Det var en deltagare som undrade om man måste vara medlem i Locot för att rösta. Jag trodde det precis som en deltagare på mötet trodde medans det var någon där som sa att det behövde man inte. Hur ligger det till egentligen?
Att bli tvingad till ett forummedlemskap för att få rösträtt skulle nog vara overkill, det är illa nog att måsta ha medlemskap på en sajt som är engelsk, men jag tror att det är en nödvändighet för att undvika dubbel-trippel-osv-nicker på viktiga omröstningar.https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/M%C3%B6te/IRCM%C3%B6te6 skrev: Förslag till beslut:
Alla har rätt att delta på mötena med närvaro-, yttrande- och förslagsrätt dock ej rösträtt.
Medlmmar i Launchpad-gruppen https://launchpad.net/~ubuntu-se har närvaro-, yttrande- och förslagsrätt samt rösträtt.
Jag vet inte om jag slår in en öppen dörr men tänkte upprepa en del vad som står i tråden. Frågan som dök upp på IRC-mötet den 19e januari lyder "Hur var det där med att man måste vara medlem i launchpad för att få rösta?"fd.svensson skrev:Tänkte bara ta upp frågan som var på sista irc mötet. (kunde inte logga in)![]()
Det var en deltagare som undrade om man måste vara medlem i Locot för att rösta. Jag trodde det precis som en deltagare på mötet trodde medans det var någon där som sa att det behövde man inte. Hur ligger det till egentligen?
Jag delar vulfgars uppfattning att det just nu sker en "mjukstart" av det kravet. Mer om det senare.vulfgar skrev:Förmodar att du syftar på medlemsskap i launchpad. Det var lite oklart där, jag var övertygad om att det var infört, men det kan vara fel. Det har talats om att "mjukstarta" med det kravet. Eftersom medlemsskap på LP är "LoCo standard" så kommer det väl att bli så här också (om det nu inte redan är så). Frågan kommer sannolikt upp på nästa IRC-möte för att det ska bli helt klart vad som gäller.
Jo nu förstår jag egentligen INTE i sak vad denna "maktkamp" handlar om="christoffer
Precis som Peetra skriver så finns ett förslag på https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/M%C ... M%C3%B6te6 lägg gärna till motförslag om ni anser att det finns bättre lösningar.
Jo men nu handlar det ju om att sprida samt supporta Ubuntu...... eller handlar det om nåt annat ??Peetra skrev:omröstningarna gäller inte så mycket spridning av ubuntu, utan är mer byråkrati, vi behöver bra riktlinjer för att försöka omorganisera arbetsmetoderna och förenkla kommunikationen.
punpun skrev:Jo men nu handlar det ju om att sprida samt supporta Ubuntu...... eller handlar det om nåt annat ??Peetra skrev:omröstningarna gäller inte så mycket spridning av ubuntu, utan är mer byråkrati, vi behöver bra riktlinjer för att försöka omorganisera arbetsmetoderna och förenkla kommunikationen.
Om det handlar om det förstnämnda så är det ju ytterst enkelt, IMHO !
Ja, det måste man.fd.svensson skrev:Vi diskuterar om man måste vara med i swedich team på Launchpad för att få rösta i irc-kanalen.
Nämn någon verksamhet där medlemmar generellt har rösträtt i beslutsprocesser mm.fd.svensson skrev:Jag tycker att det ska räcka att man är medlem i Forumet, då jag inte tror att Ubuntu centralt är intresserade av overksamma Launchpad-medlemmar.
fd.svensson skrev:Jag tycker att det ska räcka att man är medlem i Forumet, då jag inte tror att Ubuntu centralt är intresserade av overksamma Launchpad-medlemmar.
Räcker det att nämna politiska partier, mindre privata kubbar. Typ Dart, Mc och korpenlag.Bowmore Skrev:
Nämn någon verksamhet där medlemmar generellt har rösträtt i beslutsprocesser mm.
Nej det räcker intefd.svensson skrev:Räcker det att nämna politiska partier, mindre privata kubbar. Typ Dart, Mc och korpenlag.
Här håller jag med dig. I LoCo-gruppen borde i princip endast de som är verksamma i ubuntu-se finnas men det är väl bara att tacka för kaffet och regga sig så länge den möjligheten vararfd.svensson skrev:Nämn istället fördelen för Ubuntu centralt varför de ska ha en massa overksamma deltagare på Launchpad?
Det tror jag vi alla är överens om härpun skrev:Njau jag återkommer till det mycket enkla faktumet vilket innebär att ett LoCos huvuduppgift är att sprida samt supporta Ubuntu.
Nej... det enkla faktumet är vi INTE överens om och det återspeglar sig i allting som sker och har gjort så i åratal sedan DSK.Bowmore skrev:Det tror jag vi alla är överens om härpun skrev:Njau jag återkommer till det mycket enkla faktumet vilket innebär att ett LoCos huvuduppgift är att sprida samt supporta Ubuntu.![]()
Men LoCot, dvs verksamheten, måste även drivas och utvecklas.