Vad är Drupal ? [LÖST]

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Vad är Drupal ? [LÖST]

Inlägg av Forcevision »

Tjabba !

Vad är Drupal för något Webbdesign verktyg ?

/Force
Senast redigerad av 1 Forcevision, redigerad totalt 24 gånger.
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
barzam

Re: Vad är Drupal ?

Inlägg av barzam »

Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

jepp läste detta men ärligt så förstår jag inte riktigt vad programmet gör.
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Då gör vi ett till försök! :)
sv.wikipedia.org/wiki/Innehållshanteringssystem
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

hmmm :)

Får installera det och kolla på det. Nog enklare att förstå då ! :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är samma sak som t.ex Wordpress, även dom två har lika olika målgrupper så att säga.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Okej finns det att ladda ner till webbservern via pakethanteraren i ubuntu?
eliasjo
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av eliasjo »

Jadå, paketet heter drupal6.

Ett tips är att man kan söka i pakethanteraren själv så får man snabbare svar ;p
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

ubuntu-förrådenas version av drupal är föråldrade, så man hamnar å börja med att uppdatera sin installation, vilket INTE går via pakethanteraren, så jag föreslår att du tar hem den nyaste direkt från http://drupal.org/download

7:an är iofs lite väl ny, men en stabil 6.20 är iallafall en nyare än 6.18, som finns i förrådena. http://drupal.org/node/999422 Skulle jag välja ett börja testa drupal just idag, så skulle det vara 7:an dock. :)

[edit] Om man inte har en webbserver med apache, mysql och php installerad på sin dator, så är det ju ett fast'n'dirty sätt att få servern också, då drupalen ju kommer med en massa beroenden, om man v'äljer drupal via pakethanteraren. Men sen då man har servern så ska man nog slänga drupalen man laddade från förrådena. :unerd:
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Okej för jag lästa att drupal 7 har kommit ut.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Jag har inte petat mer än med default-grejs i Drupal och orsaken till det är att jag hört att inlärningströskeln är hög. Det finns viss nån annan som tycker lika. :P
http://s3.amazonaws.com/twitpic/photos/ ... wR4c2t0%3D
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Drupal är väldigt kraftfullt, men fullständigt vansinne att hålla på med om man inte skall skapa riktigt stora grejer och/eller vill lära sig systemet... Annars finns det betydligt mer lätthanterliga CMS'er.

Ta en titt på http://php.opensourcecms.com/ så kan du 'testa' en massa olika - inkl. Drupal, se hur admin-interfacet fungerar o.s.v...

Själv är jag väldigt förtjust i Joomla - sett till större 'system' - men det skall som sagt mycket till innan man har behovet för så 'tunga' lösningar.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Jag har tittat lite på Drupal och läst en del om det.
Vad jag vet så ska Drupal 7 vara betydligt lättare att komma igång med än Drupal 6.
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Och vad ÄR drupal?
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

nicefinger skrev:Och vad ÄR drupal?
TicToc skrev:Då gör vi ett till försök! :)
sv.wikipedia.org/wiki/Innehållshanteringssystem
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Okej, då behöver man inte vara på ubuntu-se över huvud taget. wikipedia har allt.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

http://ubuntu-se.org/drupal/ är ett exempel på hur en webbplats kan se ut som är gjord i drupal. Flera undersidor och bloggen hör till drupal.
Forumet är däremot gjort med phpBB.

HakanS som är drupaladmin sköter om portalen bra som jag tycker.
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Jag vet fortfarande inte riktigt vad Drupal är ....
Snälla, svara inte med en länk. Det är jävligt dålig stil i min värld.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

nicefinger skrev:Jag vet fortfarande inte riktigt vad Drupal är ....
Snälla, svara inte med en länk. Det är jävligt dålig stil i min värld.
Vad är Drupal?

Sedan millennieskiftet sker publicering på internet inte genom att personer skriver HTML-kod, utan genom publiceringsverktyg – onlineverktyg som används för att skriva, redigera, publicera och organisera texter. Det finns en stor mängd publiceringsverktyg att använda, för allt från webbtidningar, wiki-sajter, fotogallerier eller komplexa webbplatser som Facebook.

Drupal är ett verktyg för att utveckla egna publiceringsverktyg. Genom att ladda hem Drupal och ett antal moduler kan utvecklare – eller du själv – konfigurera Drupal till ett publiceringsverktyg som passar dina ändamål. Det kan vara allt från webbplatser för din förening till världsledande tidskrifter eller webbplatser för regeringar.

Det är en viktig poäng att Drupal inte måste skötas av licenserade utvecklare, utan kan laddas hem och användas gratis av vem som helst. Drupal sprids nämligen med öppen källkod. När du laddat hem Drupal är du inte bara fri att använda programmet hur mycket du vill, du får också studera och ändra i dess kod, kopiera programmet och ge bort det (eller till och med sälja!) till andra. Drupal har inga licenskostnader och inga andra hakar än att kod du bidrar till Drupal även den måste licenseras under öppen källkod.

Den öppna källkoden har bidragit till att Drupal har ett stort och livkraftigt community. I skrivande stund har över 700 000 personer registrerat ett användarkonto på drupal.org, Drupals huvudsajt. Det har de gjort för att ställa frågor och delta i diskussioner som sker i något av de många forum som finns. I communityt finns människor med vitt skilda kompetenser, som diskuterar och utbyter erfarenheter med varandra för att kunna använda Drupal bättre. Samtidigt blir Drupal som community och som mjukvara bättre och rikare.

Här är några av de egenskaper som brukar nämnas som Drupals starka sidor.

Flexibiliteten. Drupal är byggt för att kunna förändras och utökas i både funktion och utseende. Du kan bygga precis det publiceringsverktyg du behöver och du kan fortsätta att utveckla det efter behov.
Communityt. Dries Buytaert, som grundade och fortfarande leder Drupalprojetet, säger regelbundet att Drupal handlar mer om människor än om kod. Den stora, öppna och livkraftiga gemenskapen runt Drupal är det som garanterar att Drupal som mjukvara finns och utvecklas vidare.
Säkerheten. Drupal och många av de tillhörande modulerna har en mycket bred testabas och det finns väl utvecklade rutiner för att ta hand om säkerhetsärenden.
Snabbheten i utveckling. Tack vare de mångtaliga och mångsidiga modulerna till Drupal kan man på relativt kort tid utveckla stora och avancerade webbplatser.
Den moderna tekniken. Många av Drupals utvecklare använder Drupal som plattform för att testa nya tekniker som dyker upp på internet. Det betyder att funktioner kan bli tillgängliga i Drupal flera år innan de når en del andra plattformar.
Licensen. Drupal kostar inte en krona i vare sig startavgift eller årsavgift. Än viktigare är att du inte är bunden till givna leverantörer och att du har full frihet att använda och förändra mjukvaran som du vill.
Glädjen. Att använda och utveckla i Drupal är kreativt och inspirerande. Ett verktyg som kan engagera sina användare och utvecklare kan leda till positiva effekter långt utanför den webbplats man planerade.

På den här webbplatsen kan du läsa mer om vad Drupal är och hur det kan användas. Du kan också komma i kontakt med någon av de leverantörer som finns i Sverige, som mer än gärna svarar på frågor. Vill du testa Drupal själv finns tips och guider på svenska Drupalforumet och både nybörjare och erfarna utvecklare som kan hjälpa dig på traven.

Välkommen!

Drupal är då ett extremt bra CMS verktyg med en mycket stor community som stöttar.....
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"