Hej!
Jag är en "normalbegåvad"

Windows-användare som är van vid att installera Windows sedan 3.11-tiden och som sedan ett halvår använder Ubuntu 10.04 som komplement till Windows (som ibland är lite väl seeegt, men alltid funkar!). Beklagar om mina benämningar inte riktigt stämmer med rätt linuxnomenklatur, men nu kör vi!
Jag kör Ubuntu 10.04 64bit AMD på min stationära HP-dator med 3 st Ubuntu-partitioner (Swap [2 GB(?)], Root [10 GB] och resten Home [38 GB(?)]) på en gammal hårddisk. På den andra, nyare hårddisken kör jag Windows Vista.
Ändrade i Uppdateringshanteraren från "Utgåva med långtidssupport" till "Alla utgåvor" och då dök knappen upp att det finns en nyare utgåva av Ubuntu, nämligen 10.10. Blev lite skraj, Linux

är ju inte att leka med! (Upplever det som "farligare" att mixra med inställningarna än i Windows som kör med hänglen och livrem.) Så jag läste om uppdateringen från Ubuntu 10.04 till 10.10 i forumet och det verkade vara lika enkel som att uppdatera komponenter i en och samma version av Ubuntu.
Så jag tog mod till mig, andades djupt in, och klickade på knappen Uppdatera Ubuntu 10.04 till 10.10: Ja!
Allt gick bra

och den kollade igenom systemet, stängde ned ett antal program och moduler som skulle uppdateras eller som inte stöddes i version 10.10, sedan började den att ladda ned något i stil med 1638 st filer. Nedladdningen skulle vara i storleksordningen 700 MB och ta runt en halvtimme.

Lät nedladdningen tugga på och slog över plasman till TV (datorn är kopplad med HDMI till 42 tums plasman, härlig "datorskärm"!

, och trådlös mus och tangentbord)...
När jag efter en knapp timme slog över så såg jag felmeddelandet att vid nedladdning av Ubuntus näst sista fil så hade hårddiskutrymmet tagit slut! Detta gjorde att det inte gick att uppdatera Ubuntu!
Vet inte hur man kollar ledigt diskutrymme i Linux, i Windows är det så enkelt med "Den här datorn", men Ubuntu har jag aldrig förstått mig på.

Kollade lite snabbt på forumet och kom fram till att man skulle starta ett program (som jag har glömt bort namnet på nu) som visade en rödfärgad cirkel till höger och Root, Home och en massa andra "/dev" mm till vänster. Den bara tuggade och tuggade och kom inte fram till något slutgiltigt svar. Här är Windows MYCKET SNABBARE!!! (kanske det enda det är snabbare på...?)
Kom inte fram till någon lösning på problemet.

Blev sur och trött och stängde av datorn och gick och lade mig istället (klockan var två på lördagsmorgonen).
När jag på morgonen försökte att starta Ubuntu så kom jag bara till inloggningsskärmen. Där försökte jag att logga in som vanligt i Ubuntu men det gick inte.

Ubuntu klagade bara på att det är ett fel och att man ska kontakta administratören. Jag har två konton i Ubuntu: 1. Det vanliga som jag kör som "normal" användare. 2. Ett administratörskonto som jag sällan använder. Jag försökte då att logga in med administratörskontot men fick bara samma felmeddelande.
Efter denna "korta" beskrivning, till frågan:
Finns det någon lösning till att uppdatera Ubuntu till version 10.10 förutom att göra en "clean install" med radering av Root-partitionens innehåll?
Är tacksam för svar.
MVH / Micke P.