error & crash
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
error & crash
tjena!
Jag har ett litet problem med mitt ubuntu. Problemen uppstod efter att jag nollställt mina inställningar (med hjälp av kommando "rm -rf .gnome .gnome2 .gconf .gconfd .metacity") och därefter en uppdatering. Jag har använt ubuntu länge och felfritt. Nu när jag startar datorn kommer grub menyn upp istället för att ubuntu bootas automatiskt och när man startar systemet kommer det ett felmeddelande (error in volume control - no devices found, could not find any devices) och skärmen låser sig. tangentbordet och musen slutar fungera. jag har försökt med kommando alt-sysrq-r för att få loss skrivbordet och sedan ctrl-alt-f1 för att öppna en kommandorad för att eventuellt uppdatera igen eller nollställa systemet. jag kommer till en kommandorad men lyckas inte skriva någpt. har försökt hitta lite info men jag är nog mest ute och cyklar så hjälp uppskattas.
Jag har ett litet problem med mitt ubuntu. Problemen uppstod efter att jag nollställt mina inställningar (med hjälp av kommando "rm -rf .gnome .gnome2 .gconf .gconfd .metacity") och därefter en uppdatering. Jag har använt ubuntu länge och felfritt. Nu när jag startar datorn kommer grub menyn upp istället för att ubuntu bootas automatiskt och när man startar systemet kommer det ett felmeddelande (error in volume control - no devices found, could not find any devices) och skärmen låser sig. tangentbordet och musen slutar fungera. jag har försökt med kommando alt-sysrq-r för att få loss skrivbordet och sedan ctrl-alt-f1 för att öppna en kommandorad för att eventuellt uppdatera igen eller nollställa systemet. jag kommer till en kommandorad men lyckas inte skriva någpt. har försökt hitta lite info men jag är nog mest ute och cyklar så hjälp uppskattas.
Re: error & crash
Tror det är dubbeltrubbel med den här burken....att rensa Gnomes inställningar ska inte göra att bootningen störs.
När du får upp Grub-menyn, välj en annan kärna att starta med... du har troligen 3 att välja på. Ta en längre ner och starta,
Sen via Alt-SysRq så har du alla dessa bokstäver att testa, r e i s u b
Man ska göra dessa i ordningsföljd för att se om man får loss ett fryset system, Alt-SysRq-b bootar om burken.
Om detta magiska trick:
http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_SysRq_key
När du får upp Grub-menyn, välj en annan kärna att starta med... du har troligen 3 att välja på. Ta en längre ner och starta,
Sen via Alt-SysRq så har du alla dessa bokstäver att testa, r e i s u b
Man ska göra dessa i ordningsföljd för att se om man får loss ett fryset system, Alt-SysRq-b bootar om burken.
Om detta magiska trick:
http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_SysRq_key
jo det kan stämma för jag har för mig att det blev något fel under uppdateringen.. kan det vara så att om uppgraderingen avbröts mitt i delades systemet upp eller något.. för i grub menyn finns flera val, ubuntu, with linux 2.6.35-23-generic och 2.6.35-22-generic, respektive recovery mode och memtest.. och båda versionerna av ubuntu krashar på samma sätt.
jo precis, magic sysrq. jag hittade en sida där det stog vad alla kommandon gjorde, så jag testade som sagt att bara få loss tangentbordet för att kunna komma till en kommandorad för att eventuellt göra om uppdateringen med "apt-get update" kommandot. ombootnigng gör ingen skillnad för jag får samma felmeddelande varje gång datorn startas
jo precis, magic sysrq. jag hittade en sida där det stog vad alla kommandon gjorde, så jag testade som sagt att bara få loss tangentbordet för att kunna komma till en kommandorad för att eventuellt göra om uppdateringen med "apt-get update" kommandot. ombootnigng gör ingen skillnad för jag får samma felmeddelande varje gång datorn startas
Ok....
Välj att starta med en återställning/recovery kärna
Sedan när recovery-menyn kommer upp välj det sista alternativet....du hamnar då i en root-terminal
Så får vi hoppas att nåt fel hittas o repareras
Ctrl-Alt-Del så stratr sedan burken om.
Välj att starta med en återställning/recovery kärna
Sedan när recovery-menyn kommer upp välj det sista alternativet....du hamnar då i en root-terminal
Kod: Markera allt
apt-get install -f
Ctrl-Alt-Del så stratr sedan burken om.
Jag vet inte hur lång tid det bör ta, men jag kommer inte till någon meny.. jag kan iaf inte välja eller skriva något.
Jo återställning/recovery menyn ska komma upp snabbt, det bara listas en massa händelser på skärmen och sedan kommer menyn upp. Varje kärna har då två poster i Grub-menyn och recovery/återställning är då den andra posten.gurt skrev:Jag vet inte hur lång tid det bör ta, men jag kommer inte till någon meny.. jag kan iaf inte välja eller skriva något.
Sen borde du se på skärmen om nåt fryser.
Ett vanligt problem är ett trådlöst tangentbord/mus via USB som kan få en dator att slå bakut....
Om du inte kommer in i Recovery så är det rejält trasigt....
det som händer mig är att det listas massa händelser och sen slutar det listas och den stannar på en skärm med massa text. det fryser inte men jag kan inte skriva och det kommer inte upp någon meny. det är en bärbar dator så det lär inte vara något problem med tagentbordet..
Hej gurt!
Kanske detta kan hjälpa?
So there I was, messing around with an account and I really messed things up. I was trying out new themes, settings and whatnot, then I ran into trouble.
Simply put, if you mess things up, there is a way to get it back to the defaults (how it was when you created the user account).
This way you dont have to re-install anything and you will keep all personal data.
In your terminal, type
Log out
log back in
viola.
länk:
http://www.n00bsonubuntu.net/content/gn ... o-default/
Edit:
Läste inte noga att det var just det kommandot jag klistra in som orsakade felet. Du loggade ut och in efteråt? Om så är fallet bortse ifrån mitt inlägg.
Jag kom fram till den här sidan:
http://www.liberiangeek.net/2010/11/res ... k-meerkat/
Är det någon skillnad på rm -r och rm -rf 
Kanske detta kan hjälpa?
So there I was, messing around with an account and I really messed things up. I was trying out new themes, settings and whatnot, then I ran into trouble.
Simply put, if you mess things up, there is a way to get it back to the defaults (how it was when you created the user account).
This way you dont have to re-install anything and you will keep all personal data.
In your terminal, type
sudo rm -rf .gnome .gnome2 .gconf .gconfd .metacity
log back in
viola.
länk:
Edit:
Läste inte noga att det var just det kommandot jag klistra in som orsakade felet. Du loggade ut och in efteråt? Om så är fallet bortse ifrån mitt inlägg.
Jag kom fram till den här sidan:
http://www.liberiangeek.net/2010/11/res ... k-meerkat/
rm -r .gnome2 .gconf .gconfd .metacity

Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Ok... har du testat med samtliga återställningskärnor ? minst 2 har du då.
Funkar inte det så får du leta fram en Live-skiva eller om du kör med en USB-sticka.
Funkar inte det så får du leta fram en Live-skiva eller om du kör med en USB-sticka.
Som jag skrev i första inlägget så använde jag det kommandot precis innan det krashade och problemet är att jag inte vet hur jag ska komma åt en terminal eller kommandorad.Kurdistan skrev:Hej gurt!
Kanske detta kan hjälpa?
In your terminal, typeLog outKod: Markera allt
sudo rm -rf .gnome .gnome2 .gconf .gconfd .metacity
log back in
viola.
länk:
Jag har testat men även där beter sig båda likadant.. jag har fixat en USB sticka som sista utväg.. vore trist att blåsa ut systemet för jag har ett dokument som jag inte säkerhetskopierat..pun skrev:Ok... har du testat med samtliga återställningskärnor ? minst 2 har du då.
Ok.... dokumentet är det troligen inget problem med för det är bara att fiska upp via en Live-skive bootning och sedan bara öppna partitionen med Nautilus inkl ev en mountning.gurt skrev: Jag har testat men även där beter sig båda likadant.. jag har fixat en USB sticka som sista utväg.. vore trist att blåsa ut systemet för jag har ett dokument som jag inte säkerhetskopierat..
Däremot blir jag inte klok på hur samtliga kärnor verkar ha gått åt pipsvängen

Börja med att kolla om burken bootar med stickan du har !
det fungerar att boota ifrån stickan, men kommer jag åt mina filer på det sättet? för isf är väl enklaste lösningen bara att kopiera ner allt på en extern hårddisk och ominstallera hela systemet? liksom formatera hela partitionen och göra allt från början igen..
Jo men vi måste försöka få fram om disken/partionerna har knasat till det.... kan vara därför det "tvärnitade" med samtliga kärnor.gurt skrev:det fungerar att boota ifrån stickan, men kommer jag åt mina filer på det sättet? för isf är väl enklaste lösningen bara att kopiera ner allt på en extern hårddisk och ominstallera hela systemet? liksom formatera hela partitionen och göra allt från början igen..
Vad säger det här terminalkommandot
sudo fdisk -l
sudo mount
sudo fsck /dev/sda1
Nu ska jag sova..... Gonatt

