Drivrutiner till U10.10 Radeon X1950 Pro
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Drivrutiner till U10.10 Radeon X1950 Pro
Hej! Var länge sen jag satt med linux men nu när ny dator är införskaffad så tänkte jag sätta mig ner med det här igen. Till problemet!
Det finns inga Hårdvarudrivrutiner enligt System>Administration
och jag har försökt ladda ner ati-driver-installer-10-12-x86.x86_64.run och kört den. Installationen gick fint och jag rebootade men när jag försöker köra ATI control center så får jag följande fel-medelande :
Problem uppstod då Catalyst Control Center för linux startades. Det kanske orsakades av följande.
Ingen ATI-grafikdrivrution är installerad eller också fungerar inte ATI-drivrutinen som den skall.
Och inget finns att hitta under Hårdvarudrivrutiner.
Någon annan där ute som har varit med om samma problem ?
Många kramar till den som orkar hjälpa!
I övrigt i datorn sitter
Intel Sandy Bridge 2600k, 4 gig ram.
och jag har försökt ladda ner ati-driver-installer-10-12-x86.x86_64.run och kört den. Installationen gick fint och jag rebootade men när jag försöker köra ATI control center så får jag följande fel-medelande :
Problem uppstod då Catalyst Control Center för linux startades. Det kanske orsakades av följande.
Ingen ATI-grafikdrivrution är installerad eller också fungerar inte ATI-drivrutinen som den skall.
I övrigt i datorn sitter
-
Re: Drivrutiner till U10.10 Radeon X1950 Pro
SimonLindberg skrev:Hej! Var länge sen jag satt med linux men nu när ny dator är införskaffad så tänkte jag sätta mig ner med det här igen. Till problemet!
I övrigt i datorn sitter
Det jag har gjort tills nu är "sudo sh ./ati-driver-installer-10-12-x86.x86_64.run --buildandinstallpkg Ubuntu/maverick"
Men får då tillbaka:
objdump: debian/fglrx/usr/lib/fglrx/ld.so.conf: File format not recognized
debian/rules override_dh_shlibdeps
make[1]: Entering directory `/tmp/fglrx.Lp65DD'
dh_shlibdeps -l/tmp/fglrx.Lp65DD/debian/fglrx/usr/lib/fglrx:/tmp/fglrx.Lp65DD/debian/fglrx/usr/lib32/fglrx -Xlib32
dpkg-shlibdeps: warning: debian/fglrx/usr/lib/fglrx/libAMDXvBA.so.1.0 contains an unresolvable reference to symbol dlsym: it's probably a plugin.
dpkg-shlibdeps: warning: 21 other similar warnings have been skipped (use -v to see them all).
dpkg-shlibdeps: warning: debian/fglrx/usr/lib/fglrx/bin/atieventsd contains an unresolvable reference to symbol XauFileName: it's probably a plugin.
dpkg-shlibdeps: warning: debian/fglrx/usr/lib/fglrx/libGL.so.1.2 contains an unresolvable reference to symbol XOpenDisplay: it's probably a plugin.
dpkg-shlibdeps: warning: 32 other similar warnings have been skipped (use -v to see them all).
dpkg-shlibdeps: warning: debian/fglrx/usr/lib/fglrx/libfglrx_gamma.so.1.0 contains an unresolvable reference to symbol XextCreateExtension: it's probably a plugin.
dpkg-shlibdeps: warning: 5 other similar warnings have been skipped (use -v to see them all).
dpkg-shlibdeps: error: no dependency information found for /usr/share/ati/lib64/libQtCore.so.4 (used by debian/fglrx/usr/lib/fglrx/bin/amdnotifyui).
