HD photo - en kupp.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
HellRat

HD photo - en kupp.

Inlägg av HellRat »

Halloj!

Tänkte bara göra er som inte redan vet om M$s bildformatsplaner uppmärksamma på att de har ett format som heter HD photo som de tänkt använda för att ersätta (konkurrera ut) JPeg. HD Photo ska vara ett tekniskt väldigt bra format baserat på förstörande komprimering som ger mycket bättre kvalitet än JPeg vid samma byteantal. Formatet är en förfining av Windows Media Photo och är tänkt att vara någon typ av standardformat i Windows Vista.

HD Photo lanseras som ett fritt format som ska kunna användas gratis, utan licenskostnader whatsoever. Men - här kommer det; HD Photo får inte användas i några typer av open-source-system.

Från engelska wikipedia:
Microsoft has patents on the technology in HD Photo, and is offering the "HD Photo Device Porting Kit 1.0" with a license designed to encourage broad adoption in products. However, the license terms specifically prohibit allowing any of their code in open-source products or systems that require sources to be distributed also.
Med andra ord: ANVÄND INTE SKITEN!

Mer finns att läsa på: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Media_Photo

(Jag är inte överdrivet insatt i ämnet, jag läste om detta på nätet, rätta mig gärna om jag har fel nånstans. Om jag skrivit i fel ämnesgrupp får ni gärna flytta det här ämnet. =) )
Max 350; tecken återstår: 321
Olle Eriksson
Kontakt:

SV: HD photo - en kupp.

Inlägg av Olle Eriksson »

Fy f*n säger jag... >:( Jag blir rent ut sagt äcklad av Microsofts metoder. Med andra ord kommer jag bojkotta skiten rakt av.

Förresten. Sedan när blev PNG olämpligt att använda till fotografier?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

PNG duger gott till mig som privatperson. :)
Har slutat bry mig om Ms helt nu, dem är ju på samma låga nivå som en annan hade på dagis tycker jag. 8)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Olle Eriksson
Kontakt:

Inlägg av Olle Eriksson »

Personligen tycker jag att PNG borde vara någon slags standard. Jag menar - ett förlustfritt OCH komprimerat format, som dessutom är öppet och framtidssäkert (stöd för 48 bitars färgdjup + alfakanaler). Förstår inte varför det inte används mer.
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Ja, PNG är grymt men behöver man inte även ett format med förstörande komprimering för att skapa små bilder (bytes) till tex snabbladdade internet-sidor? Typ, för mobila enheter mm. Borde det inte finnas nåt format som motsvarar HD Photo men som är öppet?

Jag vet iofs inte hur stor skillnaden är i storlek mellan en hårdkomprimerad jpeg och en png, kanske png räcker som format eftersom man ofta har snabbare uppkopplingar nuförtiden?
Max 350; tecken återstår: 321
Okänd

Inlägg av Okänd »

Å andra sidan så komprimerar Jpeg 2000 ännu bättre i oförstörande läge.

(det är jag som är "svensken" som gör de flesta av testerna i den här tråden, scolla ned en bit för att se resultatet av png vs jpeg 2000)

http://sourceforge.net/forum/forum.php? ... m_id=45797
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 23 gånger.
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

Risken är väl att Microsoft kommer skicka sina allra bästa män för att övertyga ledningar på större kameratillverkare hur bra formatet är (vilket det kanske är rent tekniskt jämfört med jpeg, inte licensmässigt). Som vanligt har cheferna noll koll på tekniken och kommer därför tvinga ingenjörerna implementera formatet i digitalkamerorna. Följden blir att Microsoft drar åt skruvstädet än mer och därmed låsa in allt fler.

Förhoppningsvis slutar det inte så här utan det finns några som har vett nog att sätta stopp. Framtiden kommer ge svar.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"