Linux på skitgammal Mac
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Linux på skitgammal Mac
Jag hittade följande information. Hoppas du hittar något som passar dig här.
Linux on your Apple Mac | iLinux
http://mac.linux.be/content/apple-powerpc-wiki
//PP
Linux on your Apple Mac | iLinux
http://mac.linux.be/content/apple-powerpc-wiki
//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Tack!
Det är liksom en djungel av distributioner som jag inte har nån erfarenhet av... Det enda jag kan göra är att pröva på måfå eller satsa på Ubuntu som jag ändå är bekant med. Men jag har postat frågan på diverse forum som specifikt befattar sig med Linux på Apple/Mac-maskiner, så förhoppningsvis kan jag få nåt tips.
Till saken hör att jag inte har nån brännare, så jag måste låta nån annan fixa installationsskivan åt mig. Så jag känner inte att jag kan bygga upp nåt bibliotek av installationsskivor just nu. Fast jag tänker lämna in den gamla/nyare datorn också och se om det går att laga den, och där har jag brännare.
Det är liksom en djungel av distributioner som jag inte har nån erfarenhet av... Det enda jag kan göra är att pröva på måfå eller satsa på Ubuntu som jag ändå är bekant med. Men jag har postat frågan på diverse forum som specifikt befattar sig med Linux på Apple/Mac-maskiner, så förhoppningsvis kan jag få nåt tips.
Till saken hör att jag inte har nån brännare, så jag måste låta nån annan fixa installationsskivan åt mig. Så jag känner inte att jag kan bygga upp nåt bibliotek av installationsskivor just nu. Fast jag tänker lämna in den gamla/nyare datorn också och se om det går att laga den, och där har jag brännare.
- Svento
Re: MintPPC
Jomen den finns visst till nerladdning, en mini-ISO: http://mintppc.org/content/installation-mintppc-91.
Ordet "here" är klickbart, och så får man hem en extremt liten fil. Hur det sen går till vet jag inte, men jag antar att det bara är precis precis vad som behövs för att kicka igång installationen, så hämtar och installerar den väl resten via uppkopplingen.
Hur det än må vara så lutar det åt att bli vanliga Ubuntu 10.04 som jag installerar. Nån sa att Debian säkert skulle vara bättre, men jag orkar inte börja bekymra mig om ett nytt system nu när jag har börjat ha klart för mig hur jag vill ha saker och ting. Med Ubuntu så vet jag att jag har Synaptic och Tweak och det finns saker som DockbarX som jag har fått att fungera tidigare. MintPPC skulle i och för sig kunna vara ett alternativ, men det blir en annan typ av installation än jag är van vid, så jag låter bli det. Vad jag vet så är inte Mint lättare eller snabbare än Ubuntu heller - och jag antar att MintPPC fungerar på samma sätt som det vanliga. Lubuntu skulle säkert vara ett alternativ om det fanns för PPC men det verkar det inte göra.
Ordet "here" är klickbart, och så får man hem en extremt liten fil. Hur det sen går till vet jag inte, men jag antar att det bara är precis precis vad som behövs för att kicka igång installationen, så hämtar och installerar den väl resten via uppkopplingen.
Hur det än må vara så lutar det åt att bli vanliga Ubuntu 10.04 som jag installerar. Nån sa att Debian säkert skulle vara bättre, men jag orkar inte börja bekymra mig om ett nytt system nu när jag har börjat ha klart för mig hur jag vill ha saker och ting. Med Ubuntu så vet jag att jag har Synaptic och Tweak och det finns saker som DockbarX som jag har fått att fungera tidigare. MintPPC skulle i och för sig kunna vara ett alternativ, men det blir en annan typ av installation än jag är van vid, så jag låter bli det. Vad jag vet så är inte Mint lättare eller snabbare än Ubuntu heller - och jag antar att MintPPC fungerar på samma sätt som det vanliga. Lubuntu skulle säkert vara ett alternativ om det fanns för PPC men det verkar det inte göra.
- Svento
Det stora problemet visar sig vara att få maskinen att boota från skivan. Det verkar inte vara nåt fel på vare sıg skivan eller spelaren, men det händer inget vid uppstart förutom att Tiger går igång. Det samma händer om jag sätter in Tiger-skivan, för att få igång den måste jag klicka på installationsikonen innan jag stänger av maskinen.
Jag har prövat både att trycka alt och C vid uppstart, samt shift + alt + äpple + delete, inget får igång skivan.
Jag har prövat både att trycka alt och C vid uppstart, samt shift + alt + äpple + delete, inget får igång skivan.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
"How do I get a Mac to boot from CD?"Svento skrev:Det stora problemet visar sig vara att få maskinen att boota från skivan. Det verkar inte vara nåt fel på vare sıg skivan eller spelaren, men det händer inget vid uppstart förutom att Tiger går igång. Det samma händer om jag sätter in Tiger-skivan, för att få igång den måste jag klicka på installationsikonen innan jag stänger av maskinen.
"The simplest method is to hold down the 'C' key (for x86 Macs use the 'D' key) as you turn the power on. Once you hear the CD drive reading the disk you can release the key".
Källa: https://wiki.ubuntu.com/PowerPCFAQ
"cannot boot Linux CD’s by holding down C or holding down option".
Jag hittade en lösning här. Den är visserligen för "Reviving a Power Mac G4 with Ubuntu Server". Men de mesta bör fungera för en vanlig installation av Ubuntu. Guiden är från 2009. Så den är lite gammal.
"The Power Mac G4 Sawtooth Open Firmware only has rudimentary support for Linux and cannot boot Linux CD’s by holding down C or holding down option. Rather you will need to direct OF to the Linux InstallCD’s yaboot file"
Källa: http://linuxtidbits.wordpress.com/2009/ ... tu-server/
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- Svento
Ja... Jag kan inte öppna Tiger längre, för jag höll på och tittade bland uppstartsalternativen och valde nåt typ "starta från nätverk". Det var det enda valbara som fanns förutom det vanliga.
Jag installerade Ubuntu 10.04 på en gamal iMac G3 från 90-talet.
Det är fortfarande en av mina "största" Ubuntu ögonblick.
Hittade iso som jag brände cd av på Ubuntu PowerPC portalen.
Använde annan dator för at bränna cd-skivan, och iMac bootade fint från cd-en
På min riktiga dator har jag nu lämnat Ubuntu i protest mot Ubuntu Unity och Gnome 3.5xx. Användar nu Bodhi Linux med den vackra Enlightenment 17.
På min riktiga dator har jag nu lämnat Ubuntu i protest mot Ubuntu Unity och Gnome 3.5xx. Användar nu Bodhi Linux med den vackra Enlightenment 17.
- Svento
Okej.oddvar skrev:Jag installerade Ubuntu 10.04 på en gamal iMac G3 från 90-talet.