Bumpar lite här. Gammal, men informativ tråd.
Jag ska dela med mig av min korta erfarenhet, men allra först mina förutsättningar
Jag använder svenska uppsättningen av Dvorak som följer med i KDE 4.2 ("Systeminställningar" i menyn, "Region och språk", "Layout variant"). Min tidigare erfarenhet är en nästan, men inte optimal fingersättning i QWERTY, samt att jag hanterar brittisk QWERTY nästan lika väl som svenska.
Folk säger att jag "skriver snabbt" och själv vet jag att det går skapligt, men också att det blir en del fel som jag vill få bort. Har i regel lätt för att lära mig saker och gillar att ändra vanor. Jag har spenderat cirka tre timmar per dag vid datorn sedan jag började med Dvorak och jag är ingen typisk terminal-knackare, utan använder mest datorn till desktop-use; surf, chat och musik.
Till saken...
För någon vecka sedan gick jag från XFCE (pc/os) till KDE i jaunty och bytte samtidigt layout på tangentbordet; inte rent fysiskt utan jag har kört med en
bild (aoeu.info-svorak) på skärmen som stöd vid behov, och ett gammalt MS Natural Keyboard Pro, med sitt QWERTY-utseende.
Första dagarna gick det väldigt långsamt, men det kändes ganska naturligt redan från början. De flesta av tangenterna sitter verkligen där de borde, men några andra är lurigare, t.ex. "w" som sitter på (komma), "v" (punkt) och "z" (bindestreck), vilket känns lite avigt eftersom jag förväntar mig något helt annat där. "r" sitter på o - (Oslo) samt "l" (Liverpool) som sitter på (p). Dessa fem tangenter missar jag oftast.
Runt dag tre så hittade jag alla viktiga tangenter utantill (utom @) och hastigheten började öka, även om jag fortfarande blir lite tveksam stundvis. Där är jag nu, alltså någon vecka in i omställningen. Jag har upptäckt att jag använder "r" ganska ofta och att den kanske borde sitta mer tillgängligt, men jag gör en ny utvärdering när jag har mer på fötterna. När jag kan layouten bättre kanske det känns väldigt naturligt istället?
Något jag reflekterat över är att det automatiskt blir QWERTY när datorn startat om, vilket min sambo uppskattar om hon ska använda datorn.
En sak som var lite förvirrande för mig var att KDE-versionen av Dvorak inte kunde använda Alt Gr+2 för "@", men jag kom på att Alt Gr+J fungerar för "@" som i A5. Däremot stämmer inte andra specialtecken med A5. Inget layoutnamn/bild för medföljande Dvorak i KDE heller. Det är lite jobbigt att det finns flera layouter, även om jag förutspråkar flexibilitet. Det hade varit enkelt om det virtuella tangentbordet bytte tecken på tangenterna vid byte av layout, så att jag kunnat använda det som hjälpbild, istället för en bild som kanske inte stämmer 100 %. Jag kommer nog köra på A5-layouten i framtiden för att slippa gissa mig fram.
Mina tips:
Strunta i klisterlappar eller att flytta om tangenterna. Ha en bild och titta på den, så lär du "känna" tangentbordet istället för att titta på det.
Lär dig skriva ditt namn utantill och på "känn". Det ger en bra grund, inte minst om du har ett långt namn. Skriv namn på folk du känner. Kasta in deras smeknamn, mellannamn osv. Att sitta på flash-siter och skriva "uuuhhh uh uh hu" fungerar inte för mig, utan jag måste göra någonting konkret, men det kanske fungerar bättre för andra.
Lär dig skriva ditt lösenord på känn. Mitt nuvarande är 15-20 blandade tecken, och var för komplicerat för att jag skulle lyckas utan att se. Även när jag ansträngde mig så blev det fel. Jag skrev lösenordet i ren text, utan att kolla på skärmen, och kunde på så vis se mina fel när jag var "klar". Tittar jag däremot på skärmen samtidigt som jag skriver, så använder jag backspace i samma sekund som det blir fel, och jag "missar" tyvärr att korrigera felet som händerna gör.
Avslutningsvis hoppas jag att det blir vanligare med Dvorak. Det finns ju ingen anledning att köra QWERTY när Dvorak känns så pass naturligt redan från början. Hoppas att jag varit till stöd för någon.