men man ser ofta i forum att de är bäst och de är bäst. men de enda skillanden jag hittat är hur man skriver typ " apt-get" "zippy"(har jag för mig, länge sen nu)
men vad är de som folk jämför i de olika linuxarna?
tacksam för svar.

Stämmer mycket bra med min uppfattning också, men kan lägga till förutom dessa att Fedora som i stort sett är RedHats testbänk och desktopvariant, är trevligt om man vill testa nya saker som kanske inte alltid är 100% stabila, även om det för det mesta brukar vara helt OK. OpenSUSE är stabilt och bra, men enligt min uppfattning kanske inte alltid så spännande. Debian som ligger till grund för Ubuntu är i stora delar ganska likt Ubuntu, men inte riktigt lika enkelt och lite mer orienterat mot att alla delar som finns med ska vara både fria och öppna...m!rage skrev:Många distar har olika målgrupp. Ubuntu har som mål att vara enkelt att använda för nybörjare och att allt ska fungera out-of-the-box. Linux Mint är ett derivat av Ubuntu som har en annan skrivbordsbakgrund och några fler paket inkluderade vid installation, typ
Arch däremot har som mål att du som användare ska ha full kontroll över vad som pågår i ditt system, och låter dig därmed anpassa precis allt. Medans andra som Puppy har som mål att rulla på även på mycket gammal hårdvara. Den kan dock sakna delar som man är van vid helt enkelt för att de skulle sluka för mycket minne.
Det var hur som helst min personliga uppfattning
Jo skillnaden mellan distar ligger främst på det "ideologiska" planet.tintinz skrev: men vad är de som folk jämför i de olika linuxarna?
pun skrev:Jo tyvärr har vi haft en mycket dålig utveckling av det här forumet och bygga upp starka trådar om hur man gör saker som att spela spel !!
Det behövs de som tar tag i detta inkl att kompromissa via Wine.
Sen angående distar så kan du ta en titt hos Distrowatch för ev alternativ.
http://distrowatch.com/stats.php?section=popularity
Mint ligger för första gången före Ubuntu...... Mint går alltfler över till som tröttnat på "tjötet".......
Jo för att inte vara ett "troll" så är då standard Mint nästan en kopia av Ubuntu. Den stora skillnaden är atttintinz skrev: tack för länken ska absolut testa mint![]()
Håller med dig i nästintill allt, men detta tyckte jag var rätt så småsint av dig. Tror kanske du råka formulera dig förhastat. Vad händer om jag kan läsa och fortfarande tycker det är svårt följa archs howtos? Är jag dum då?men alla som kan läsa borde inte ha problem med att använda Arch.
Nope...... ursvensk tjurskalle....Kurdistan skrev: Lika mycket jag respekterar dig som Ubuntu användare och din superba support/kunnande är du samtidigt en av dem mest trångsynta individerna på nätet. Jag håller med dig i många sakfrågor som berör Ubuntu, men det känns ibland som att samtala med en vägg. Kurder är kända för vara envisa, men du får oss kurder framstå som Svenssons. Du råkar inte ha kurdisk blod i dig?
Det var inte så jag menade.Kurdistan skrev:Hund/Håller med dig i nästintill allt, men detta tyckte jag var rätt så småsint av dig. Tror kanske du råka formulera dig förhastat. Vad händer om jag kan läsa och fortfarande tycker det är svårt följa archs howtos? Är jag dum då?men alla som kan läsa borde inte ha problem med att använda Arch.
Då blir risken att man ger upp. Jag tror jag förstod vad du vill ha sagt, men jag tycker fortfarande du kunde formulerat dig bättre. Det känns nästan, om man inte klarar av arch eller följer deras beskrivningar på saker och ting då är man mindre begåvad. Jag tycker den här nörd-stämpeln kan vara skadligt för arch. Det är bättre och vara öppen med att arch är svår och inte lägga skulden/bördan på läsaren/användarens ansvar följa howtos. Nåja nog om det kära, Hund.Hund skrev:Det var inte så jag menade.Kurdistan skrev:Hund/Håller med dig i nästintill allt, men detta tyckte jag var rätt så småsint av dig. Tror kanske du råka formulera dig förhastat. Vad händer om jag kan läsa och fortfarande tycker det är svårt följa archs howtos? Är jag dum då?men alla som kan läsa borde inte ha problem med att använda Arch.Jag skulle inte säga att du var dum, bara att du behövde läsa på lite mer.