dh_shlibdeps: dpkg-shlibdeps -Tdebian/fglrx.substvars debian/fglrx/usr/lib/fglrx/libfglrx_dm.so.1.0 debian/fglrx/usr/lib/fglrx/libaticaldd.so debian/fglrx/usr/lib/fglrx/libGL.so.1.2 debian/fglrx/usr/lib/fglrx/libAMDXvBA.so.1.0 debian/fglrx/usr/lib/fglrx/libatiuki.so.1.0 debian/fglrx/usr/lib/fglrx/libatiadlxx.so debian/fglrx/usr/lib/fglrx/bin/fgl_glxgears debian/fglrx/usr/lib/fglrx/bin/fglrx_xgamma debian/fglrx/usr/lib/fglrx/bin/fglrxinfo debian/fglrx/usr/lib/fglrx/bin/aticonfig debian/fglrx/usr/lib/fglrx/bin/atieventsd debian/fglrx/usr/lib/fglrx/bin/atiode debian/fglrx/usr/lib/fglrx/bin/atiodcli debian/fglrx/usr/lib/fglrx/bin/amdnotifyui debian/fglrx/usr/lib/fglrx/libaticalcl.so debian/fglrx/usr/lib/fglrx/libXvBAW.so.1.0 debian/fglrx/usr/lib/fglrx/xorg/modules/glesx.so debian/fglrx/usr/lib/fglrx/xorg/modules/linux/libfglrxdrm.so debian/fglrx/usr/lib/fglrx/xorg/modules/extensions/libglx.so debian/fglrx/usr/lib/fglrx/xorg/modules/drivers/fglrx_drv.so debian/fglrx/usr/lib/fglrx/xorg/modules/amdxmm.so debian/fglrx/usr/lib/fglrx/dri/fglrx_dri.so debian/fglrx/usr/lib/fglrx/libaticalrt.so debian/fglrx/usr/lib/fglrx/libfglrx_gamma.so.1.0 returned exit code 2
make[1]: *** [override_dh_shlibdeps] Error 9
make[1]: Leaving directory `/tmp/fglrx.Lp65DD'
make: *** [binary-arch] Error 2
dpkg-buildpackage: error: debian/rules binary gave error exit status 2
Removing temporary directory: fglrx-install.tyx7AG
Vilket inte säger mig så mycket. Kanske använder fel drivrutin där eller så kör jag fel kommando helt enkelt.
Nej ditt grafikkort stöds INTE av ATI sedan en längre tid
http://wiki.cchtml.com/index.php/9.4
Därför syns heller ingenting i "hårdvarudrivrutiner".
Du kan om du vill prova med de senaste öppna drivarna som finns i ett ppa. Återkom så guidar jag !
Du kan om du vill prova med de senaste öppna drivarna som finns i ett ppa. Återkom så guidar jag !
-
pun skrev:Nej ditt grafikkort stöds INTE av ATI sedan en längre tid
Hej! Tack så mycket för informationen!
Jag provar gärna dom senaste drivarna i ppa. Vad ppa nu är ?
Jo Ubuntu levereras med en drivare och man vill inte ändra så mycket mellan utgåvor..... det leder ibland till oönskade buggar så därför är man mycket försiktig med detta.
Nu finns det då nyare drivare för Ubuntu i ett ppa, ett ppa är ett mjukvaruförråd som drivs av entusiaster av öppen mjukvara.
Ubuntus paketerare/utvecklare driver då ett ppa med nyaste stabila drivaren för de som ha det nyaste.
PPA info
https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates
MEN mycket viktigt men...... nu har du strulat med ATI-drivaren så den kan ha bökat till det......
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... st.2Ffglrx
Jag kan inte svara på var du är ........... men för att vara säker så skulle jag köra de här kommandona
KOPIERA/KLISTRA in i terminalen !
Starta om och kolla att allting funkar !
Sedan uppgraderar man så här till ppa:t
Omstart igen...........
Nu finns det då nyare drivare för Ubuntu i ett ppa, ett ppa är ett mjukvaruförråd som drivs av entusiaster av öppen mjukvara.
Ubuntus paketerare/utvecklare driver då ett ppa med nyaste stabila drivaren för de som ha det nyaste.
PPA info
MEN mycket viktigt men...... nu har du strulat med ATI-drivaren så den kan ha bökat till det......
Jag kan inte svara på var du är ........... men för att vara säker så skulle jag köra de här kommandona
Kod: Markera allt
sudo apt-get remove --purge xserver-xorg-video-ati xserver-xorg-video-radeon
sudo apt-get install xserver-xorg-video-ati
sudo apt-get install --reinstall libgl1-mesa-glx libgl1-mesa-dri xserver-xorg-core
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
-
pun skrev:Jo Ubuntu levereras med en drivare och man vill inte ändra så mycket mellan utgåvor..... det leder ibland till oönskade buggar så därför är man mycket försiktig med detta.
