Linux mint vs LMDE?

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
tintinz
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Linux mint vs LMDE?

Inlägg av tintinz »

ursäkta att jag tar upp en annan dist på detta forum, men de är de ända bra forum jag vet :P

men jag undrar hur stor är skillnaden på de två? jag vet att ena är mer ubuntu, men efter som ubuntu är baserat på debian så undrar jag vad är egentligen skillanden.

är LMDE snabbare?
Användarvisningsbild
cthulhu

Re: Linux mint vs LMDE?

Inlägg av cthulhu »

ja
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

För vara helt ärlig säger inte dina länkar mig något cthulhu. För ingen av dessa förklarar varför LMDE nu skulle vara mer "lättviktad" än tex. Linux Mint Main Edition. Jag har testkört Linux Mint Main Edition, men tyckte då att den var långsammare än vanliga/hederliga Ubuntu. Samtidigt störde jag mig på att Linux Mint menyn alltid ploppa upp några sekunder senare vid systemuppstart. Kändes inte så synkroniserad eller rätt, men det är nog jag som är lite för petig. Jag har inte testkört LMDE, dock skulle jag vilja se sysv-rc-conf för båda distarna, för att se vad som gör LMDE mer lättviktad. Jag misstänker att Linux Mint Main Edition har fler "service" i bakgrunden som gör att den upplevs tyngre. Något annat som kan göra LMDE snabbare vid uppstart är nog att dem inte har plymouth förinstallerat. Den brukar göra systemet någon sekund långsammare. Jag vill även veta om dessa bilder som tagits har använt sig av proprietära drivrutiner för grafikkortet i båda fallen eller inte. För det gör skillnad på systemuppstarten. Blir tacksam om jag får en redogörelse på skillnaderna. :)

Hjärtliga hälsningar/
Kurdistan
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Jag vagar nog garantera att han inte installerat nagra proprietara drivriutiner, om jag kanner denna killen ratt. Han anvander till 99% endast konsollen och har en aversion mot Xorg. Installationen ar givetvis gjord pa samma dator, och fresh out of the box.

Efter att ha plojt igenom hela hans blogg (ett projekt som tog en ca 6 manader) borjar jag faktiskt halla med honom. Allt jag anvander datorn till kan goras lika bra via konsoll (tty).
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

cthulhu skrev:Jag vagar nog garantera att han inte installerat nagra proprietara drivriutiner, om jag kanner denna killen ratt. Han anvander till 99% endast konsollen och har en aversion mot Xorg. Installationen ar givetvis gjord pa samma dator, och fresh out of the box.

Efter att ha plojt igenom hela hans blogg (ett projekt som tog en ca 6 manader) borjar jag faktiskt halla med honom. Allt jag anvander datorn till kan goras lika bra via konsoll (tty).
Tack för ditt svar. Då svara du åtminstone på en av punkterna. För jag har upplevt prioprietära drivrutiner som långsammare än dem fria. Du verkar känna personen i frågan kan du fråga honom ifall han kunde ge dig uppgifter om vilka service som körs i bakgrunden för respektive utgåva? Det skulle nog avslöja en hel del. För jag har verkligen svårt och tro att LMDE skulle vara snabbare/mer lättviktad än Linux Mint Main Edition om samma service körs i bakgrunden. Det är just därför jag efterfråga sysv-rc-conf. Du håller med mig om attt plymouth faktiskt påverkar systemuppstarten?
Påvels blogg:
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Jag gillar LMDE skarpt, jag har den på min nyinköpta billiga netbook.
Och Mintgängets förbättring av Gnome, gör att Gnome känns helt OK.
Kör alltid Kubuntu eller KDE i andra distar annars, men det är lite tungt på netbooken, framförallt startiden är lång.
En netbook ska starta snabbt! Har även MeeGo på en partition, det är ännu snabbare.
LMDE har bara en panel som är det normala i datorvärlden, man slipper jobbet med att ta bort övre panelen och lägga till applets i den nedre.
Jag har bara installerat radiotray och en ordentlig klipphanterare, annars är installationen original. Ändrade förstås så att det trådlösa inte kopplar upp sej på egen hand till första bästa accespunkt, Någon måtta får det vara på "användarvänligheten". ;)

