Laptop som "trådlöst till trådat" nätverksomvandlare?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
ZnaxQue
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Laptop som "trådlöst till trådat" nätverksomvandlare?

Inlägg av ZnaxQue »

Nu är det så att jag för tillfället är för lat för att köpa ett trådlöst nätverkskort till min stationära dator som jag ska använda på mitt rum som inte har trådat nätverk. :D Hur gör jag för att använda min bärbara dator med Ubuntu 10.10 som en "trådlöst till trådat" nätverks omvandlare?

Jag vet hur man använder en bärbar dator som en "trådat till trådlöst" nätverks omvandlare, men i mitt fall behöver jag det motsatta.

En korsad nätverkskabel mellan min Ubuntu laptop och min stationära dator kommer väl behövas? Det är den stationära som jag är ute efter att få internet på. Jag har dock inte en korsad nätverkskabel, kan jag använda en switch istället?

/Znax
Senast redigerad av 1 ZnaxQue, redigerad totalt 21 gånger.
ZnaxQue
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Laptop som "trådlöst till trådat" nätverksomvandlare?

Inlägg av ZnaxQue »

Nu är det fixat! :D Funkar finfint! Gick in i nätverksinställningar och valde att dela ut eth0. Så enkelt var det, krävde bara en omstart och sen funkade det. ;)

/Znax
mrtobbz
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Laptop som "trådlöst till trådat" nätverksomvandlare?

Inlägg av mrtobbz »

ZnaxQue skrev:Nu är det fixat! :D Funkar finfint! Gick in i nätverksinställningar och valde att dela ut eth0. Så enkelt var det, krävde bara en omstart och sen funkade det. ;)

/Znax
Gick de me vanliga o en switch eller fick du tag på en korssad ?

// Tobbe
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"