon förändring av detta måste människor få reda på att det finns alternativ. Även om OEM-licensen bara skulle kosta 200 kr så är det värt att slåss för!
EU letar nu efter människors erfarenheter att köpa datorer utan förinstallerat OS eller med annat OS än Windows.
Detaljerna för hur man ska hjälpa till att rapportera sina erfarenheter finns hos Groklaw
Detaljerna för hur man ska hjälpa till att rapportera sina erfarenheter finns hos Groklaw
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Har inte glömt bort detta... Har bara haft mycket annat att tänka på under tiden!
Kommer ta tag i detta snarast, men allt är redan färdigskrivet runt detta!
Kommer ta tag i detta snarast, men allt är redan färdigskrivet runt detta!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Mina guider
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Intressant. Får man se ett utkast?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
-
- Kontakt:
Jag avskyr det faktum att det i princip är omöjligt att få tag i en bra bärbar dator utan Windows förinstallerat (stationära kan man bygga själv, så där är problemet inte lika stort).
Saken är den att även om man vill ha Windows på sin burk behöver man i många fall inte betala för den -- jag vet t.ex. att alla som går på LTH iom sitt studentkonto har åtkomst till en Windows-licens fråm skolan gratis. Att tvingas punga ut för något man redan har är därmed konkurrensvidrigt.
Hur går det med processen? Jag ställer gärna upp, och kan samla ihop ett par vänner till som också gör det.
Saken är den att även om man vill ha Windows på sin burk behöver man i många fall inte betala för den -- jag vet t.ex. att alla som går på LTH iom sitt studentkonto har åtkomst till en Windows-licens fråm skolan gratis. Att tvingas punga ut för något man redan har är därmed konkurrensvidrigt.
Hur går det med processen? Jag ställer gärna upp, och kan samla ihop ett par vänner till som också gör det.
-
Utanför ämnet: Nej, det är lite snabbare processor i den med Win 7. Microsoft tillåter inte att man säljer exakt samma hårdvara med och utan Windows.ronnylov skrev: http://www.dustinhome.se/pd_5010546020.aspx
Dellmaskinen med ubuntu är 625 kr billigare än den med Windows 7. Det är väl bara operativsystemet som skiljer dessa åt?
Jämför en annan Dell-modell http://www.dustinhome.se/pd_5010373259.aspx och http://www.dustinhome.se/pd_5010372734.aspx som också har lite olika snabb processor, eller EeePC där XP och Linux-versionerna hade lite olika mycket flash-disk.
- Kirill
- Kontakt:
Då har jag dragit iväg ett mail till granskning@aftonbladet.se http://granskning.aftonbladet.se/ där jag skrev att jag önskar att de granskar Microsoft och dess avtal här i Sverige!
Så jag hoppas att FLER mailar in och önskar samma sak. Så mail till granskning@aftonbladet.se
Hälsningar
Pontus
Så jag hoppas att FLER mailar in och önskar samma sak. Så mail till granskning@aftonbladet.se

Hälsningar
Pontus
Webmaster för
Mina guider
Mina guider