Andra distributioner än Ubuntu på vårt forum?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Andra distributioner än Ubuntu på vårt forum?

Inlägg av pun »

två första inläggen delade från http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=52402
OT-snacket om support passar bättre hemma t.ex här i forum-kat. // Peetra.
Kurdistan skrev:Arch rekommenderar jag definitivt inte. Ingen nybörjar dist eller heller inte användarvänlig. Såvidare du inte är van linux användare. Dragon rekommendera arch till nybörjare är idiotisk. Vad tänkte du på? Då kan du rekommendera gentoo och linux from scratch också? ;-)
Det kallas att "trolla" att uppmana till detta !!

Mycket vanligt förekommande i Sverige ! Får ej förekomma hos tex U-F....
Senast redigerad av 3 Peetra, redigerad totalt 11 gång.
Anledning: // ändrade trådrubrik, då det på sidan fyra itråden står klart att tråden i sin helhet handlar om det den nuvarande rubriken.
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubundu på gammal dator

Inlägg av Dagon^ »

pun skrev:
Kurdistan skrev:Arch rekommenderar jag definitivt inte. Ingen nybörjar dist eller heller inte användarvänlig. Såvidare du inte är van linux användare. Dragon rekommendera arch till nybörjare är idiotisk. Vad tänkte du på? Då kan du rekommendera gentoo och linux from scratch också? ;-)
Det kallas att "trolla" att uppmana till detta !!

Mycket vanligt förekommande i Sverige ! Får ej förekomma hos tex U-F....
Vad yrar du om?

Och Kurdistan; Say what?
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Kurdistan

Re: Trollning eller icke? [delad tråd från supportkat.]

Inlägg av Kurdistan »

Dagon, jag säger med bestämdhet att Arch inte är användarvänlig eller nybörjarvänlig dist. för nybörjare. Då det krävs en hel del kunnande och pillande för att få allt att fungera. Arch döljer ju det inte ens på sin officiella hemsida att det inte är nybörjar dist. Arch lämpar sig bättre för Linux vana användare som vill leka och pilla efter eget behag.

Det spelar då ingen roll om de då har en bra wiki-sida ur en nybörjar perspektiv. Kommer du kunna vägleda Ralle med dina wiki-sidor? Du skrämmer enbart nya medlemmar som vill testa Ubuntu och fått upp ögonen för fantastiska Linux världen. Många tycker tom att Arch:s installationen är besvärlig, tom jobbigare än Ubuntu alternativ installation (utan grafisk gränssnitt) i mitt tycke. Därför tycker jag din rekommendation var idiotisk. Har inget emot Arch eller arch;are. Fråga Barzam! ;)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Kurdistan skrev:Dagon, jag säger med bestämdhet att Arch inte är användarvänlig eller nybörjarvänlig dist. för nybörjare. Då det krävs en hel del kunnande och pillande för att få allt att fungera. Arch döljer ju det inte ens på sin officiella hemsida att det inte är nybörjar dist. Arch lämpar sig bättre för Linux vana användare som vill leka och pilla efter eget behag.

Det spelar då ingen roll om de då har en bra wiki-sida ur en nybörjar perspektiv. Kommer du kunna vägleda Ralle med dina wiki-sidor? Du skrämmer enbart nya medlemmar som vill testa Ubuntu och fått upp ögonen för fantastiska Linux världen. Många tycker tom att Arch:s installationen är besvärlig, tom jobbigare än Ubuntu alternativ installation (utan grafisk gränssnitt) i mitt tycke. Därför tycker jag din rekommendation var idiotisk. Har inget emot Arch eller arch;are. Fråga Barzam! ;)
Så det är inte så att du helt enkelt, i ett tidigare skede, inte klarat av installationen och utifrån det uttalar du dig med huvudet inlindat i mössor?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Men det var väl ett evigt "jiddrande"....... :P

Om det framstår som helst klart att någon är nybörjare så postar man INTE usla tips som att någon ska installera Arch.

Det ÄR och förblir "trollning" och ska beivras !!
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

pun skrev:Men det var väl ett evigt "jiddrande"....... :P

Om det framstår som helst klart att någon är nybörjare så postar man INTE usla tips som att någon ska installera Arch.

Ehm. Okej? Snälla förklara varför man skulle uppmuntra någon att ens ge sig på att installera Ubuntu på en dator med
  • 1. En AMD K6
    2. En CPU på 500MHz när systemkravet ligger på minst 1GHz (Det är 1000MHz *tips*)
För det andra så kan man inte misslyckas med en installation av Arch om man följer http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners'_Guide
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det finns ju resurssnåla Ubuntuversioner också, så det bör väl vara dem vi rekommenderar i första hand.

