Vem får rösta?

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Vem får rösta?

Inlägg av fd.svensson »

Tänkte bara ta upp frågan som var på sista irc mötet. (kunde inte logga in) ???
Det var en deltagare som undrade om man måste vara medlem i Locot för att rösta. Jag trodde det precis som en deltagare på mötet trodde medans det var någon där som sa att det behövde man inte. Hur ligger det till egentligen?
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Vem får rösta?

Inlägg av Hund »

Med medlem på LoCot antar jag du syftar på ett konto här på forumet? Nej det behövs inte. Vi har inget "medlemsskap" för LoCot.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Förmodar att du syftar på medlemsskap i launchpad. Det var lite oklart där, jag var övertygad om att det var infört, men det kan vara fel. Det har talats om att "mjukstarta" med det kravet. Eftersom medlemsskap på LP är "LoCo standard" så kommer det väl att bli så här också (om det nu inte redan är så ::) ). Frågan kommer sannolikt upp på nästa IRC-möte för att det ska bli helt klart vad som gäller.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Ja, frågan är inskriven som första punkt (efter beslut om nästa mötes tidpunkt, tanken med att den är först är ungefär att den ska hinnas avklaras) på nästa möte, ren omröstning. Vi borde hinna med all eventuell debatt om saken i den här tråden.

Från agendan just nu, vi kanske vill förtydliga frågan ytterligare före mötet, så att vi kan ha den som ren omröstningsopunkt:
https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/M%C3%B6te/IRCM%C3%B6te6 skrev: Förslag till beslut:
Alla har rätt att delta på mötena med närvaro-, yttrande- och förslagsrätt dock ej rösträtt.
Medlmmar i Launchpad-gruppen https://launchpad.net/~ubuntu-se har närvaro-, yttrande- och förslagsrätt samt rösträtt.
Att bli tvingad till ett forummedlemskap för att få rösträtt skulle nog vara overkill, det är illa nog att måsta ha medlemskap på en sajt som är engelsk, men jag tror att det är en nödvändighet för att undvika dubbel-trippel-osv-nicker på viktiga omröstningar.
Användarvisningsbild
christoffer
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

fd.svensson skrev:Tänkte bara ta upp frågan som var på sista irc mötet. (kunde inte logga in) ???
Det var en deltagare som undrade om man måste vara medlem i Locot för att rösta. Jag trodde det precis som en deltagare på mötet trodde medans det var någon där som sa att det behövde man inte. Hur ligger det till egentligen?
Jag vet inte om jag slår in en öppen dörr men tänkte upprepa en del vad som står i tråden. Frågan som dök upp på IRC-mötet den 19e januari lyder "Hur var det där med att man måste vara medlem i launchpad för att få rösta?"

Min uppfattning är: Ja, medlemskap i launchpad-gruppen krävs för att få rösta.
vulfgar skrev:Förmodar att du syftar på medlemsskap i launchpad. Det var lite oklart där, jag var övertygad om att det var infört, men det kan vara fel. Det har talats om att "mjukstarta" med det kravet. Eftersom medlemsskap på LP är "LoCo standard" så kommer det väl att bli så här också (om det nu inte redan är så ::) ). Frågan kommer sannolikt upp på nästa IRC-möte för att det ska bli helt klart vad som gäller.
Jag delar vulfgars uppfattning att det just nu sker en "mjukstart" av det kravet. Mer om det senare.

Nu till det lite längre svaret. På IRC-möte nummer ett(Protokoll) efter att den Svenska Ubuntu gemenskapen inte blev godkänt från centralt håll togs beslutet att definiera alla medlemmar i svenska ubuntu gemenskapen med de som är med i "launchpad-gruppen".

Så långt, inga konstigheter. Därefter har det aldrig diskuterats om man måste vara medlem för att få rösta eller ej, det har inte ställts som krav under tidigare möten eftersom mötena har varit i en uppstartsfas.

Själv är jag av den uppfattningen att frågan är glasklar. Är man inte medlem i en förening har man ingen rätt att rösta och därmed styra vad föreningen ska tycka och göra. Med andra ord, under det mötet där det definierades vilka som är medlemmar i LoCot definierade man även vilka som har rösträtt.

Nu till dilemmat. I det senaste stycket skrev jag att det är min uppfattning att frågan är glasklar...och detta gäller självklart inte för alla. Det är därför föreningar har stadgar och reglementen som styr sådant i detalj. Detta är dock inte the ubuntu way vad jag har förstått det som.

Istället tar vi en sak i taget. Första mötet definierades det vilka som är medlemmar. Förr-förra mötet kom vi fram till hur en kallelse till medlemsmöte ska genomföras. Senaste mötet innehåll en diskussion om hur gemenskapen ska ledas dock inget beslut. Till nästa möte har då denna punkt blivit tillagd, "vilka ska få rösta?"

Precis som Peetra skriver så finns ett förslag på https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/M%C ... M%C3%B6te6 lägg gärna till motförslag om ni anser att det finns bättre lösningar.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

="christoffer
Precis som Peetra skriver så finns ett förslag på https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/M%C ... M%C3%B6te6 lägg gärna till motförslag om ni anser att det finns bättre lösningar.
Jo nu förstår jag egentligen INTE i sak vad denna "maktkamp" handlar om ??? ???

