Brännarprogram med låg hastighet
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Brännarprogram med låg hastighet
Jag skulle bränna en ISO-fil till cd nu, men så visade det sig att det inte finns lägre hastigheter är x 8 att välja på i Brassero! Nån som har nåt tips på nåt annat program som klarar lägre hastigheter?
Re: Brännarprogram med låg hastighet
Det går säkert bra att bränna en ISO-fil till CD med 8x.
Nero finns till Linux, men inte gratis. 

Gnomebaker har jag använt i alla år för att bränna CD utan problem. Klarar ner till 1x
- Svento
Tack!Bowmore skrev:Gnomebaker har jag använt i alla år för att bränna CD utan problem. Klarar ner till 1x
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Men lägsta hastighet beror väl också på vilka hastigheter CD-R(W)skivan stödjer (står på förpackningen). Dessutom beror det på vad brännaren stödjer.
[Edit] Jag tror att Brasero ger som lägsta hastighet den minsta gemensamma hastigheten för brännare och skiva. Så bör det vara i alla fall.
[Edit] Jag tror att Brasero ger som lägsta hastighet den minsta gemensamma hastigheten för brännare och skiva. Så bör det vara i alla fall.
- Svento
Irriterande... Jag ska göra en installationsskiva till en väldigt gammal dator, och jag tror inte den kan läsa en skiva som är bränd i den hastigheten.
Har den usb, eller natverksslad?
Det måste vara en vääääldigt gammal CD-enhet isf om den inte kan läsa en skiva som är skriven i 8 gånger hastigheten.Svento skrev:Irriterande... Jag ska göra en installationsskiva till en väldigt gammal dator, och jag tror inte den kan läsa en skiva som är bränd i den hastigheten.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Svento
Datorn är från 99 och det rekommenderas att man använder den datorn för att bränna skivan, eftersom en nyare dator riskerar att göra en skiva som den inte klarar. Tyvärr har den ingen brännare.Hund skrev:Det måste vara en vääääldigt gammal CD-enhet isf om den inte kan läsa en skiva som är skriven i 8 gånger hastigheten.Svento skrev:Irriterande... Jag ska göra en installationsskiva till en väldigt gammal dator, och jag tror inte den kan läsa en skiva som är bränd i den hastigheten.Det brukar stå på fronten vad den klarar av också. Kikat där?
Vad får dig att tro det? Jag har har bränt skivor med en modern brännare i en modern dator åt en dator från -97 som den läst utan problem.Svento skrev:Datorn är från 99 och det rekommenderas att man använder den datorn för att bränna skivan, eftersom en nyare dator riskerar att göra en skiva som den inte klarar. Tyvärr har den ingen brännare.Hund skrev:Det måste vara en vääääldigt gammal CD-enhet isf om den inte kan läsa en skiva som är skriven i 8 gånger hastigheten.Svento skrev:Irriterande... Jag ska göra en installationsskiva till en väldigt gammal dator, och jag tror inte den kan läsa en skiva som är bränd i den hastigheten.Det brukar stå på fronten vad den klarar av också. Kikat där?

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Svento
Jag får helt enkelt prova. Jag läste nånstans, att om man ska installera Linux på en PPC så ska skivan skrivas i den datorn, för att den har svårt att läsa sånt som är gjort i en modernare brännare.Hund skrev:Vad får dig att tro det? Jag har har bränt skivor med en modern brännare i en modern dator åt en dator från -97 som den läst utan problem.Svento skrev:Datorn är från 99 och det rekommenderas att man använder den datorn för att bränna skivan, eftersom en nyare dator riskerar att göra en skiva som den inte klarar. Tyvärr har den ingen brännare.Hund skrev:Det måste vara en vääääldigt gammal CD-enhet isf om den inte kan läsa en skiva som är skriven i 8 gånger hastigheten.Svento skrev:Irriterande... Jag ska göra en installationsskiva till en väldigt gammal dator, och jag tror inte den kan läsa en skiva som är bränd i den hastigheten.Det brukar stå på fronten vad den klarar av också. Kikat där?
Det blir intressant att se hur mycket prestanda jag kommer att vinna med Ubuntu jämfört med Tiger OS X, förutsatt att installationen går bra. Nu är den helt olidligt trög, men jag tänker på vilken skillnad det är på Ubuntu och XP i den här maskinen.