Ubuntu 11.04, Alpha 1

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av gruble »

Ikväll vill Synaptic avinstallera paketet "gstreamer0.10-plugins-bad" hörs på namnet
att det är ett dåligt paket, men man kanske blir lurad och får sitta här med långnäsa.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

gruble skrev:Ikväll vill Synaptic avinstallera paketet "gstreamer0.10-plugins-bad" hörs på namnet
att det är ett dåligt paket, men man kanske blir lurad och får sitta här med långnäsa.
Jo paketet är brutet även för mig och gstreamerpaketen är klart användbara, the good, the bad and the ugly.... ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/GStreamer och ner till plugins.... bad är väl det "bästa" att tappa eftersom det är instabila pluggar.

Det brukar vara fixat på nån dag eller två

----------------------------------------------------------------
nVidia-drivaren tidigare diskuterat är det kört med, buggen klassad till high och det går inte att göra något med X-paketbygget.

Endera ger nVidia ut en ny drivare eller så hackas den av någon och det brukar oftast ske av någon Gentoo-freak, kan inte se nåt just nu varken hos Gentoo eller i nVidias forum.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

En varning för de som kör OpenOffice och viktiga dokument!

Idag installerades LibreOffice vilken slår ut OpenOffice. Mycket olustigt att två appar här inte kan existera samtidigt. OO försvinner ur menyn, bin-filer tas bort, etc. Verkar medvetet så det tvingar mig tv att avinstallera LO och installera om OO då jag inte tänker labba med LO för mina viktiga dokument. Hmm..

EDIT
LibreOffice for natty, replacing the current OpenOffice packaging
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Det lustiga är att den inte angav att den skulle avinstallera OO, utan att OO skulle uppgraderas och LO nyinstalleras. Ändå försvann OO från menyn, förutom Spreadsheet och den går inte att starta. :o Helt klart lömskt.

För min egen del kör jag dock gärna på med LO för att kolla in om jag märker nån skillnad.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

vulfgar skrev:Det lustiga är att den inte angav att den skulle avinstallera OO, utan att OO skulle uppgraderas och LO nyinstalleras. Ändå försvann OO från menyn, förutom Spreadsheet och den går inte att starta. :o Helt klart lömskt.

För min egen del kör jag dock gärna på med LO för att kolla in om jag märker nån skillnad.
För de som gått över till LO är den allmänna uppfattningen att den startar tok snabbt jämfört med Openoffice. Tror nog du också kommer märka det. ;)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kurdistan skrev:För de som gått över till LO är den allmänna uppfattningen att den startar tok snabbt jämfört med Openoffice. Tror nog du också kommer märka det. ;)
Jo, iofs helt klart snabbare.

LO är nog det första viruset jag sprungit på i denna värld. Avinstallerade LO helt och skulle installera OO men då ville den installera LO. Kollade i OO-paketens loggar och där står det att paketen heter libreoffice! Lömskt är ett milt uttryck :P Så nu blir det att hämta ner OO från OpenOffice.org.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Kurdistan skrev:
vulfgar skrev:Det lustiga är att den inte angav att den skulle avinstallera OO, utan att OO skulle uppgraderas och LO nyinstalleras. Ändå försvann OO från menyn, förutom Spreadsheet och den går inte att starta. :o Helt klart lömskt.

För de som gått över till LO är den allmänna uppfattningen att den startar tok snabbt jämfört med Openoffice. Tror nog du också kommer märka det. ;)
Sjukt mycket snabbare. ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Jag tror att fruktan för LibreOffice är överdriven. Det är till 95% samma som vanliga OpenOffice. Det som skiljer är att Lo lagt på diverse patchar: multimedia i Impress, importera SVG i Draw, spara i OOXML osv.

Det OpenOffice som tidigare funnits i Ubuntu är egentligen inte OOo, utan avknoppningen Go-oo. LO är en fortsättning av Go-oo. Skillnaden i Ubuntu är därför mer grafisk (det står LO istället för OOo) + tillägg av nya funktioner med ny version. Därför kan inte OOo och LO samexistera i Ubuntu, det är två versioner av samma program (såvida man inte installerar riktiga OOo från Oracle + LO då kan man köra dem parallellt och studera skillnader).

Jag tror inte det är någon risk för filer. LO använder samma filformat som OOo.

Det som kan strula är att LO fortfarande är RC och det finns buggar. Dessutom kan det finnas saker i Ubuntus paketering som inte är lösta.

Personligen använder jag alltid Oracles grundversion. Ubuntus version har visserligen fler funktioner, men har alltid varit betydligt buggigare.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo jag kollade in hur man löst det och openoffice gjorde man till sk "transitional" paket hur det nu översätts till svenska.