Angående Linux mint vs LMDE som det står i rubriken.
Jag tänker som så, att ju färre steg mellan ett derivat och originalet desto bättre. Det lär var mindre som kan strula, och skulle något strula till sej så borde det gå snabbare att fixa.
Dessutom är Debian testing som LMDE baseras direkt på stabil jämfört med Ubuntus färdiga utgåvor.
Debian testing ligger med bland förrådskällorna i LMDE.
Vad man ska tänka på, är att när man frågan om man ska behålla befintliga inställningar i config-filerna så ska man behålla de gamla inställningarna. Annars lär ditt LMDE förvandlas till Debian testing så småningom. ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Imho är Ubuntu mer bloatat och sönderpillat, medans Debian är lite mer orört. Därav skillnaden mellan Linux Mint och Linux Mint Debian Edition.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Kurdistan

Linux mint vs LMDE?

Inlägg av Kurdistan »

Rune.K och Hund tack för era svar. Ingen av er två herrar svarar på huvudinlägget. Tyvärr var Hund´s svar rätt så onödig i mitt tycke. Du får tycka illa om Ubuntu och gilla Debian. Det gör mig personligen inget, men kan du åtminstone komma med en redogörelse på skillnader som trådskaparen eftersöker? En mening, som av många här kan tolkas som stötande är enligt mig inte enhetlig med den konstruktiva andan vi bör uppvisa. Jag förväntar mig mycket mer från dig, Hund.
Påvels blogg:
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Jag delar nog Hunds uppfattning, och det betyder verkligen inte att jag (eller Hund) "tycker illa om Ubuntu".

Kanske av intresse (ocksa om Gnome):
http://kmandla.wordpress.com/2010/12/01 ... -on-105mb/
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Tjau......

Nu är det då ytterst enkelt att prova LMDE via en USB-sticka och sedan starta i Liveläge.

Man finner då en mycket gammal kärna, 2.6.32 som iaf inte jag har någon glädje av eftersom jag kör en SSD inkl TRIM

Sen kan man då lika enkelt kolla in LMDEs forum och kolla in vad man har trubbel med !!!!

http://forums.linuxmint.com/viewforum.php?f=141

Där hittar man då det vanliga "pillrandet" som det blir med en Debian-dist.

Sen följer jag då OmgUbuntu samt Webupd8 och de har då ofta tips som använder Launchpads ppas, men de är då rysk roulette att använda med
LMDE

Sedan kollade jag in Debians repon om man vill ta ut svängarna och det är ju bara en massa bökande jämfört med Ubuntu.

http://sites.google.com/site/mydebiansourceslist/

Slutligen hyser jag inga högre tankar om snubbarna i Debians forum om man vill ta reda på någonting........ summa summarum så vill jag se mer innan jag installerar LMDE.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag är helnöjd med LMDE på min netbook iallafall.
Gnome är en lättviktare enligt min måttstock.
Det mesta i LMDE kommer direkt från Debian utan omvägen via Ubuntu som det är i Linux Mint. Ju färre kockar desto bättre soppa! ;)
Dessutom är ju inte Ubuntu välkänt för att vara ett stabilt OS, medans Debian testing har goda vitsord vad det gäller just det.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

En nackdel med LMDE kan vara att det inte finns något automagiskt alternativ vid partitioneringen av hårddisken under installationen. Jag tänker förstås på de som endast använt den metoden tidigare.
En fördel med LMDE är att de skippat plymouth under starten, det bör skynda på starten en aning. Plymouth är det grafiska som visas innan man kommer till inloggningen.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Vad LMDE har för kernel är ju rätt ointressant eftersom man ändå uppdaterar direkt efter installation, och visst finns det saker som strular för vissa, man kan ju ta en titt på vårt forum.

Sedan bör man ta't lungt med stenkasting när Debian allmänt är känt som det mest stabila OS som existerar, medans Ubuntu tyvärr (enligt min högst personliga åsikt) har lite brottom att släppa nya versioner.

Jag tror LMDE har jätte-potential att bli ytterligare ett alternativ för de som vill testa ett fritt operativsystem, speciellt om man inte har en "top of the line" dator.

sedan måste man tydligen understryka (för att vara tydlig) att jag inte har något mot Ubuntu, utan rekommenderar det friskt till alla i min bekantskapskrets, men jag tycker även det finns många andra distar som även de är mycket bra.

(Min främsta anledning till att jag själv använder Debian är att det var, mer eller mindre, en mardröm att använda ubuntu på en dator utan internet-uppkoppling.)