PPA info
sudo apt-get remove --purge xserver-xorg-video-ati xserver-xorg-video-radeon sudo apt-get install xserver-xorg-video-ati sudo apt-get install --reinstall libgl1-mesa-glx libgl1-mesa-dri xserver-xorg-core sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Omstart igen...........Kod: Markera allt
sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates sudo apt-get update sudo apt-get upgrade
Alright!
Efter att jag kört den första koden och startat om så ser allt väldigt "okrävande" ut, allt som följde med i vanliga installationen är borta utseendemässtig. Har nu även kört den andra koden och startat om datorn..
Jo men funkar det dåSimonLindberg skrev:
Alright!
Efter att jag kört den första koden och startat om så ser allt väldigt "okrävande" ut, allt som följde med i vanliga installationen är borta utseendemässtig. Har nu även kört den andra koden och startat om datorn..

Som jag skrev så kan det bli oreda efter en misslyckad ATI-drivareinstallation.
-
Så där, Startade om en gång till och nu ser det ut precis som det gjorde efter installationen. Vet inte exakt vad mer som ska hända nu ? Finns inget under Hårdvarudrivrutiner.. fast jag vet inte riktigt vad jag ska söka efterpun skrev:Jo men funkar det dåSimonLindberg skrev:
Alright!
Efter att jag kört den första koden och startat om så ser allt väldigt "okrävande" ut, allt som följde med i vanliga installationen är borta utseendemässtig. Har nu även kört den andra koden och startat om datorn..?
Som jag skrev så kan det bli oreda efter en misslyckad ATI-drivareinstallation.

compiz (core) - Fatal: Software rendering detected.
compiz (core) - Error: Failed to manage screen: 0
compiz (core) - Fatal: No manageable screens found on display :0.0
Launching fallback window manage
.
Fast det kanske inte har något att göra med detta..
-
Tror att jag lyckades ställa till det lite här faktiskt haha.
Kan inte aktivera några skrivbords-effekter så jag antar att den drivrutin som ligger nu inte är riktigt 100
Kan inte aktivera några skrivbords-effekter så jag antar att den drivrutin som ligger nu inte är riktigt 100

Nejdå.....fördmodligen en fil som bytts ut när du bökade med ATI-drivarna.
Vad säger det här kommandot
Sen kan du då testa compiz också via terminalen
glxinfo | grep -i render
compiz --replace
-
pun skrev:Nejdå.....fördmodligen en fil som bytts ut när du bökade med ATI-drivarna.
glxinfo | grep -i render
compiz --replace
Fick tillbaka :
glxinfo | grep -i render
direct rendering: Yes
OpenGL renderer string: Software Rasterizer
GL_NV_conditional_render, GL_NV_depth_clamp, GL_NV_fragment_program
och när jag kör compiz --replace så blir det samma sak. Sen ifall jag stänger av komandotolken så hänger sig Xorg och jag måste köra en killall på den från ett annat fönster..
-
lspci:
01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RV570 [Radeon X1950 Pro]
01:00.1 Display controller: ATI Technologies Inc RV570 [Radeon X1950 Pro] (secondary)
01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RV570 [Radeon X1950 Pro]
01:00.1 Display controller: ATI Technologies Inc RV570 [Radeon X1950 Pro] (secondary)
Ok.... jag hinner inte med....
Du har kvar rester av fglrx som ATIs drivare kallas och då kan man kolla in den här
https://wiki.ubuntu.com/X/Troubleshooti ... deonDriver
Det står så här.....
Sen vill jag gärna se det här igen efter omstart
PS Terminalen har flikar så slipper du öppna nya fönster !! DS

Du har kvar rester av fglrx som ATIs drivare kallas och då kan man kolla in den här
Det står så här.....
