STEAM under Wine, problem med upplösningen.

Användarvisningsbild
DeepThought

STEAM under Wine, problem med upplösningen.

Inlägg av DeepThought »

Installerade Steam förut m.h.a. Wine, och det gick oväntat bra! Fick plötsligt för mig att jag skulle spela lite CS1.6, haha. Dock insåg jag att eftersom jag inte har den fetaste datorn i världen så går det inte som tänkt att spela i 1280x1024, utan jag får en mycket varierande FPS som friskt pendlar mellan 23 och 63, eller sådär. Försökte då ställa ner upplösningen, men insåg till min stora förvåning att det blir helt knasigt. Det är som att skärmen håller kvar sin upplösning på 1280x1024 så att bilden från CS inte fyller ut hela skärmen. Dock verkar knapparna ligga där de bör (rent geografiskt, när jag letar med muspekaren, och inte där de ser ut att ligga om jag tittar på skärmen).

Lite svårt att förklara, men det verkar handla om att CS inte lyckas ställa om upplösningen på skärmen ordentligt. Alla skärmlägen jag testat finns i xorg.conf, så det borde inte vara det som är problemet. Jag hade raden:
Virtual        1280 1024
i xorg.conf och jag testade att ta bort den, men det hjälpte inte heller.

Någon som kört Steam/CS i Wine och känner igen problemet och vet vad man kan göra?

Och om det råkar trilla in någon som har koll på, eller vet en guide till, hur man ställer in CS för bättre prestanda så får ni gärna delge den informationen. Minns inte så mycket från tiden när jag spelade mer aktivt än nu ;)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Okänd

SV: STEAM under Wine, problem med upplösningen.

Inlägg av Okänd »

Jag vet inte så riktigt om länken kan hjälpa dig vidare.
Hittade den igår eftersom jag hade wine-problem  ;)

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=349764
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Nja, det hjälpte lite, eller ja, jag kom fram till samma sak som jag testade förut (dock insåg jag varför ljudet var så dåligt, så det blev ju lite bättre med länken ;)). Tack iallafall!

Jag testade att kryssa ur "Allow the window manager to control the windows", och då fungerade det precis som jag ville! Rätt fönsterstorlek, rätt upplösning m.m. Men givetvis fanns det en baksida även på det myntet. Plötsligt hade jag tappat all kontakt mellan Steam/CS och mitt tangentbord. Musen fungerade, men inte en enda knapp på tangentbordet verkade göra något. Tangentbordet verkade vara kvar i skrivbordsmiljön, eftersom pekaren bytte utseende på samma sätt som den gör när jag vill byta fönster (jag testade att byta fönster, vilket inte gjorde så mycket mer än att ändra muspekarens utseende, Steam och CS verkar ligga "ovanpå" resten när man kryssar ur den rutan).

Jag testade även att kryssa i "Emulate a virtual desktop", vilket givetvis fungerar fint, men jag är inte så sugen på att köra CS i ett fönster, så det är nog egentligen inte en lösning.

Jag skall testa några saker till, och söka lite till, men annars ger jag nog upp det här projektet. FPSen hoppar fortfarande friskt på 1024x768, dock inte lika lågt som 23 fps särskilt ofta, utan kanske snarare i spannet 35-60, vilket upplevs som jobbigt det också. Får helt enkelt acceptera att min dator inte är fet nog för att köra CS i Wine på "spelbara" inställningar :( (Ännu en "ursäkt" till att köpa en ny dator..)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Skall bara meddela att jag har gett upp det där projektet nu, lär inte bli något CS-spelande m h a Wine för min del. Iallafall inte på den här datorn. Men det hade ändå varit intressant att få reda på hur jag löser problemet med upplösningen, så om någon vet så skall ni inte låta bli att posta bara för att jag gett upp :)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"