Disk usage varning?

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
Användarvisningsbild
walle
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Disk usage varning?

Inlägg av walle »

Jag har Munin installerat på min ubuntu server (10.10) för att kunna bevaka mitt system. När jag ikväll tittar på "Disk usage" så verkar det vara oroande. Detta är en print på vad jag ser:

Bild

Är det något som man ska vara orolig för? Hur åtgärdar man i så fall det?
David Andersson

Re: Disk usage varning?

Inlägg av David Andersson »

Så fullt kan orsaka fragmentering och påverka prestanda. Lite orolig kan man få vara, om man inte vet vad det är, för när det blir helt fullt kan det bli konstiga fel.

Först, kolla vad det är som tar plats. T.ex. med

Kod: Markera allt

sudo du -mx / | sort -n
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Spontant skulle jag kolla /var/logs och det som finns därunder först, men växer loggarna så innerstinni snabbt bör man nog kolla vad som står i dem också...

Full rotpartition vill man inte ha i alla fall.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
walle

Inlägg av walle »

David Andersson skrev:Så fullt kan orsaka fragmentering och påverka prestanda. Lite orolig kan man få vara, om man inte vet vad det är, för när det blir helt fullt kan det bli konstiga fel.

Först, kolla vad det är som tar plats. T.ex. med

sudo du -mx / | sort -n
Urban Anjar skrev:Spontant skulle jag kolla /var/logs och det som finns därunder först, men växer loggarna så innerstinni snabbt bör man nog kolla vad som står i dem också...

Full rotpartition vill man inte ha i alla fall.
Ni båda hade faktiskt rätt. När jag körde kommandot så upptäckte jag att der var /var som tog mycket plats. Vid lite närmare titt så var det loggarna som tog mest plats. Här är ett utdrag genom ls -lahS

totalt 5,2G
-rw-r-----  1 syslog adm   1,3G 2011-01-09 06:46 kern.log.1
-rw-r-----  1 syslog adm   1,3G 2011-01-09 06:46 debug.1
-rw-r-----  1 syslog adm   1,3G 2011-01-14 11:16 kern.log
-rw-r-----  1 syslog adm   1,2G 2011-01-14 11:16 debug
-rw-r-----  1 syslog adm    64M 2011-01-14 11:16 syslog
-rw-r-----  1 syslog adm    52M 2011-01-09 06:47 syslog.6.gz
... *övriga mindre filer* ...
Jag är på jobbet just nu så jag hinner tyvärr inte kolla loggarna noga. Men jag har rensat en stor fil som jag laddade upp till www-mappen. Dock tror jag vet vad problemet kan vara. Jag återkommer i annat fall.

Föresten, vet ni någon bra metod att få snabb överblock över en stor logg? Och kan man göra en länk av en fil som ligger på /home till www-mappen som är tänkt att laddas ned via HTTP? (Ex. går man in på adressen http://min-server-som-inte-har-stor-roo ... ddning.zip så laddas fil-för-nedladdning.zip ned till datorn. Istället för att den ska ligga på /var/www/fil-för-nedladdning.zip så ligger den istället på /home/fil-för-nedladdning.zip )
Användarvisningsbild
walle

Inlägg av walle »

Jag har nu hittat orsaken till problemet. Det som orsakade det hela var en modul som skulle bevaka nätverkstrafik som inte fungerade som det skulle. Detta resulterade i fel som loggades i loggarna. Eftersom att det är en server som har en del trafik under dygnet blev det många felmeddelanden.

Men nu är frågan, vågar man ta bort loggfilerna kern.log.1, debug.1, kern.log och debug utan det ger följdfel?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

walle skrev:Men nu är frågan, vågar man ta bort loggfilerna kern.log.1, debug.1, kern.log och debug utan det ger följdfel?
Alla filer i "/var/log" är just bara loggfiler och det ska du kunna rensa bort precis som du själv har lust med... De som slutar med ".1" eller något liknande är dessutom i allmänhet äldre versioner av den som har samma namn men utan ".1"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
walle

Inlägg av walle »

Osprey skrev:
walle skrev:Men nu är frågan, vågar man ta bort loggfilerna kern.log.1, debug.1, kern.log och debug utan det ger följdfel?
Alla filer i "/var/log" är just bara loggfiler och det ska du kunna rensa bort precis som du själv har lust med... De som slutar med ".1" eller något liknande är dessutom i allmänhet äldre versioner av den som har samma namn men utan ".1"...
Jo, jag misstänkte det, men jag frågade för säkerhets skull. Det finns vissa text-filer som man absolut inte ska röra och låta ett program sköta om det istället. Crontab är ett exempel antar jag. :)

Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

walle skrev:Jo, jag misstänkte det, men jag frågade för säkerhets skull. Det finns vissa text-filer som man absolut inte ska röra och låta ett program sköta om det istället. Crontab är ett exempel antar jag. :)
Skillnaden är ju att "crontab" och alla andra textfiler under "/etc" är konfigurationsfiler som programmen läser... och det ska man låta ligga kvar ;) men mycket av det som de "kläcker ur sig", kan man rensa bort som man själv har lust...

Förr i tiden kunde man iofs få fel typ på grund av att program klagade på att en loggfil eller något sådant inte existerade, men nuförtiden så skapas de och ibland också konfigurationsfiler om på nytt automatiskt om de saknas...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Lagring"