Så då kör du det här kommandot och startar sedan om......If you want desktop effects (compiz or KDE) you'll need the glx module loaded. This will not work even after purging fglrx since a hanging libglx.so file is left around. Both fglrx and xserver-xorg-core provide this file so to replace it with the correct version you'll need to reinstall xserver-xorg-core as well.
sudo apt-get install --reinstall xserver-xorg-core
glxinfo | grep -i render
-
Får nu detta efter att jag kört koden och rebootat.pun skrev:Ok.... jag hinner inte med....![]()
Det står så här.....
Så då kör du det här kommandot och startar sedan om......If you want desktop effects (compiz or KDE) you'll need the glx module loaded. This will not work even after purging fglrx since a hanging libglx.so file is left around. Both fglrx and xserver-xorg-core provide this file so to replace it with the correct version you'll need to reinstall xserver-xorg-core as well.
Sen vill jag gärna se det här igen efter omstartKod: Markera allt
PS Terminalen har flikar så slipper du öppna nya fönster !! DSKod: Markera allt
glxinfo | grep -i render
GL_NV_conditional_render, GL_NV_depth_clamp, GL_NV_fragment_program,
Jo då har inget hänt då får vi köra om samtliga kommandon
Sen har du en till mer "aggresiv" metod i guiden om du kollar i den..... och är med på engelskan.
sudo apt-get remove --purge xorg-driver-fglrx fglrx*
sudo apt-get install --reinstall libgl1-mesa-glx libgl1-mesa-dri fglrx-modaliases
-
Körde kommandot och startade om. Verkar vara fast på detta:pun skrev:Jo då har inget hänt då får vi köra om samtliga kommandon
Sen har du en till mer "aggresiv" metod i guiden om du kollar i den..... och är med på engelskan.Kod: Markera allt
sudo apt-get remove --purge xorg-driver-fglrx fglrx* sudo apt-get install --reinstall libgl1-mesa-glx libgl1-mesa-dri fglrx-modaliases sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg sudo apt-get install --reinstall xserver-xorg-core
GL_NV_conditional_render, GL_NV_depth_clamp, GL_NV_fragment_program,
: /
-
Jag provar den mer aggressiva metoden!
Kör detta:
Problem: Need to fully remove -fglrx and reinstall -ati from scratch
Here is a more aggressive recipe which removes both -fglrx and -ati, and reinstalls the latter:
sudo /usr/share/ati/fglrx-uninstall.sh # (if it exists)
sudo apt-get remove --purge fglrx*
sudo apt-get install --reinstall libgl1-mesa-glx libgl1-mesa-dri xserver-xorg-core
Optionally, if you want the proprietary fglrx/Catalyst driver to be installable through the Restricted Hardware Driver Manager (a.k.a. jockey), you'll need to:
sudo apt-get install fglrx-modaliases
Then reboot (or fix up the kernel modules and restart gdm).
See you on the other side!
Kör detta:
Problem: Need to fully remove -fglrx and reinstall -ati from scratch
Here is a more aggressive recipe which removes both -fglrx and -ati, and reinstalls the latter:
sudo /usr/share/ati/fglrx-uninstall.sh # (if it exists)
sudo apt-get remove --purge fglrx*
Optionally, if you want the proprietary fglrx/Catalyst driver to be installable through the Restricted Hardware Driver Manager (a.k.a. jockey), you'll need to:
Then reboot (or fix up the kernel modules and restart gdm).
See you on the other side!
-
Så där ja!
OpenGL renderer string: Mesa DRI R300 (RV560 7280) 20090101 TCL DRI2
Vet dock inte ifall jag ska köra
----------------------
---------------------
?
OpenGL renderer string: Mesa DRI R300 (RV560 7280) 20090101 TCL DRI2
Vet dock inte ifall jag ska köra
----------------------
---------------------
?
Jo det var en envis j-kel till filskrälle....
Hursomhelst så sköter nu Mesa GLX så nu ska compiz funka.
Sen behöver du då inte fglrx-modalias eftersom ditt kort inte stöds av ATIs drivare.
Glxgears ska också funka

Sen behöver du då inte fglrx-modalias eftersom ditt kort inte stöds av ATIs drivare.
Glxgears ska också funka
glxgears

-
pun skrev:Jo det var en envis j-kel till filskrälle....![]()
Glxgears ska också funka
glxgears
Jodå! Den pumpar ut stadiga 60 fps haha!
Tack så jätte-mycket för hjälpen!