Drivrutiner till U10.10 Radeon X1950 Pro

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
SimonLindberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Drivrutiner till U10.10 Radeon X1950 Pro

Inlägg av SimonLindberg »

Satt precis och tänkt på nästa steg : D
http://techworld.idg.se/2.1014/1.361707 ... ndy-bridge
"Nättidskriften Phoronix skriver att Intel plockat fram öppna drivrutiner men att de drivrutinerna kommer först i den version av kärnan som är under utveckling, 2.6.37 och grafikbiblioteket Mesa 7.10 som ska släppas den här månaden.

Den senaste släppta versionen av Ubuntu som är 10.10 klarar inte av att hantera grafiken i Sandy Bridge eftersom mjukvaran är för gammal. Grafiken ska starta men upplevelsen är långtifrån vad Sandy Bridge klarar av i form av 2d- och 3d-accelerering.

De som vill köra Intels grafik fullt ut uppmanas att själva installera Linux 2.6.37, Mesa 7.10 när den kommer nästa vecka och grafikdrivrutinen xf86-video-intel 2.14."

:D Undrar hur man går till väga nu ; ) Btw, kör du 11.04 ?
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Jovisst kör jag Natty och för det så bör man vara "varm i kläderna" med Ubuntu.

Ovanpå Natty så finns då xorg-edgers ppa där man först tar in en instabil drivare för hugade spekulanter.

Om man vill testa Natty samt ännu viktigare xorg-edgers så måste man behärska terminalen någotsånär samt veta hur X funkar inkl sk tty-terminaler.

För de som vill vara med och testa och hjälpa varandra så finns det en separat deltavla för dessa "stollar".... ;)

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=233

Ingen annanstans får det finnas trådar som handlar om Ubuntus instabila version eftersom det kan bli lite rörigt och ibland lite "udda" lösningar som bara används med en utvecklingversion.

Så känner du för att testa så är det bara att hoppa med... ;)
SimonLindberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av SimonLindberg »

Haha ja jag får se hur mycket jag vågar mig på! En hel del kanske med tanke på att jag installerade det igår. Fick iallafall in 11.04 efter en massa fel-medelanden och annat konstigt. Disten startar upp men har lite grafiska problem men jag såg några kommandon som man kan prova sig på för att fixa till det. Blir att testa så fort man är klar på jobbet!
Tack igen för all hjälp jag fick igår! Får se hur lång tid det tar innan jag vågar mig på att leka med "stollarna" haha O0
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

SimonLindberg skrev: Tack igen för all hjälp jag fick igår! Får se hur lång tid det tar innan jag vågar mig på att leka med "stollarna" haha O0
Jo det är bara att hänga med "stollarna"..... ;D

Sedan är det bara att fråga i forumtavlan jag länkade till !!
Skriv svar

Återgå till "Bild"