Har kolla runt lite om problemet, men inte fått ihop det alls när det gäller installation på en ny HP laptop.
Jag har försökt att via live-CD installera ubuntu parallellt med win7, men får att jag inte kan ha flera fler primära partitioner.
Det finns nu följande fyra primära partitioner. Boot (som kallas System), C:, Recovery och något litet mystiskt elände som heter HP Tools.
Hur gör jag för att få fler primära partitioner så att jag kan köra dualboot?
Re: Ubuntu & win7 på HP, dualboot hur? [Löst]
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Senast redigerad av 1 ehnar, redigerad totalt 10 gånger.
Re: Ubuntu & win7 på HP, dualboot hur?
Du måste ta bort en partition är jag rädd för. Jag följde denna guide och installerade lucid på en HP Pavilion DV6-2070: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=8790983
Funkade utmärkt. Denna del är viktig:
Funkade utmärkt. Denna del är viktig:
Jag installerade systemet med en live-cd.Managing partitions in Windows 7:
We now have a backup of the HP_TOOLS partition and we can now make some changes.
* Reboot in Windows 7
* Start menu > Right-click Computer, Manage
* Go to Disk Management
* Here's a panel with all the partitions on your hard-disk
* We're going to do two things: shrink the OS partition and delete the HP_TOOLS partition.
* Right-click the second partition with Windows 7 and use Shrink Volume. This is going to create free space where we can install Ubuntu 9.10 later on. How much space you want for Windows 7 and how much for Ubuntu 9.10 is up to you.
* Right-click the HP_TOOLS partition and delete it.
It should now look like this: [ SYSTEM ][ OS ][ unallocated ][ RECOVERY ][ unallocated ]
Reboot to let Windows 7 update its configuration files.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Funkade fint
Tack för hjälpen! Dock blev det lite svårt att få till swap och /home i egen partition. Men, man kan inte få allt. Det viktigaste var att det gick att

Tack för hjälpen! Dock blev det lite svårt att få till swap och /home i egen partition. Men, man kan inte få allt. Det viktigaste var att det gick att