Imprtera med F-spot via nätverk?

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
Manarad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Imprtera med F-spot via nätverk?

Inlägg av Manarad »

Försöker göra en backup på min fotomapp, tänkte att det skulle vara smidigast att göra det direkt via F-spot. Men nätverksresurserna verkar inte dyka upp i den interna filbläddraren som den gör i Filbläddraren. I hjälpfunktionen står det att man kan importera från hårddisk och kamera, är det begränsat till det eller går det komma förbi det på något sätt?

Går ju naturligtvis att kopiera över och sen importera, med med många bilder blir ju det ett ganska tidsödande dubbelarbete....
Bilagor
f-spot.png
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Imprtera med F-spot via nätverk?

Inlägg av ubot »

Jag vet inte hur du löser det men jag stötte på samma problem när jag försökte skapa en image-fil av en DVD på en annan dator genom att använda ett bokmärke i Brasero för att komma åt en dator över ssh. Jag löste det genom att först lägga in image-filen lokalt och sedan skapa en kopia på den andra datorn över ssh. Brasero tillät mig inte att skapa image-filen direkt på den andra datorn över ssh. Jag tycker att det här låter som samma problem som du har. Det går säkert att komma runt problemet genom att använda rsync eller något annat för att göra en kopia av alla nya filer som hamnar i en lokal katalog. Därefter kanske det går att få rsync att radera alla lokala filer efter lyckad backup. Du får då ha en temp-katalog där du säkerhetskopierar fotografierna lokalt och därefter för rsync över filerna till en annan dator remote. Jag har inget bättre förslag.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"