Hej,
Jag är nu mer avancerad nybörjare på Ubuntu skulle man kanske kunna säga och går i tankarna att installera Ubuntu server för att på den maskinen köra GeoServer. GeoServer används för att distribuera kartfiler till t.ex. OpenLayers eller även andra tjänster som Google maps mfl.
Eftersom jag av gammal vana gillar att jobba genom ett GUI undrar jag Ubuntu server är rätt? Jag är helt på det klara att det mesta ändå måste göras genom terminalen.
Är Ubuntu server rätt plattform för mig eller finns det andra som ni hellre kan rekommendera? Alla tips är välkomna!
MVH
Andreas
Ubuntu server med GeoServer
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Ubuntu server med GeoServer
Jag kan inget om Geoserver. Vad jag vet går det dock att installera de flesta servrar i Ubuntu utan att använda "Ubuntu server edition" som bara har terminal (i omodifierat utförande). Man använder Ubuntu server för att hushålla med datorkraft.
Man kanske skall prova att börja köra Geoserver i en vanlig Ubuntu desktop???
Man kanske skall prova att börja köra Geoserver i en vanlig Ubuntu desktop???
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
GeoServer går förmodligen finfint att köra även i desktop. Har inte testat ännu, men det står på listan för kvällen. Geoserver i sig är väldigt enkelt och en beskrivning för hur det installeras på ubuntu finns på http://www.linux.com/archive/feature/148307
Har tidigare kört GeoServer i windows xp och windows 2000 server.
Har tidigare kört GeoServer i windows xp och windows 2000 server.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Kul att få höra om saker man inte hållit på med 

Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux