Blir jag lurad lr har jag hittat värsta guldtillfället?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
deccon
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Blir jag lurad lr har jag hittat värsta guldtillfället?

Inlägg av deccon »

Polisen varnar för internetbedragare

Finanspolisen vid Rikskriminalpolisen har under våren 2010 uppmärksammat ett tillvägagångssätt gällande internetbedrägerier som riktar sig främst mot ungdomar i åldern 18-22 år.

En person som uppger sig företräda ett import/exportföretag i Brasilien kontaktar arbetssökande ungdomar via arbetsförmedlande sidor på internet, (Jobbsafari, Monster m fl).

Ungdomarna förleds tro att de kommer erhålla en anställning vid företaget, där arbetsuppgifterna bl a ska omfatta recensering och tester av elektronikprodukter, annonsering samt ”kasseringsarbete”.

Företagets representant sköter all korrespondens med ungdomarna via internet och SMS, och han är mycket övertygande. Ungdomarna uppmanas bl a att skaffa ett konto i en bank dit pengar från försäljningen av produkterna ska transfereras.

Ganska omgående efter det att en arbetssökande ungdom tror sig vara anställd och kontot har öppnats, börjar pengar att strömma in. Ungdomen kontaktas kort efteråt via internet (främst MSN) av representanten, som instruerar hur man ska föra över pengarna till en viss person i Brasilien, vilket också sker.

Pengarna som kommer in på ungdomarnas konton härrör från falska annonser på köp- och säljsidor, främst Blocket, Tradera och Eniro, men även andra säljsidor. Det är främst annonser för elektronikprodukter som lockar unga köpare, t ex Playstation 3, Iphone, Wii-konsoller, laptops mm. Dessa erbjuds till försäljning till ytterst förmånliga priser och en väl formulerad anledning till varför varan är till salu.

Efter etablerad kontakt via annonsen luras köparna att tro att de sätter in köpeskillingen för varan på internetgirots konto. Internetgirot är en förmedlare av köpeskilling mellan köpare och säljare i syfte att skydda mot bedrägerier. Genom manipulation sätts istället pengarna in på de olika ungdomarnas konton, vilka sedan blir kontaktade av representanten och guidade i hur de ska föra över pengarna till Brasilien via olika betalningsförmedlande företag. Någon vara som annonserats ut levereras dock aldrig till köparna.

Detta tillvägagångssätt drabbar ungdomarna dubbelt. Dels de ungdomar som luras att betala för en vara de aldrig får, dels de ungdomar, som genom att upplåta sina konton och utföra dessa transaktioner, faktiskt luras till att begå brott.

Företagsrepresentanten har med stor sannolikhet utnyttjat detta tillvägagångssätt sedan 2006. På internet kan man finna många samtalstrådar på olika chatforum, där ungdomar beskriver hur de lurats av företagsrepresentanten att utföra dessa tjänster från 2006 fram till dags dato.

Det finns även andra aktörer på internet som med olika metoder försöker förmå människor att utföra tjänster som kan vara brottsliga, eller betala för varor som aldrig levereras.

Polisen vill med detta varna främst ungdomar, att inte utföra transaktioner eller upplåta sina konton till personer eller företag i syfte att agera mellanhand för transaktioner av pengar, varor eller tjänster.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Tack för den informationen "deccon" har du någon mer viktig information/varningar framöver är du välkommen.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
deccon

Inlägg av deccon »

Har pratat med polisen angående detta, har fått information om det här företaget som kallar sig för "Import Magasinet" drivs an en privatperson som heter Sven Alexis De Varennes. Han är en känd för att göra bluff affärer och går att spåra upp på eniro. Troligtvis ska han befinna sig i Brasilien där han sköter allting utomlands, vilket gör att det blir svårt att få tag i personen.

Sök bara på hans namn via google, så får ni fram rätt mycket information samt forum om denna person som har lyckats bedra andra.
Andersen

Inlägg av Andersen »

Jag tror att jag ska kontakta honom och erbjuda mina tjänster. Sedan när det strömar in pengar på mitt konto så ger jag faan i att föra över något till honom. Känn dig blåst din jävla skojare! >:D
deccon

Inlägg av deccon »