Ser ut så här från terminalen (inkl lite annat)

Kod: Markera allt

Calculating upgrade... Done
The following NEW packages will be installed:
  libmythes-1.2-0 libreoffice-base-core libreoffice-calc libreoffice-common
  libreoffice-core libreoffice-draw libreoffice-emailmerge
  libreoffice-filter-binfilter libreoffice-gnome libreoffice-gtk
  libreoffice-help-en-gb libreoffice-help-en-us libreoffice-impress
  libreoffice-java-common libreoffice-l10n-common libreoffice-l10n-en-gb
  libreoffice-l10n-en-za libreoffice-math libreoffice-style-galaxy
  libreoffice-style-tango libreoffice-writer libwpd-0.9-9 libwpg-0.2-2
  libwps-0.2-2 ntrack-module-libnl-0 python-uno
The following packages have been kept back:
  lxdm
The following packages will be upgraded:
  chromium-browser chromium-browser-inspector coreutils firefox-4.0
  firefox-4.0-core gstreamer0.10-plugins-ugly irqbalance libbabl-0.0-0
  libntrack-qt4-1 libntrack0 libproxy0 libtextcat-data-utf8 libxvmc1
  network-manager-gnome openoffice.org-base-core openoffice.org-calc
  openoffice.org-common openoffice.org-core openoffice.org-draw
  openoffice.org-gnome openoffice.org-gtk openoffice.org-help-en-gb
  openoffice.org-help-en-us openoffice.org-impress openoffice.org-l10n-common
  openoffice.org-l10n-en-gb openoffice.org-l10n-en-za openoffice.org-math
  openoffice.org-style-galaxy openoffice.org-writer python-libproxy screenlets
  screenlets-pack-all ttf-opensymbol ubiquity-casper uno-libs3 ure x11-common
  xbase-clients xorg xserver-xorg xserver-xorg-video-all xulrunner-1.9.2
  xulrunner-2.0 xulrunner-2.0-dev xulrunner-2.0-mozjs xulrunner-dev
47 upgraded, 26 newly installed, 0 to remove and 1 not upgraded.
Need to get 216 MB of archives.
After this operation, 34.3 MB of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]? 
Jag är nyfiken på LO så jag uppgraderar....
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Bowmore skrev:
Kurdistan skrev:
För de som gått över till LO är den allmänna uppfattningen att den startar tok snabbt jämfört med Openoffice. Tror nog du också kommer märka det.
Jo, iofs helt klart snabbare.

LO är nog det första viruset jag sprungit på i denna värld. Avinstallerade LO helt och skulle installera OO men då ville den installera LO. Kollade i OO-paketens loggar och där står det att paketen heter libreoffice! Lömskt är ett milt uttryck Så nu blir det att hämta ner OO från OpenOffice.org.

Jag har läst på andra ställen om samma problematik när man installerar LO. Däremot förstår jag inte varför du avinstallerar LO när du ändå kör utvecklingsversionen av Ubuntu? Ubuntu har ju gått ut med uppgifter om att de till Natty ska köra med LO förinstallerad. Annars tycker jag som Pavel. Jag ser personligen framemot LO och passar den inte mina behov så kan jag alltid falla tillbaks till OO. Testkör själv just nu annan OO fork nämligen IBM Lotus Symphony (så förbannad långsam att den nog kliar MS Office på ryggen ).

vulfgar, nice . Just snabbheten finns det en hel del som stört sig på med OO och bara för det har installerat abiword. Därför är LO;s snabba uppstart säkert uppskattad av många. Gör dem bara något åt designen blir nog LO minst lika bra om inte bättre än OO för oss Ubuntu användare. Bara hålla tummarna.
Påvels blogg:
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kurdistan skrev:Jag har läst på andra ställen om samma problematik när man installerar LO. Däremot förstår jag inte varför du avinstallerar LO när du ändå kör utvecklingsversionen av Ubuntu? Ubuntu har ju gått ut med uppgifter om att de till Natty ska köra med LO förinstallerad.
Jag kör alltid utvecklingsversionen så den är min main. Att LO skulle komma och också bli default visste jag också. Det jag inte visste var att den då skulle slå ut OO. Att jag avinstallerade berodde på att jag ville ha in OO igen men inte ens det lyckades då man gjort om OOs paket till transitional. Det gör då att jag återinstallerar LO och plockar ner OO från deras site istället så har jag löst problemet. Orsaken till det hela var att ingen orkade ta tag i uno och att jag tidsmässigt inte har råd med några kraschade filer den närmaste tiden. Men, men det löste sig till slut ;)
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Bowmore skrev:
Kurdistan skrev:Jag har läst på andra ställen om samma problematik när man installerar LO. Däremot förstår jag inte varför du avinstallerar LO när du ändå kör utvecklingsversionen av Ubuntu? Ubuntu har ju gått ut med uppgifter om att de till Natty ska köra med LO förinstallerad.
Jag kör alltid utvecklingsversionen så den är min main. Att LO skulle komma och också bli default visste jag också. Det jag inte visste var att den då skulle slå ut OO. Att jag avinstallerade berodde på att jag ville ha in OO igen men inte ens det lyckades då man gjort om OOs paket till transitional. Det gör då att jag återinstallerar LO och plockar ner OO från deras site istället så har jag löst problemet. Orsaken till det hela var att ingen orkade ta tag i uno och att jag tidsmässigt inte har råd med några kraschade filer den närmaste tiden. Men, men det löste sig till slut ;)
Ju, jag har märkt det. Din och pluns våghalsiga utvecklingsversion körande på forumet :P . Nu förstår jag vad du menade med föregående inlägg. Sista raden i ditt inlägg var grymt underhållande. Se det jag har markerat i fetstil. Roligt att det kommer från dig som alltid kör utvecklingsversioner. ;D
Påvels blogg:
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Risken att LO skulle göra filer korrupta är inte större än att OOo gör det. De buggar som finns kvar i RC versionen är iofs allvarliga, men man måste göra vissa saker för att springa in i dem. Det som kan strula är Ubuntus paketering.

