Struktur för rättigheter i /var/www?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
taher
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Struktur för rättigheter i /var/www?

Inlägg av taher »

Hejsan allesamman!

Jag behöver hjälp med att sätta upp en bra struktur för rättigheter i /var/www

Det finns fyra personer som ansluter till en vps, antingen genom ssh eller ftp för att lägga upp filer.

Min tanke var att om jag skapar en grupp "webb" och gör alla fyra personer till medlemmar i den gruppen och en femte användare "webb" som ägare av alla filer och kataloger i /var/www så borde det fungera om jag har filrättigheterna satta till 775.

Trots att rättigheterna är satta till 775, filerna ägs av "webb" och jag är medlem i gruppen webb så kan jag inte redigera filerna.

Kan någon förklara varför och förklara hur jag löser det?

/Taher
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Re: Struktur för rättigheter i /var/www?

Inlägg av Barre »

default så har anävndarna en umask som gör att filer som skapas har läs och skrivrättigheter av filägaren, läsrättigheter av gruppägaren och alla andra har läsrättigheter.

Även om du sätter att gruppen i en katalog skall ha skrivrättigheter i katalogen så kommer filerna som skapas ha ovanstående rättigheter.
Det du kan göra är att manipulera umask så att även gruppen har skrivrättigheter och samtidigt ändra Sticky Bit på katalogen så att oavsätt vem som skapar filer i katalogen är det alltid gruppen web som är "grupp ägare" av filer som skapas i den katalogen.

Ett annat alternativ (som jag personligen föredrar och använder) är att montera filsystemet med acl och sätta filrättigheterna med hjälp av dessa.
Då kan du (enligt mig) enklare sätta skrivrättigheter på filer och kataloger på grupper och individer

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"