LÖST: NFS på användarnivå

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

LÖST: NFS på användarnivå

Inlägg av viper »

Troligen har jag läst det men inte förstått, :-[ men jag skulle vilja sätta upp NFS på nätverket på användarnivå. Överallt beskrivs hur man sätter upp med "export" och datornamn etc, men hur begränsar man "exporten" till specificerade användare? ???
Tex om en användare har konton både på bärbar och stationär, då är det ju inte dator ID som gäller, utan både dator och användare.

När användaren loggar på med sitt konto på monteras endast egna NFS mappar som ligger på server i nätverket. (och allmänna mappar förstås)
Senast redigerad av 1 viper, redigerad totalt 9 gånger.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: NFS på användarnivå

Inlägg av mcNisse »

NFS fungerar inte som du vill. Du får lov att montera in alla mappar med en gång och sedan styra tillgången till utdelningarna men rättigheter. Om du inte vill montera allt med en gång eller bara när de används får du lov att använda autofs.
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: NFS på användarnivå

Inlägg av viper »

Now we are talking! ;D Gäller bara att utöka sina kunskaper så att man vet vad man skall söka på. :)
Tack för tipset om Autofs. En snabbgoogling visade att det finns mycket att hämta där.
Det har med all sannolikhet löst mitt "problem".
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"