Jag har kört Ubuntu några gånger tidigare, men ganska omgående gått tillbaka till Windows då jag inte haft orken att sätta mig in i Linux.
Nu har jag bestämt mig för att (eftersom jag inte längre spelar spel) installera Ubuntu en gång för alla, men behöver ställa lite frågor först.
-Kan jag dela ut en USB skrivare som är ansluten till min dator på mitt hemnätverk? Sambon måste kunna skriva ut från sina bärbara datorer då hon läser på universitet.
Skrivaren är en HP Deskjet 2050 special edition.
-Ofta när man tankar något och det finns en linuxversion brukar det bara en .tar fil, hur gör jag egentligen med dom efter nedladdning?
-Senast jag körde Ubuntu 10.10 (inte så längesen) och hade hämtat alla uppdateringar fick jag problem vid omstart. Istället för att komma in i Ubuntu så hamnade jag i någon form av terminal, tror den hette tt..någonting. För att komma ur den läste jag att man skulle skriva start x eller snarlikt, minns inte riktigt, detta fungerade i vilket fall inte för mig.
Efter att ha suttit fast där ett tag lyckades jag få fram någon form av startmeny, där jag fick välja hur Ubuntu skulle startas. Först efteråt läste jag att jag skulle hålla inne shift för att komma dit..
Om detta händer igen, finns det något sätt att lösa det "riktigt" på eller är den metoden jag använde enda sättet?
-Någon som har problem med ett MSI N240GT MD512/D5? Jag kan inte installera Ubuntu om jag använder detta grafikkort, utan måste köra på moderkortets integrerade. Försöker jag ändå blir färgen helt pixlig vid uppstart och stora bilder av windows visas. Väldigt mysko.
Det går säkert att få svar om jag googlar det, men det känns bättre om man får konkreta besked som är svar på just mina frågor.

Mycket tacksam för svar!