OpenLDAP setup, söker bra guide

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

OpenLDAP setup, söker bra guide

Inlägg av Pinky »

Hej!

Jag har googlat och googlat efter en bra guide för att sätta upp OpenLDAP + Kerberos på en server med Ubuntu och sedan använda denna för autentisering vid inloggning på mina desktop-maskiner, men allt jag lyckas hitta är gamla/felaktiga/ofärdiga guider. Jag har försökt att kombinera de olika bitarna jag hittat, men de är så olika i sina tillvägagångssätt att de antingen är helt inkompatibla eller kräver att jag redan är LDAP-expert för att få ihop det.

Vad jag skulle vilja åstadkomma är detta:
Steg 1:
  • OpenLDAP + Kerberos korrekt installerat på min server
    Att kunna autentisera inloggning på mina desktop-burkar via LDAP/Kerberos
    Om man lägger till ett konto i LDAP och sedan loggar in med det på en desktop-burk så läggs kontot in på datorn, med hem-mapp, inställningar m.m.
    Att kunna logga in på mina desktop-burkar även när de inte är anslutna till mitt hemnätverk (laptop), typ som en domänansluten windowsburk.
    Att ha något enkelt sätt att managera användarkonton på LDAP-servern
Steg 2:
  • Använda LDAP/Kerberos för autentisering på alla mina andra tjänster, exempelvis NFS, FTP, E-post m.m.
    Använda LDAP/Kerberos för att autentisera SAMBA shares när man ansluter från en windows-burk.
Vet eller har någon en bra guide för att åstadkomma detta? Om inte, finns det någon som tror sig ha kunskaper inom området för att kunna hjälpa mig att få igång det här? Om jag lyckas skriver jag gärna en guide för att hjälpa andra. :)

Mvh
Martin

Ps: Är OpenLDAP helt fel grej för att uppnå det jag vill? Vad är isåfall "rätt"?
Edit: OpenLDAP är det jag menar, såklart :)
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: OpenLDAP setup, söker bra guide

Inlägg av viper »

Hej!

Jag har också hamnat lite i samma spår. Jag började med NFS-undringar i en annan tråd (nej ingen korspostning, den tråden är löst och jag hamnade i nytt bryderi) ;) http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 17&t=52389 och fick massor av bra tips. Men sedan när jag läste fastnade jag i samma frågor som du, dvs guiderna är inte helt kristallklara när man kommer till detaljerna.

Förstod att det även finns en kedja; NFS-Autofs-AutofsLDAP-OpenLDAPServer-LDAPClientAuthentication-Kerberos, där det ena ger det andra.

Jag antar att du har hittat samma HOWTO's som jag:
https://help.ubuntu.com/community/OpenLDAPServer
https://help.ubuntu.com/community/LDAPC ... henticatio
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Den ena är flaggad incomplete och den andra säger "This page does not exist yet". Det är ungefär så det ser ut överallt :)
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Started out with nothing and have most of it left
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Mjo, den guiden berättar hur man sätter upp själva openldap-servern. det är ju en början, och den biten har jag klarat av. Sen kommer att faktiskt använda den från klienterna samt att blanda in kerberos... Och om man loggar in med någon som inte loggat in på en viss dator innan så ska hem-mapp m.m. skapas.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"