Punkt nr. 6 från kvällens IRC-möte, (kliketi för punkterna), blev lite lång och jag försöker sammanfatta det lite, så att jagh kan skriva in det i protokollet å Nafallo/HakanS kan svara LoCo Council. Här är en rensad version, ur loggen där jag strippat bort öl-kommentarer och tal om fruar od. Dessutom tog vi punkt sju mitt i punkt sex, den har jag också borta från min rensade log.

Vår Team Contact gick den 27/12 ut med att han kontaktat LoCo Council p.g.a att det
förekommer oegentligheter inom vår gemenskap. Brevet är under VISA-taggen, PontusÖhman publicerade det i detta inlägg.
Pontus var förhindrad att delta i mötet. Om vidare diskussion ang. e-postbrevet verkligen behövs får vi ta det senare. En del av medlemmarna som var med på IRC-mötet ansåg att det brevet är avklarat och att vi kan gå vidare. Ingen av mötesdetagarna sade emot.
Hakan förklarade vad han ansåg vara sin roll som TL, då en av mötesdeltagarna kom med funderingen om att HakanS ÄR loco: Utanför ämnet: (Blanda nu int ihop nicket <loco> han har haft sitt IRC-nick redan före det fanns organiserade Ubuntu-LoCo:n

22:05 < HakanS> Jag är locots team leader. Men jag är inte locot. Locot är alla som är medlemmar.
22:05 < loco> +1
22:05 < Nafallo> ♥
22:05 < peetra>bra point.
22:05 < vulfgar> ♥
22:06 < HakanS> Beslut som berör hela locot tas på mötena. Jag ser mig som en samordnare mellan de
olika delarna av locots verksamheter.
Diskussionen rörde sig om vad som kan struktureras i LoCot och hur. Amelia och Nafallo hade förberett ett utkast till vad man kan göra för att få ordning på vår organisation. Den innehåller nedskrivna ansvarsområden, befogenheter samt hur beslut bör fattas. http://dump.linuxchick.se/Ubuntu-se-organisation.pdf Observera att detta alltså bara är ett allra första förslag och det kommer att dyka upp andra nya versioner. Diskussionen om punkt 6. ledde inte till några beslut.
pdf-utkastet tolkades på mötet som att man skulle ha gruppledare för alla grupper. Gruppledarna skulle binda sig vid LoCo
Team Leader-reglerna.
Varje grupp ska ha beslutanderätt om sina frågor, men frågor som rör flera grupper eller hela LoCot ska tas upp på LoCo-möten så alla får vara med att säga till. LoCo-mötet kan i sin tur lämna över beslutet till ett par grupper
eller LoCo-ledningen.
De olika grupperna ska välja sin ledare, som fungerar som kontaktperson och grupperna har även en viss beslutande-rätt. Beslut tagna av dessa grupper kan ändras på LoCo-möten, LoCo-möten kan också skicka vidare beslut att tas av grupper/gruppledare. TC skulle vara vald på LoCo-möte.
VI borde få lite mer konkreta mål för vår verksamhet, en plan. Just nu fungerar supporten och IRC bra, kunde vi konstatera. Utanför ämnet: (Översättningen glömdes bort att nämnas, den är ju suverän!)
En del av debatten konstaterade att det inte går att låta alla säga sitt i allt. Det tar för lång tid. Och på mötena bör man inte debattera allt, utan det ska ha gjorts innan. TC ska kunna ta en fråga som han/hon inte tycker behandlats rätt och ta med till loco-mötet för medlemmarnas avgörande i frågan.
--------------------
Ja, ni folk, nu gäller det å få detta till fyra rader för protokollet då.

mvh Peetra.