men jag undrar hur stor är skillnaden på de två? jag vet att ena är mer ubuntu, men efter som ubuntu är baserat på debian så undrar jag vad är egentligen skillanden.
är LMDE snabbare?
Tack för ditt svar. Då svara du åtminstone på en av punkterna. För jag har upplevt prioprietära drivrutiner som långsammare än dem fria. Du verkar känna personen i frågan kan du fråga honom ifall han kunde ge dig uppgifter om vilka service som körs i bakgrunden för respektive utgåva? Det skulle nog avslöja en hel del. För jag har verkligen svårt och tro att LMDE skulle vara snabbare/mer lättviktad än Linux Mint Main Edition om samma service körs i bakgrunden. Det är just därför jag efterfråga sysv-rc-conf. Du håller med mig om attt plymouth faktiskt påverkar systemuppstarten?cthulhu skrev:Jag vagar nog garantera att han inte installerat nagra proprietara drivriutiner, om jag kanner denna killen ratt. Han anvander till 99% endast konsollen och har en aversion mot Xorg. Installationen ar givetvis gjord pa samma dator, och fresh out of the box.
Efter att ha plojt igenom hela hans blogg (ett projekt som tog en ca 6 manader) borjar jag faktiskt halla med honom. Allt jag anvander datorn till kan goras lika bra via konsoll (tty).
Kan du utveckla detta !?Hund skrev:Imho är Ubuntu mer bloatat och sönderpillat, medans Debian är lite mer orört. Därav skillnaden mellan Linux Mint och Linux Mint Debian Edition.
Nej jag gillar INTE att mecka mer än nödvändigt och då utesluter jag de flesta distarna..... däremot kan jag gärna mecka lite för att testa utvecklingsversioner av kommande Ubuntu.Ukuphikisa skrev: Det är rätt livlig fantasi du har. Skulle Ubuntu få tillstånd av Debian? Ubuntu ligger långt före med kärna. Det förefaller högst osannolikt att Debian och Ubuntu samarbetar där.
Om det nu är så att man vill ha det senaste så är Gentoo ett utmärkt val. Det kanske är något för dig? Du gillar att mecka enligt egen utsago.
Nackdelar med Gentoo är många, men då får man orörd kod till skillnad från Ubuntu.
Ubuntu kommer ju dessutom med betapaket även i LTS-versioner. Det är vansinne.
Njau.... nu beror det ju var man är i sin kunskaper samt hur bekväm man är.webaake skrev:Jag skall bygga en ny TV-dator nu och då blir det LMDE på den. Dels för rullande uppdateringar, samt möjlighet att kunna köra nyare kärnor(2.6.37 t ex) kontinuerligt. Ubuntu är kanon men Lucid och Meerkat har inte ens lockat mig till att testa, så jag kör ännu Karmic på mina 3 dedicerade Linux maskiner.
Unity och weyland kommer att ge stora övergångsproblem för Ubuntu och de är dessutom inte inriktade på stationära datorer, verkar det som. Mobiler och paddar är framtiden för Ubuntu.