[LÖST] Streck i bilden vid film och snabba bild växlingar

Problem med att spela musik, film osv.
Tarzzan
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

[LÖST] Streck i bilden vid film och snabba bild växlingar

Inlägg av Tarzzan »

Hej.

Jag har ett mediacenter som jag nästan enbart använder för att titta på film och serier med.
Dock så funkar det inte så bra och nu har jag tröttnat på problemet. När jag tittar på ett video klipp i xbmc så blir det som ett horisontellt streck i bilden. När jag tittar på lågupplöst material så kommer det bara fram vid snabba rörelser men när jag istället tittar på högupplöst så är strecket där nästan hela tiden.

Jag har följande inställningar för xbmc:
Vertikal blankningssynk: Alltid aktiverad
Renderingsmetod: Autodetektera
Tillåt hårdvaruacceleration (VDPAU): Aktiverad
Justera uppdateringsfrekvens till att matcha video: Aktiverad
Synkronisera uppspelning till display: Avaktiverad
Felmarginal i bildförhållande för att minska svarta ränder: Inget
Studionivåfärgkonvetering (VDPAU): Aktiverad
Efterbearbetning: Alltid aktiverad
Aktiverad teletext: Aktiverad

Jag har testat och ändrat dessa inställningar lite godtyckligt men har egentligen inte märkt någon skillnad, förutom när jag avaktiverade ”Tillåt hårdvaruacceleration (VDPAU)”, då försvann det tydliga strecket och ersattes med flera små streck som kommer lite slumpmässigt över hela skärmen.

En annan sak som jag har märkt är att om jag bläddrar fort i menyerna så uppkommer även då ett streck. Vad kan detta bero på?

Operativsystemet är Ubuntu 10.04 och i burken det sitter en dubbel kärnig processor på 3.06 GHz, 3.6 GiB ram minne och ett grafik kort med 512 mb i grafik minne så jag tycker att hårdvaran borde räcka om man kollar i system övervakaren samtidigt som man har en film som spelas i bakgrunden så ligger processorn på ca 10 %, minnesanvändningen på ca 15 %, grafikkortet vet jag inte riktigt ur belastat det är men om man kollar på temperaturen så ökar den inte något vid film tittandet.

Hur kan man få bukt med dessa streck?
Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 Tarzzan, redigerad totalt 19 gånger.
ubot

Re: Streck i bilden vid film och snabba bild växlingar

Inlägg av ubot »

Jag tror att ditt problem beror på att grafikkortet inte använder rätt drivrutin eller att Ubuntu inte har tillräckligt bra stöd för ditt grafikkort.

Vad har du för grafikkort i datorn? Kolla med kommandot:

Kod: Markera allt

lshw
eller

lspci
eller något.

Har du aktiverat den proprietära drivrutinen i Ubuntu?

Jag har ett minne av att en annan person hade ungefär samma problem och jag tror att han löste det genom att inaktivera 3d-effekterna i Ubuntu. Det är värt ett test för att se om felet har med 3d-effekterna att göra på något sätt.
Tarzzan

Inlägg av Tarzzan »

Tack för tipset.

Jag har den proprietära drivrutinen aktiverad och jag hade "Normal" under "Visuella Effekter" men när jag istället valde "Inga" eller "Extra" så försvann strecken.
Jag tycker att de är hel skumt men jag är glad över att jag slipper "strecken".

Tack för hjälpen.
ubot

Re: [LÖST] Streck i bilden vid film och snabba bild växlinga

Inlägg av ubot »

Ett alternativ är att du lägger in en Keyboard Shortcut som du kopplar till ett skript som kör ett kommando för att automatiskt slå på och av skrivbordseffekterna. Då är det enkelt för dig att växla mellan "normal" och "inga" när du ska titta på film resp. syssla med annat. Du kanske tycker det är tråkigt att inte ha skrivbordseffekterna på när du jobbar med datorn som vanligt. Ett alternativ är att göra ett speciellt start-skript till XBMC som automatiskt slår av skrivbordseffekterna när du startar XBMC:

#!/bin/bash
gconftool-2 --set --type=string /apps/gdm/simple-greeter/wm_use_compiz false
compiz=$(gconftool-2 --get /apps/gdm/simple-greeter/wm_use_compiz)
if [[ "$compiz" == "false" ]]; then
xbmc
fi
Eller ha ett skript som du kopplar till en tangentbordsgenväg och som växlar mellan av och på för skrivbordseffekterna varje gång du trycker tangentbordskombinationen:

#!/bin/bash
gconftool-2 --toggle /apps/gdm/simple-greeter/wm_use_compiz
Falkens.se
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Falkens.se »

Tarzzan skrev:Tack för tipset.

Jag har den proprietära drivrutinen aktiverad och jag hade "Normal" under "Visuella Effekter" men när jag istället valde "Inga" eller "Extra" så försvann strecken.
Jag tycker att de är hel skumt men jag är glad över att jag slipper "strecken".

Tack för hjälpen.
Vart stänger av-aktiverar man det?

ubot:
Kan man på något sätt få in denna kod så när man klickar på sin "icon"/"länk under program" så körs scriptet eller måste man köra det "manuellt" dvs. varje gång man startar XBMC

#!/bin/bash
xbmc
fi
lite färsk på detta som ni märeker :-\
ubot

Re: [LÖST] Streck i bilden vid film och snabba bild växlinga

Inlägg av ubot »

Är du säker på att metoden hjälper för dig då? Annars finns det ju inte någon mening med att lägga in funktionen när du startat XBMC.

Aja, så här gör du för att lägga in skriptet när du klickar på XBMC i Ubuntus meny (Jag moddade skriptet lite så nu stänger skriptet av Compiz när du startar XBMC och startar Compiz igen högst 1 min efter att du stänger XBMC):

1. Kopiera och klistra in det här i en fil i Gedit:

#!/bin/bash
xbmc
fi
while true; do
sleep 60
xbmc=$(ps aux | grep -o "xbmc")
if [[ -z "$xbmc" ]]; then
gconftool-2 --set --type=string /apps/gdm/simple-greeter/wm_use_compiz true
break
fi
done
2. Spara och stäng filen.

3. Öppna en Terminal.

4. Stega in i samma katalog som skriptet ligger i med kommandot cd, t.ex: cd $HOME/Scripts

5. Kör kommandot (där skript.sh är namnet på skriptet som du sparat i Gedit): chmod +x script.sh

6. Högerklicka på Ubuntu-ikonen på panelen och välj Redigera meny.

7. Leta upp XBMC i rutan som kommer upp och markera XBMC. Klicka på Egenskaper (Properties) i högerkanten.

8. Byt ut kommandot som startat XBMC mot sökvägen till skriptet (glöm ej punkten framför), t.ex: ./path/to/scripts/script.sh

Klart!
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"