Förtr.råd [delad tråd från diskussion om organisation]

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Inlägget delat från http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 1&start=20
Lao Tzu skrev:
farmfield skrev:Bara det att en medlem t.ex. kan överklaga moderation eller en varning är något som saknas i dagsläget.
Var det inte det Förtroenderådet var till för en gång i tiden?
FR var en lokalt egenkonstruerad bantad version av LoCo Council. Varför den skapades och fungerade som den gjorde får de som skapade den berätta, för jag vet inte riktigt.

Men jo, det var FR's huvuduppgift.
Senast redigerad av 1 Peetra, redigerad totalt 10 gånger.
Anledning: //
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

farmfield skrev:FR var en lokalt egenkonstruerad bantad version av LoCo Council. Varför den skapades och fungerade som den gjorde får de som skapade den berätta, för jag vet inte riktigt.

Men jo, det var FR's huvuduppgift.
Eftersom det att jag var en av några andra drivande bakom detta med FR, kan jag förklara detta. Notera dock, att jag inte vill uppehålla mig kring det egentliga DSK i detta fall.

Förtroenderådet byggdes upp, för att ge var enskild medlem en möjlighet till, att i framtiden kunna överklaga forumledningens (i första hand) beslut om banning eller avstängning.

FR var den instans som lades till och som stod vid sidan av forumledningen, för att en upprepning av otillständiga avstängningar och snabba "banningar" som hade drabbat både enskilda medlemmar, samt grupper av medlemmar, under den tid som DSK förlöpte, inte ännu en gång skulle kunna bli forumledningens sätt att göra sig av med oliktänkande o/e kritiska röster.

Där sådant hade varit legio. Under hela den tiden som idag kallas för DSK.

Var man inte med, under den tiden, så var man där emot.

Med ty åtföljd, av det tidigare sagda.
Förr, än man visste det, så var man bannad.

FR fick med tiden en annan stämpel på sig, vilket kan anses vara tråkigt, men, som det ser ut idag, så hade det nog även gjort sitt. Under en första, men väldigt turbulent tid och efter en väldigt omskakande sådan, dessförinnan.

Det var det, om tiden för skapandet av FR.

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av vulfgar »

När det gäller avskaffandet av förtroenderådet så finns omröstningen med länkar till diskussioner här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=231&t=42063
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Diskussion om LoCo organisation från IRC mötet den 5:e J

Inlägg av Broder Tuck »

Ja, efter att ha läst i den anvisade tråden som visar genomslaget av omröstningen kring detta med FR för snart ett och ett halvt år sedan, så känner jag inget annat än vad jag gjorde vid den tiden:

- ett barn, fött under en svår tid, har vuxit upp och har lämnat oss.

Så här skrev jag då och det känns på samma sätt än idag:
Broder Tuck skrev:Det är nog rätt tänkt, Rune.
"Barnet" har lämnat oss och det är dags att gå vidare.

Jag och gumman var några, bland flera, som kämpade för att få detta råd till stånd. Endast av det skälet, att vi ville, för framtiden, få en funktion som skulle kunna förhindra "övergrepp" mot enskilda medlemmar, ett förfarande som hade kommit till under en tidigare ledning härinne. Tanken var god och det var medlemmarnas väl, som vi fokuserade på.

Att sedan en rådsmedlem, plus en vanlig medlem, genom sitt agerande mot en medlem i föreningen och här på forumet och en annan rådsmedlem, agerar så, att hela begreppet om ett förtroenderåd ställs över ända, det hade vi nog inte kunnat ha föreställt oss i vår vildaste fantasi, när vi arbetade fram det som skulle komma att bli förtroenderådet. Där var nog, i vart fall mina, våra blickar mest riktade mot angripare uppifrån, än neråt och åt sidorna.

Nåväl, gjort är gjort. Mjölken är utspilld och förlorad. Pengarna tappade och förgångna. Enbart minnet finns kvar. :(

Den smärta som finns kvar hos de två drabbade och över vad de har fått utstå av bl.a. en rådsmedlem, kanske lite kan mildras, genom att nu förtroenderådet läggs i "graven". I så fall, tycker jag nog att det känns gott. Även om det samtidigt kan smärta mig, att rådet skulle undergrävas inifrån, istället för utifrån.

Lås du även tråden, Rune. Jag tror att det blir bäst så. ;)

Tukken
Det finns inte något mer att tillägga, annat än, att jag är ledsen över att de två medlemmar som blev utsatta då, vid den tiden, blev det och att de kanske fick lida onödigt mycket pga det.

Orsaken till det, låg inte hos förtroenderådet som instans, utan mer, hos enskilda medlemmar i fr.. Inte ens med den bästa vilja i världen, kan man gardera sig gentemot "ont", som växer upp inifrån.

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"