Efter kommando sudo fdisk -l
Disk /dev/sda: 100.0 GB, 100030242816 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 12161 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytesDisk /dev/sda: 100.0 GB, 100030242816 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x00091d71
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 11662 93667328 83 Linux
/dev/sda2 11662 12162 4016129 5 Extended
/dev/sda5 11662 12162 4016128 82 Linux swap / Solaris
Disk /dev/sdb: 3999 MB, 3999268864 bytes
82 heads, 18 sectors/track, 5292 cylinders
Units = cylinders of 1476 * 512 = 755712 bytes
Disk identifier: 0x24eec715
/dev/sdb1 * 6 5293 3901504 b W95 FAT32
Och kommando sudo mount
aufs on / type aufs (rw)
none on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
/dev/sdb1 on /cdrom type vfat (rw,relatime,fmask=0022,dmask=0022,codepage=cp437,iocharset=iso8859-1,shortname=mixed,errors=remount-ro)
/dev/loop0 on /rofs type squashfs (ro,noatime)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
tmpfs on /tmp type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/ubuntu/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=ubuntu)
Och sudo fsck /dev/sda1
fsck from util-linux-ng 2.17.2
e2fsck 1.41.12 (17-May-2010)
/dev/sda1: clean, 232808/5857280 files, 13799669/23416832 blocks
Tack sa mycket for hjalpen!
Disk /dev/sda: 100.0 GB, 100030242816 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytesDisk /dev/sda: 100.0 GB, 100030242816 bytes
Och kommando sudo mount
aufs on / type aufs (rw)
none on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
/dev/sdb1 on /cdrom type vfat (rw,relatime,fmask=0022,dmask=0022,codepage=cp437,iocharset=iso8859-1,shortname=mixed,errors=remount-ro)
/dev/loop0 on /rofs type squashfs (ro,noatime)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
tmpfs on /tmp type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/ubuntu/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=ubuntu)
Och sudo fsck /dev/sda1
fsck from util-linux-ng 2.17.2
e2fsck 1.41.12 (17-May-2010)
/dev/sda1: clean, 232808/5857280 files, 13799669/23416832 blocks
Tack sa mycket for hjalpen!
Jo men det ser ju inte ut som nåt lagades...... 

det här är jättekonstigt.. jag har i alla fall säkerhetskopierat de filer jag vill spara nu och tänkte försöka ominstallera ubuntu.. men det verkar inte fungera, varken om jag först öppnar det via stickan och installerar eller om jag gör det direkt från bootmenyn på stickan.. så jag tänkte att jag formaterar hårddisken först så kanske det fungerar.. men det går inte heller! jag försökte göra det via administrationsverktyget disc utility, men det kommer upp ett felmeddelande "error formatting drive - the operation failed"
kanske har det att göra med att jag inte är inloggad på administratörkontot eller något men man tycker det borde stå någonting...

kanske har det att göra med att jag inte är inloggad på administratörkontot eller något men man tycker det borde stå någonting...
gurt skrev:det här är jättekonstigt.. jag har i alla fall säkerhetskopierat de filer jag vill spara nu och tänkte försöka ominstallera ubuntu.. men det verkar inte fungera, varken om jag först öppnar det via stickan och installerar eller om jag gör det direkt från bootmenyn på stickan.. så jag tänkte att jag formaterar hårddisken först så kanske det fungerar.. men det går inte heller! jag försökte göra det via administrationsverktyget disc utility, men det kommer upp ett felmeddelande "error formatting drive - the operation failed"![]()
Jo om man startar med ett Live-medium så finns då gparted med i Live-sessionen
Via Alt-F2 gksudo gparted så startar man .
Men ingen partition får vara monterad om man ska formatera, enklast så syns då en partition på skrivbordet och det är bara att högerklicka på den och välja avmontera, sen kan man starta gparted igen. Sedan via högerklick på en partition inne i gparted kan man montera/avmontera men det är bättre att allting är avmonterat innan man kör gparted.
med risk för att få din hjärna att koka men... när jag försöker starta gparted får jag upp en crash report "Application problem - sorry, gparted closed unexpectedly"
Hmmmm, nä det är lugnt...gurt skrev:med risk för att få din hjärna att koka men... när jag försöker starta gparted får jag upp en crash report "Application problem - sorry, gparted closed unexpectedly"

Har du avmonterat alla partitioner som ev syns på skrivbordet ?
Efter det starta gparted
ja allting är avmonterat.. det enda som finns på skrivbordet är en examples mapp och en installationslänk..