Överhuvud taget bör det finnas VÄLDIGT STARKA skäl innan vi rekommenderar nåt annat än Ubuntu eller något Ubuntuderivat.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Dagon^ skrev:

Ehm. Okej? Snälla förklara varför man skulle uppmuntra någon att ens ge sig på att installera Ubuntu på en dator med
  • 1. En AMD K6
    2. En CPU på 500MHz när systemkravet ligger på minst 1GHz (Det är 1000MHz *tips*)
För det andra så kan man inte misslyckas med en installation av Arch om man följer http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners'_Guide
Nej systemkraven för Lubuntu är mycket låga.
System requirements

A Pentium II or Celeron system with 128 MiB of RAM is probably a bottom-line configuration that may yield slow yet usable system with Lubuntu. It should be possible to install and run Lubuntu with less memory, but the result will likely not be suitable for practical use. If you have less than 160 MiB of RAM, you will need to use the Minimal installation instructions.

Att rekommendera Arch är rent nonsens till en nybörjare !!
-------------------------------------------------------------

Lubuntu kontra Ubuntu !

Lubuntu supportas som vilken annat ubuntu-derivat hos U-F

Man bör dock märka trådar med [Lubuntu] så slipper det bli förvillande.
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

pun skrev:
Dagon^ skrev:

• 1. En AMD K6
Nej systemkraven för Lubuntu är mycket låga.
System requirements

A Pentium II or Celeron system with 128 MiB of RAM is probably a bottom-line configuration that may yield slow yet usable system with Lubuntu. It should be possible to install and run Lubuntu with less memory, but the result will likely not be suitable for practical use. If you have less than 160 MiB of RAM, you will need to use the Minimal installation instructions.

Att rekommendera Arch är rent nonsens till en nybörjare !!
-------------------------------------------------------------

Lubuntu kontra Ubuntu !

Lubuntu supportas som vilken annat Ubuntu-derivat hos U-F

Man bör dock märka trådar med [Lubuntu] så slipper det bli förvillande.

Först av allt så är Ubuntu ingen dödsreligion så det verkar bara idiotiskt att rekommendera Ubuntu i graven.

Du som älskar Ubuntuforums.org kan ju slå ett öga på den här tråden.
http://ubuntuforums.org/archive/index.p ... 83463.html

Sen tror jag bara att du är en grinolle för att du inte har lyckats installera Arch.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Dagon^ skrev: Först av allt så är Ubuntu ingen dödsreligion så det verkar bara idiotiskt att rekommendera Ubuntu i graven.

Sen tror jag bara att du är en grinolle för att du inte har lyckats installera Arch.
Nej jag har inget somhelst intresse av Arch eftersom det aldrig kommer att bli något för den stora massan.....

Sen angående tråden du postar så gäller det då Ubuntu och inte Lubuntu !

Slutligen ser jag det som mycket märkligt att vi har "faddrar" som kan ge sådana här råd....... undra hur många som lagt av med Linux efter att ha lurats att testa Arch... :-\
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Nåväl, gjort är gjort, men kanske vi kan komma överens om att fortsättningsvis hålla oss inom Ubuntu-familjen så långt det är möjligt. Det här är ju trots allt ett Ubuntu-forum.

Vi har kanske inte varit så tydliga på det, men det hör nog till de saker som vi kan behöva styra upp lite bättre härinne.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

pun skrev:
Dagon^ skrev: Först av allt så är Ubuntu ingen dödsreligion så det verkar bara idiotiskt att rekommendera Ubuntu i graven.

Nej jag har inget somhelst intresse av Arch eftersom det aldrig kommer att bli något för den stora massan.....

Sen angående tråden du postar så gäller det då Ubuntu och inte Lubuntu !

Slutligen ser jag det som mycket märkligt att vi har "faddrar" som kan ge sådana här råd....... undra hur många som lagt av med Linux efter att ha lurats att testa Arch... :-\
Det är ju din åsikt men du beter dig inte bättre än Windows-användare.
"Nej! Det kommer aldrig funka, Windows är bäst. Inget annat OS är bättre."
Det är bara att byta ut Windows mot Ubuntu så har vi dig.

Du vet om att stödet för bl.a. AMD K6 droppades för ett bra tag sedan va?
Att ens föreslå någon av de "stora" distarna är ju ren idioti.