Andersen skrev:Jag tror att jag ska kontakta honom och erbjuda mina tjänster. Sedan när det strömar in pengar på mitt konto så ger jag faan i att föra över något till honom. Känn dig blåst din jävla skojare! >:D
Så simpelt är det dock inte!
Detta är väldigt välplanerat, och han vet vad han håller på med.
Förmodligen kommer han låta dig lägga upp en annons som är "en del av ditt jobb", därefter kommer pengarna till ditt konto som förmodligen kommer från privatpersoner som beställer saker från den annonsen du har lagt upp (Alltså finns det ingen vara).
Ifall du behåller pengarna kan man se alla transaktioner som har skett, som i sin tur väldigt lätt för banken att spåra upp. Efter ett par veckor börjar privatpersonerna bli arga för att ingen vara har dykt upp. De börjar anmäla detta bedrägeri som går då direkt på det konto som pengarna har kommit in på (alltså ditt konto). Det kommer vara väldigt svårt att fälla denna bluffmakare eftersom han är utomlands, dessutom i ett sådant land som Brasilien".
Däremot blir det en annan femma för dig...
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Läskigt värre sånt här, tänk hur många som säkert går på skiten och hamnar i klistret... :-[
fjäder00

Inlägg av fjäder00 »

Han måste ha någon annan i sverige som sköter något, för "Sven" har smsat från sverige.
Har skickat massa information från dom till b.la arbetsförmedlingen så dom kan varna andra människor för dessa dårar
Andersen

Inlägg av Andersen »

deccon skrev: Däremot blir det en annan femma för dig...
Det är ju därför som jag behåller pengarna, för att skydda mig själv. ;)
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

fjäder00 skrev:Han måste ha någon annan i sverige som sköter något, för "Sven" har smsat från sverige.
Har skickat massa information från dom till b.la arbetsförmedlingen så dom kan varna andra människor för dessa dårar
Man kan ha svenska abonnemang ibruk utomlands. Min pojkvän har både svenskt mobilabb och dessutom ett Stockholmsnummer som han ringer från, men han gör nog sina samtal från Finland nu. Orsaken till att han har svenska nummer är hederligt, ska jag väl lägga till, det är för att det inte ska bli så dyrt att kontakta honom från Sverige. :)
Baldintata

Inlägg av Baldintata »

Jag måste bara skriva tack för att jag hittade denna sida by accident när jag googlade ordet kommisionsbaserat, för jag fick nämligen ett mail ifrån denna Sven( som i mailet hette Olsson ) och han hade ett företag som heter Webbutiken Online. Han hade läst mitt CV på jobbsafari och det verkade jättebra och allt.. Så här i dagarna fick jag ett mail där det stod:

"God kväll,

Vi har gått igenom din profil på Jobbsafari.se och allt ser så pass bra ut att jag och min kollega skulle jättegärna vilja ha en anställningsintervju med dig för att klargöra ett par frågor, om du kan återkomma med en tid som passar dig denna veckan mellan 12:00-21:00 så vore det toppen.

Intervjun kommer ske i två delar/faser - Den första, skriftligt via Live Messenger (Detta pga det stora antalet ansökningar vi fått in) och den andra via telefon.

Jag är säker på att du har ett par frågor även du och du kommer få möjlighet att fråga dessa under intervjuerna - Jag kan dock gå igenom dom vanligaste frågorna redan nu:

Detta är ett deltidsjobb som kommer skötas hemifrån, arbetstider varierar mellan 10 till 15 timmar / vecka (Du får lägga upp schemat tillsammans med oss), lönen är 3.700,00 kr netto (dvs, efter skatt) per vecka (14.800,00 per månad) - Lönen är en fast sådan, dvs inte kommisionsbaserat (Du kommer inte få arbeta med försäljning överhuvudtaget)

Förmåner inkluderar flexibla arbetstider, tjänstetelefon, ersättning transport och måltid - skulle dessa behövas. Utöver det så kommer du arbeta med arbetspigga, positiva personer samtidigt som du löser arbetsuppgifter som är spännande.

Du kommer få arbeta åt en ny aktör på den Svenska marknaden som har som fokus att importera allt från tv-apparater och datorer till lyxartikarlar samtidigt som vi recenserar dessa produkter via vår framtida websida.

Om du inte skickat in ditt C.V. ännu - vänligen gör det samtidigt som du meddelar passande tid för intervjun.

Fortsatt trevlig kväll!

Med vänliga hälsningar,"

Jag skickade iväg ett mail till den lokala arbetsförmedlingen så att de kan varna andra och även ett mail åkte iväg till Jobbsafari.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Säg att du inte har MSN messenger och be att få träffa Sven personligen vetja ;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"