Ett LoCo ska ju sprida/supporta Ubuntu och det är ju glasklart oavsett vad någon tycker om det.

Medlem eller inte medlem så handlar det fortfarande om att sprida/supporta just Ubuntu !

Mycket märkligt....
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

omröstningarna gäller inte så mycket spridning av ubuntu, utan är mer byråkrati, vi behöver bra riktlinjer för att försöka omorganisera arbetsmetoderna och förenkla kommunikationen.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Peetra skrev:omröstningarna gäller inte så mycket spridning av ubuntu, utan är mer byråkrati, vi behöver bra riktlinjer för att försöka omorganisera arbetsmetoderna och förenkla kommunikationen.
Jo men nu handlar det ju om att sprida samt supporta Ubuntu...... eller handlar det om nåt annat ??

Om det handlar om det förstnämnda så är det ju ytterst enkelt, IMHO !
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

pun skrev:
Peetra skrev:omröstningarna gäller inte så mycket spridning av ubuntu, utan är mer byråkrati, vi behöver bra riktlinjer för att försöka omorganisera arbetsmetoderna och förenkla kommunikationen.
Jo men nu handlar det ju om att sprida samt supporta Ubuntu...... eller handlar det om nåt annat ??

Om det handlar om det förstnämnda så är det ju ytterst enkelt, IMHO !
pun :)
Vi diskuterar om man måste vara med i swedich team på Launchpad för att få rösta i irc-kanalen.

Jag tycker att det ska räcka att man är medlem i Forumet, då jag inte tror att Ubuntu centralt är intresserade av overksamma Launchpad-medlemmar. Jag tror att en av de sakerna de ville förmedla var att vi har väldigt många medlemmar, men vi har inte lyckats få så många att hjälpa till med buggrapportering och sådant på Launchpad.

Lasse
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

fd.svensson skrev:Vi diskuterar om man måste vara med i swedich team på Launchpad för att få rösta i irc-kanalen.
Ja, det måste man.
fd.svensson skrev:Jag tycker att det ska räcka att man är medlem i Forumet, då jag inte tror att Ubuntu centralt är intresserade av overksamma Launchpad-medlemmar.
Nämn någon verksamhet där medlemmar generellt har rösträtt i beslutsprocesser mm.
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

fd.svensson skrev:Jag tycker att det ska räcka att man är medlem i Forumet, då jag inte tror att Ubuntu centralt är intresserade av overksamma Launchpad-medlemmar.
Bowmore Skrev:
Nämn någon verksamhet där medlemmar generellt har rösträtt i beslutsprocesser mm.
Räcker det att nämna politiska partier, mindre privata kubbar. Typ Dart, Mc och korpenlag.
Nämn istället fördelen för Ubuntu centralt varför de ska ha en massa overksamma deltagare på Launchpad? Vad jag menar, är att det kan kanske bli en negativ reaktion därifrån. Naturligtvis vet jag inte, men jag skulle tycka det är konstigt om de tycker det är bra.

Har vi frågat vad de övriga, de som inte är med i swedish launchpad-team vad de tycker?

Det är ju hursomhelst bra att diskutera det innan vi ska rösta.

Lasse
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

fd.svensson skrev:Räcker det att nämna politiska partier, mindre privata kubbar. Typ Dart, Mc och korpenlag.
Nej det räcker inte :)

Politiska partiter har partikongresser som tar beslut. Mc-klubbar etc är mer att betrakta som intressegrupper. I en gemenskap typ Ubuntu Community så är dessa att likställa med grupperingar som artwork, design, etc.
fd.svensson skrev:Nämn istället fördelen för Ubuntu centralt varför de ska ha en massa overksamma deltagare på Launchpad?
Här håller jag med dig. I LoCo-gruppen borde i princip endast de som är verksamma i ubuntu-se finnas men det är väl bara att tacka för kaffet och regga sig så länge den möjligheten varar :)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Njau jag återkommer till det mycket enkla faktumet vilket innebär att ett LoCos huvuduppgift är att sprida samt supporta Ubuntu.

Kan vi inte ena oss om detta mycket enkla faktum så kommer vi ingen vart.

Vi kan dividera i åratal om detta.... helt säker !!! ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Njau jag återkommer till det mycket enkla faktumet vilket innebär att ett LoCos huvuduppgift är att sprida samt supporta Ubuntu.
Det tror jag vi alla är överens om här ;)
Men LoCot, dvs verksamheten, måste även drivas och utvecklas.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
pun skrev:Njau jag återkommer till det mycket enkla faktumet vilket innebär att ett LoCos huvuduppgift är att sprida samt supporta Ubuntu.
Det tror jag vi alla är överens om här ;)
Men LoCot, dvs verksamheten, måste även drivas och utvecklas.
Nej... det enkla faktumet är vi INTE överens om och det återspeglar sig i allting som sker och har gjort så i åratal sedan DSK.

Om man enas om detta enkla faktum så är det inte så mycket att ha "omröstningar" om (varje liten petitess ska diskuteras och någon skriker om demokrati)..... det är bara att utföra jobbet som det enkla faktumet bygger på !!

För att klara det "enkla faktum" så måste man då göra detta helt klart för alla i likhet med ALLA internationella communitys för olika distar.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"