Är det märkligt att föreslå en lösning som fungerar?
Min mor som inte ens kan engelska installerade Arch Linux (med övervakning av mig, det ska erkännas) utan några större problem.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Hallå där!

Ämnet för tråden känns viktigt att bena ut så det är bra om vi kan hålla tråden öppen. Snälla ni som är aktiva här, undvik att skälla på varandra och att gå till angrepp. Låt argumenten tala istället!

/mod
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Varför gnäller ni om Arch i ett Ubuntuforum? Det är ingen fråga om vad som är bäst eller svammel om Windows. Vi befinner oss i ett Ubuntu-LoCo, allt annat är ointressant så länge det inte finns en koppling mot Ubuntu.

Fattar inte ens varför nåt så självklart ens är uppe för diskussion, det är bara löjligt.

Edit: Jag är inte emot Arch, jag avser diskussioner om det eller nåt annat utan relation till Ubuntu. Frågar nån hur man bootar Arch & Ubuntu ihop är det naturligtvis en vanlig supportfråga.
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Är det uppmaning i nybörjare/hjälp kategori för Ubuntu är förfarandet förkastligt. Annars är det bara olämpligt men inte förkastligt.

//PP

Att diskutera grupper utan att kontrollera intresse är meningslöst. Det är endast för att tillfredsställa uppmaningar och önskemål från ledningen för ett inträdde i gemenskapen. Skapa grupper som lever och kan skapa en ny framtid. Ingen dålig teaterföreställning är önskvärd. Jag finns och kommer att hålla ett vakande öga på gemenskapens utveckling i mån av tid.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Pink Panther skrev:Skapa grupper som lever och kan skapa en ny framtid. Ingen dålig teaterföreställning är önskvärd.
+1
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det som är viktigt att tänka på är att vi representerar Ubuntu när vi är här. Det gäller förstås främst alla med nån form av uppdrag, men jag skulle vilja sträcka det till åtminstone alla som på något vis är aktiva i supporten eller i olika debatter.

- Vi representerar Ubuntu i de råd och anvisningar vi ger.
- Vi representerar Ubuntu i hur vi behandlar varandra i olika diskussioner

Tänk dig att du kommer till Volvo-verkstaden med din trasiga bil och bilmecken säger:
- Men vafan är du så jävla dum så du har köpt en Volvo, då får du skylla dig själv. Sälj skiten och köp en SAAB i stället. Hur skulle du reagera?

Eller för all del att du kommer in i bilhallen och bilförsäljarna skriker på varandra och kastar glåpord. Skulle du handla där?

Man tror gärna att marknadsföring bara handlar om mässor, annonser flygblad och sånt, men vårt dagliga uppträdande är attan så viktigt. Det kostar oss mycket mindre ansträngningar att behålla en som börjat med Ubuntu än att vinna över en windowsanvändare till.

Jag tror vi alla har anledning att fundera över det.
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Nyregistrerad medlem - "Hej, jag köpte en Dell Latitude CP233. Kan jag installera Ubuntu? ??? "

Forumet - "Jajamän! Klart du ska ha Ubuntu! Allt annat är otänkbart! Installera det! Nu!"

.... Är det så det ska vara?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Dagon^ skrev:Nyregistrerad medlem - "Hej, jag köpte en Dell Latitude CP233. Kan jag installera Ubuntu? ??? "

Forumet - "Jajamän! Klart du ska ha Ubuntu! Allt annat är otänkbart! Installera det! Nu!"

.... Är det så det ska vara?
Det är ju inte som ovan så varför påstå det?

-"Jajamän! Klart du ska ha Ubuntu!", det är väl ett kanonbra svar om det är sant - vilket jag tror att det är utan att ha kollat upp specarna på burken.

Vad menar du annars man skulle säga i ett Ubuntu-LoCo? Vad tror du sägs i ett Windows-forum om det gällt Windows 7? Eller ett Arch-forum om det gällt Arch?

Så vad är problemet? Vi skall ge fri plats att supporta Arch i ett Ubuntu-LoCo? Det menar ni är vettigt?

Hela bygget har ballat ur åt alla håll, vad är det frågan om? En sån här tråd skall slängas i debatt på en sekund, den fyller inget syfte annat än att skämma ut bygget ytterligare...
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Bara ni skulle kunna vara lite mer vänliga i tonen, så skulle det vara väldigt behövligt att bena ut folks åsikt om vad just FORUMET ska ha för ingredienser och var. :)
Skriv svar

Återgå till "Forum"