Om du vill ha ett stabilt OOo, men fortstätta testa LO så kör in Portable Apps med OOo på ett USB-minne: http://portableapps.com/. OM LO inte skulle starta kan du arbeta med dina filer med OOo från USB-minnet. Det går litet långsammare, är på engelska, men man kan installera en svensk rättstavningsordlista manuellt.

Sedan har i alla fall jag lyckats köra Oracles OOo och LO på samma maskin. Jag installerade dock .debfiler av LO och inte från PPA/förråd.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Pavel skrev:Om du vill ha ett stabilt OOo, men fortstätta testa LO så kör in Portable Apps med OOo på ett USB-minne
Nja, jag har redan fler versioner av Natty plus Maverick så jag skulle iofs bara kunna boota om men det skulle bli ett evigt ombootande för min del i dessa bokslutstider mm. Har hur som helst löst det hela nu ;)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo.... det var väl ingen höjdare, samma "clutter"........

Kollade in vad man egentligen ändrat och så här ser det ut (grundligare via wiki-länken)

http://www.libreoffice.org/download/new ... and-fixes/

Sen är det väl UNO som gör LO inkompatibelt med OO som jag uppfattat det.

OmgUbuntu hade en artikel igår om ett moddat gränssnitt med "ribbon".

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/01/libr ... i-mock-up/

Intressant diskussion också.....
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Sen är det väl UNO som gör LO inkompatibelt med OO som jag uppfattat det.
Japp
The uno framework is one of the basic things which is shared with the OOo packaging, and I don't see any easy way how to make the two uno frameworks from both source packages available. The consequence is that the old OOo packages are removed/replaced with the installation of the LO packages. As long as we want to update to *O 3.3 there currently is no other way than to go with LO.
Men det kommer att fixas senare. Var väl brådis att få in LO.
Användarvisningsbild
gruble

Inlägg av gruble »

pun skrev: Nu vill vi se utputten på det här !

X -version
X.Org X Server 1.9.0.902 (1.9.1 RC 2)
Antar att x-swat måste avmarkeras i förråden om jag ska använda xorg-edgers och 1.10 eller...

Edit: XOrg X Server 1.9.99.901 (1.10.0 RC 1)
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

gruble skrev:
pun skrev: Nu vill vi se utputten på det här !

X -version
X.Org X Server 1.9.0.902 (1.9.1 RC 2)
Antar att x-swat måste avmarkeras i förråden om jag ska använda xorg-edgers och 1.10 eller...

Edit: XOrg X Server 1.9.99.901 (1.10.0 RC 1)
Nej du kan ha båda repona installerade utan några problem..... det blir den version som är högst som väljs.

Jag kör redan 270.18 plus X-server 1.10 men har trubbel med glx (diskuteras just nu hos U-F) Jag kan ha strulat till det med
symlänkar etc efter att ha kört drivaren manuallt först. Borde visa sig snart om det är en bugg eller ej med glx.
Användarvisningsbild
gruble

Inlägg av gruble »

Var lite osäker där, men hade för mej att båda var markerade vid förra testet.

Denna Informations ruta dyker upp efter inloggning till Desktop Edition nu.
Sorry, you don't have 3d support, install it for
your graphic hardware to get Unity or please
reboot and select 'Classic session' att startup.

Samt flera andra crash-rapporter som dyker upp efter inloggningen, vilka jag skickat in till
bugs.launchpad.net. Bra att det gick lägga till info efteråt som kanske är bra för dom att veta
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

gruble skrev:Var lite osäker där, men hade för mej att båda var markerade vid förra testet.

Denna Informations ruta dyker upp efter inloggning till Desktop Edition nu.
Sorry, you don't have 3d support, install it for
your graphic hardware to get Unity or please
reboot and select 'Classic session' att startup.

Samt flera andra crash-rapporter som dyker upp efter inloggningen, vilka jag skickat in till
bugs.lunchpad.net. Bra att det gick lägga till info efteråt som kanske är bra för dom att veta
Nej det är ingen större mening just nu att skicka buggrapporter.....

Välj istället Gnome klassisk som inloggning och sedan så är det bara att vänta på om det "klarnar".

Du kan själv köra glxinfo för att se om du har stödet.

glxinfo
Sen ligger Ubuntu just nu mycket tidigt jämfört med andra distar med att testa ut X-server 1.10.
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"