Jag får inte intrycket att Puppy bara är tänkt att vara ett portabelt OS när jag läser runt. Dessutom så händer det ju även på det här forumet att det rekommenderas att installeras på datorer med lite RAM. Jag får heller inte intrycket att "dom" tycker sig tumma på säkerheten utan bara tycker att det "ständiga" kravet på lösenord bara är till för att hindra en själv från att "ställa till det". Att det bara är ett onödigt krångel.
Som jag har förstått det så är risken för "attacker" utifrån större om jag kör som admin. Är det så eller är det bara ett "onödigt krångel". Eller är det bara en teoretisk ökad risk, vilket dom (Puppy) utnyttjar, eftersom, vad jag förstått, det inte finns spionprogram och liknande för Linux, som i sin tur beror på att "alla" kör som "user" och det då inte finns någon "marknad" för spionprogram?
Eller är man själv den största risken då det nästan enbart handlar om handhavande som det står på den sida som Pun länkade till i en annan tråd här idag? Det spelar ingen roll hur avancerade lås man har om man (Kramer :-)) lämnar dörren öppen
http://www.psychocats.net/ubuntu/security
Jag har själv inga problem med att knappa in lösenordet, jag vill nog mest bara förstå varför jag gör det.
// Peter