Sedan har jag inte upplevt att det är ett dugg mer "pill" i Debian än Ubuntu.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hund skrev:Imho är Ubuntu mer bloatat och sönderpillat, medans Debian är lite mer orört. Därav skillnaden mellan Linux Mint och Linux Mint Debian Edition.
Kan du utveckla detta !?

(roade mig att kolla lite i Archs forum så det krävs måhända lite högre argumentation)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Ukuphikisa skrev: Det är rätt livlig fantasi du har. Skulle Ubuntu få tillstånd av Debian? Ubuntu ligger långt före med kärna. Det förefaller högst osannolikt att Debian och Ubuntu samarbetar där.

Om det nu är så att man vill ha det senaste så är Gentoo ett utmärkt val. Det kanske är något för dig? Du gillar att mecka enligt egen utsago.

Nackdelar med Gentoo är många, men då får man orörd kod till skillnad från Ubuntu.

Ubuntu kommer ju dessutom med betapaket även i LTS-versioner. Det är vansinne.
Nej jag gillar INTE att mecka mer än nödvändigt och då utesluter jag de flesta distarna..... däremot kan jag gärna mecka lite för att testa utvecklingsversioner av kommande Ubuntu. ;)

ALLA paket förutom ett fåtal i ubuntus kärnpaket kommer via Debian.... det här skapar då ibland irritation eftersom det blir en väntan på att Debians utvecklare får häcken ur vagnen.... Debian -importen avslutades då runt nyår men inga paket tas egentligen in utan att ha passerat Debians utvecklare.

Avslutningsvist är det sedan YTTERST ELEMENTÅRT att studera vad man har problem med avseende LMDE
http://forums.linuxmint.com/viewforum.php?f=141

Bara att läsa och begrunda !!
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Jag skall bygga en ny TV-dator nu och då blir det LMDE på den. Dels för rullande uppdateringar, samt möjlighet att kunna köra nyare kärnor(2.6.37 t ex) kontinuerligt. Ubuntu är kanon men Lucid och Meerkat har inte ens lockat mig till att testa, så jag kör ännu Karmic på mina 3 dedicerade Linux maskiner.
Unity och weyland kommer att ge stora övergångsproblem för Ubuntu och de är dessutom inte inriktade på stationära datorer, verkar det som. Mobiler och paddar är framtiden för Ubuntu.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

webaake skrev:Jag skall bygga en ny TV-dator nu och då blir det LMDE på den. Dels för rullande uppdateringar, samt möjlighet att kunna köra nyare kärnor(2.6.37 t ex) kontinuerligt. Ubuntu är kanon men Lucid och Meerkat har inte ens lockat mig till att testa, så jag kör ännu Karmic på mina 3 dedicerade Linux maskiner.
Unity och weyland kommer att ge stora övergångsproblem för Ubuntu och de är dessutom inte inriktade på stationära datorer, verkar det som. Mobiler och paddar är framtiden för Ubuntu.
Njau.... nu beror det ju var man är i sin kunskaper samt hur bekväm man är.

Jag blev mycket förvånad när jag startade LMDE och hittade en gammal 2.6.32 kärna.

Sen blev jag förvånad över Gnomes version man kör.... osv rena stenåldern enligt min mening.

Om man sedan bygger en HTPC så väljer ju "finsmakaren" en nVidia-bestyckad burk och vill då naturligvist enkelt hantera senare versioner av nVidias riktiga drivare inkl VDPAU. Tillbaka till stenåldern i LMDE för att fixa detta enkla inkl att det inte verkar finnas något vettigt förråd för senaste drivarna.

Angående Wayland så vet jag inte var du fått det ifrån....som alla stora viktiga distar så följer man Waylands-utveckling och det råder ju ett utbrett missnöje med hur Xorg utvecklas (eller rättare sagt inte utvecklas)

Sen angående Unity så är det ju oklart hur bra det blir, just nu ser det inte så lovande ut men det är ju bara att välja Gnome Klassisk som inloggning.....

Jag är inte ett dugg imponerad av LMDE och som jag tidigare skrev så är det ju enkelt att själv prova via en sticka samt läsa vad andra tycker i LMDEs forum..... extremt enkelt ;)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

LMDE kan vara lite svårare än Ubuntu att få igång, det krävs en aning förkunskaper...
Ubuntu är klart bäst som nybörjardist, mycket tack vare supporten vi har.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"