Hund skrev:Kurdistan skrev:Normalt så läser jag knappt idg.se och tycker att sidan är överfylld med Ubuntu och Linux hatare. Det i kombination med att jag hellre läser huvudnyheter än går omvägen förbi idg.se, men nu fastnade jag framför den här artikeln. Mycket tack vare ubuntu.se (LJ är en höjdare på snappa upp sådana nyheter.) la upp den på deras första sida. Även om jag inte är aktiv längre hos ubuntu.se, brukar jag då och då titta in. Nåja, för göra en lång historia kort, så kan ni läsa detta ifrån Niklas:
Länk:
http://blogg.idg.se/openforce/2011/01/2 ... katastrof/
Undrar vad ni som testkör utvecklingsversionen har och säga om artikeln?
Han har rätt. Unity är ett mycket dumt drag av Canonical. Det är inget fel på GNOME och det är bara dumt att helt byta skrivbordsmiljö rakt upp och ner.
Det är absolut inget fel på Gnome. Tycker själv om Gnome och det är synd att Ubuntu 11.04 inte satsar vidare på Gnome. Om jag inte är helt ute cyklar bör Gnome 3 den skarpa utgåvan vara klar till April? Jag tycker man borde ha tagit samma beslut som Linux Mint gänget tog. Unity passar bättre för de med mindre skärmar, men jag hoppas verkligen Unity blir en succé. Enligt mig borde man vänta med Unity åtminstone till 11.10 och låtit Unity-projektet hållit på mer än 6 månader. För jämför jag plun/bowmore´s testkörningstrådar med Ubuntu 10.10 är den här betydligt mer problemfylld. Det blir svårt att få den "rock solid" som Ubuntu strävar efter i mitt tycke med Ubuntu´s 6 månads release period (Ett av de sakerna jag avskyr med Ubuntu. Hoppas de kollar på vad Opensuse 11.4 och Chakra håller på med dvs. "half rolling release".). 1 år hade inte varit helt fel utvecklingstid för Unity.
Sedan håller jag med plun-, Niklas inlägg om Ubuntu brukar vara bristfälliga. Annars har han rätt att kritisera vad han vill. Precis som andra har rätten att påpeka att han har fel.
Det kommer bli intressant
xulk år:
Xubuntu-Xfce 4.8 (efter två års slit med Xfce 4.8.)
Ubuntu-Unity
Lubuntu-Lxde (Gillar Lubuntu/Lxde, men den är minst spännande.

)
Kubuntu-Kde 4.6
Istället för
buntu kommer Kurdistans egna hemsnickrade
xulk.