Är det något som man ska vara orolig för? Hur åtgärdar man i så fall det?
Kod: Markera allt
sudo du -mx / | sort -n
David Andersson skrev:Så fullt kan orsaka fragmentering och påverka prestanda. Lite orolig kan man få vara, om man inte vet vad det är, för när det blir helt fullt kan det bli konstiga fel.
Först, kolla vad det är som tar plats. T.ex. medKod: Markera allt
sudo du -mx / | sort -n
Ni båda hade faktiskt rätt. När jag körde kommandot så upptäckte jag att der var /var som tog mycket plats. Vid lite närmare titt så var det loggarna som tog mest plats. Här är ett utdrag genom ls -lahSUrban Anjar skrev:Spontant skulle jag kolla /var/logs och det som finns därunder först, men växer loggarna så innerstinni snabbt bör man nog kolla vad som står i dem också...
Full rotpartition vill man inte ha i alla fall.
Kod: Markera allt
totalt 5,2G
-rw-r----- 1 syslog adm 1,3G 2011-01-09 06:46 kern.log.1
-rw-r----- 1 syslog adm 1,3G 2011-01-09 06:46 debug.1
-rw-r----- 1 syslog adm 1,3G 2011-01-14 11:16 kern.log
-rw-r----- 1 syslog adm 1,2G 2011-01-14 11:16 debug
-rw-r----- 1 syslog adm 64M 2011-01-14 11:16 syslog
-rw-r----- 1 syslog adm 52M 2011-01-09 06:47 syslog.6.gz
... *övriga mindre filer* ...
Alla filer i "/var/log" är just bara loggfiler och det ska du kunna rensa bort precis som du själv har lust med... De som slutar med ".1" eller något liknande är dessutom i allmänhet äldre versioner av den som har samma namn men utan ".1"...walle skrev:Men nu är frågan, vågar man ta bort loggfilerna kern.log.1, debug.1, kern.log och debug utan det ger följdfel?
Jo, jag misstänkte det, men jag frågade för säkerhets skull. Det finns vissa text-filer som man absolut inte ska röra och låta ett program sköta om det istället. Crontab är ett exempel antar jag.Osprey skrev:Alla filer i "/var/log" är just bara loggfiler och det ska du kunna rensa bort precis som du själv har lust med... De som slutar med ".1" eller något liknande är dessutom i allmänhet äldre versioner av den som har samma namn men utan ".1"...walle skrev:Men nu är frågan, vågar man ta bort loggfilerna kern.log.1, debug.1, kern.log och debug utan det ger följdfel?
Skillnaden är ju att "crontab" och alla andra textfiler under "/etc" är konfigurationsfiler som programmen läser... och det ska man låta ligga kvarwalle skrev:Jo, jag misstänkte det, men jag frågade för säkerhets skull. Det finns vissa text-filer som man absolut inte ska röra och låta ett program sköta om det istället. Crontab är ett exempel antar jag.