Lyckas inte förbereda monteringspunkter på min partitionerade hårddisk.

krs

Lyckas inte förbereda monteringspunkter på min partitionerade hårddisk.

Inlägg av krs »

När jag i Ubuntu-installationen kommer till steget "Förbered monteringspunkter" (efter partitioneringen) så misslyckas jag med det. Mina partitioner är skapade med Norton Partition Magic och ser ut som följer:

/dev/hda1/dev/hda2/dev/hda3/dev/hda4ntfsntfsext3ext317 GB10 GB10 GB512 MBboot

Ntfs-partitionerna används av Windows XP och de vill jag ha kvar.

Om jag förstår rätt så måste jag välja en rootpartition (dvs välja vilken av de fyra som ska vara "/") och en swappartition. Jag vill ha hda3 som root och hda4 som swap. När jag väljer detta och klickar forward får jag felmeddelandet "Inget rotfilsystem".

Vad betyder det? Hur löser jag problemet?

Tack på förhand för all hjälp jag kan få!
krs

SV: Lyckas inte förbereda monteringspunkter på min partitionerade hårddisk.

Inlägg av krs »

Hm, är man nybörjare så kan ju det märkas på lite olika sätt. T.ex. att man skriver sin fråga i forumet först och sedan söker för att se om frågan har varit uppe tidigare istället för att söka först och fråga sen.

Min fråga hade varit uppe tidigare (http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,4362.0.html) och jag ska prova svaren som finns där får att se om de hjälper mig. Återkommer annars. Ursäkta min nybörjarmiss!
mackeFI

Inlägg av mackeFI »

Testa med att ta bort partitionerna i installationsprogrammet, och så skapar du dem på nytt.
Ifall den inte godkänner dem som du skapat med PM?
krs

Inlägg av krs »

Jag började med att testa tipset från den tidigare tråden (http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,4362.0.html) och det hjälpte så långt att jag inte längre fick felmeddelandet "Inget rotfilsystem". Tyvärr så fungerade inte installationen efter detta.

Då testade jag att ta bort ext3-partitionerna i installationsprogrammet och göra om dem (passade även på att göra om hda4 till linux-swap) och då fungerade det hela utan problem. Tack för tipset mackeFI!

Nu sitter jag här i Ubuntu och myser!  ;D
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"