Deluge + Proxy och TOR ?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
MrT76
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Deluge + Proxy och TOR ?

Inlägg av MrT76 »

Hej

Jag har ett tag nu använt Deluge tillsammans med TOR och Proxy inställd på
Typ: Socksv5
Värddator:127.0.0.1
Port: 9050

Och har varit relativt nöjd, visst har det gått lite långsammare än det gjorde tidigare, men mer än så har jag inte tänkt på det...

Så pratade jag igår med en kompis om Proxy inställningar och han hade inte kunnat surfa något på internet med Proxy inställd...
Så jag fick för mig och testa se hur Deluge fungerade utan TOR och Proxy inställningar och jag blev duktigt förvånad...

Med Tor aktiverat och Proxy inställt som ja skrev ovan, så hade jag bara 5 - 10 % av vad jag hade utan TOR och Proxy.

Har jag något fel inställt eller varför går det så sakta?

/MrT
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Deluge + Proxy och TOR ?

Inlägg av ubot »

För det första. Det här med BitTorrent över Tor är inte helt okomplicerat: https://blog.torproject.org/blog/bittor ... -good-idea

För det andra. Jag tror säkert att det går mycket långsammare att använda Tor för fildelning med BitTorrent. 5-10% vet jag ju inte, men jag hade blivit förvånad om du hade över 50% av hastigheten som du har om du kör utan Tor. Räkna med minst en halvering av nedladdningshastigheten med Tor - om inte ännu lägre.
MrT76
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av MrT76 »

Har kommit till insikt att det nog ligger en bit ovanför min kunskaps bariär, men när en kompis relativt enkelt hjälpte mig och installera det så hoppades jag... väl inte till fullo förstå programmet, men iaf få det till att fungera hyggligt...

50 % hade jag iof varit lite mer nöjd med, men jag har sutit och läst x antal sidor svars resultat på google nu och inte hittat några svar och bara ens ett fåtal frågor som min...
Medelsnitt hastigheten och få hem ligger på omkr 40 KiB/s med TOR aktiverat
och 1,6 MB/s utan TOR...

Några har skrivit att det finns en likvärdig funktion i Deluge, men någon mer specifik info än så har jag inte hittat...

/MrT
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Länken jag postade tar upp vissa risker med Tor+BitTorrent (som Deluge). Det är som sagt inte helt okomplicerat att anonymisera BitTorrent-trafik med Tor. Enligt artikeln så är inte klienterna (Deluge) anpassade för att anonymisera BitTorrent-trafik m.m.

Jag tror inte att Tor anonymiserar det kommunikationsprotokoll som BitTorrent använder eller hur det nu var. Jag minns inte detaljerna.
Skriv svar

Återgå till "Internet"