Jag har googlat och googlat efter en bra guide för att sätta upp OpenLDAP + Kerberos på en server med Ubuntu och sedan använda denna för autentisering vid inloggning på mina desktop-maskiner, men allt jag lyckas hitta är gamla/felaktiga/ofärdiga guider. Jag har försökt att kombinera de olika bitarna jag hittat, men de är så olika i sina tillvägagångssätt att de antingen är helt inkompatibla eller kräver att jag redan är LDAP-expert för att få ihop det.
Vad jag skulle vilja åstadkomma är detta:
Steg 1:
- OpenLDAP + Kerberos korrekt installerat på min server
Att kunna autentisera inloggning på mina desktop-burkar via LDAP/Kerberos
Om man lägger till ett konto i LDAP och sedan loggar in med det på en desktop-burk så läggs kontot in på datorn, med hem-mapp, inställningar m.m.
Att kunna logga in på mina desktop-burkar även när de inte är anslutna till mitt hemnätverk (laptop), typ som en domänansluten windowsburk.
Att ha något enkelt sätt att managera användarkonton på LDAP-servern
- Använda LDAP/Kerberos för autentisering på alla mina andra tjänster, exempelvis NFS, FTP, E-post m.m.
Använda LDAP/Kerberos för att autentisera SAMBA shares när man ansluter från en windows-burk.

Mvh
Martin
Ps: Är OpenLDAP helt fel grej för att uppnå det jag vill? Vad är isåfall "rätt"?
Edit: OpenLDAP är det jag menar, såklart