Byte av användar-id orsakar problem?

Användarvisningsbild
Muthaias
Kontakt:

Byte av användar-id orsakar problem?

Inlägg av Muthaias »

Nu är det så här att jag ändrade mitt användar-id i ubuntu för att på så vis få rättigheter att läsa från vissa delar av min osx-disk. Tydligen så var detta inte en så bra idé då det verkar som att jag lyckats blockera åtkomsten till vissa saker på min linux-disk:P

Det som händer är att så fort jag loggar in med min användare kommer det upp en massa felmeddelanden om att den inte kan starta dittan och dattan pga. otillräckliga privilegier osv. Det känns väldigt handikappande att i princip ingenting, kan starta och speciellt att Nautilus eller vad det nu heter inte startar (jag syftar på det som hanterar menyerna med programmen) Det som irriterar mig då är att jag som rätt oavancerad linuxanvändare känner mig väldigt låst, fast ändå inte, då jag kan navigera i mapparna som vanligt men ändå inte aktivera några som helst program pga att jag inte vet var dom finns. Och hur startar jag ett terminalfönster i utan dessa menyer?

Ok då har jag fått ur mig det.

-Kan jag genom terminalen byta tillbaka till mitt gamla användar-id? Hur gör jag?
-När jag råkar ut för detta, hur startar jag då en terminal? (Allt som verkar funka är att navigera i filsystemet)
-Går det att starta ett program utan terminal eller "Ubuntu-menyn"?
-Hur kan jag få allt att fungera med mitt nya användar-id?

Bara som en sidnot, jag tycker inte man borde handikappa användarna så mycket genom att bara ha menystart som ett tydligt alternativ. Nu antar jag att det går att starta programmen på annat sätt också men var kan man isf. hitta dessa? Finns inget mer irriterande än att krasha halvt. Helt är ok men delvis är inte alls kul. :P

Tack för mig
Enkelt. Windows är inte ett alternativ.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Byte av användar-id orsakar problem?

Inlägg av Urban Anjar »

Oj, du har visst lyckats skjuta dig i foten, men med lite förbandsmaterial ska vi nog kunna få det att läka. Först måste vi se var kulan tog...

[ctrl]+[alt]+[F1] borde släppa in dig kommandomässigt och då borde du kunna se vad som har hänt. Ditt användarID bör framgå av filen passwd, som ligger i mappen /etc, kortform för detta är /etc/passwd. less /etc/passwd är ett bra kommando.

Så här ser det ut i min:

Kod: Markera allt

urban:x:1000:1000:Urban Anjar,,,:/home/urban:/bin/bash
Då hoppar jag över en massa irrelevanta rader.

Både namnet urban och siffrorna 1000:1000 är viktiga:

Om jag sedan går till min hemmakatalog /home/urban och listar filer

cd /home/urban
ls -l

Hittar jag massor med rader som ser ut ungefär så här:

Kod: Markera allt

-rw-r--r--  1 urban urban      4209 2006-08-27 17:36 Nyhetsskolan
Där urban urban är det viktiga i sammanhanget, eftersom det visar att filen tillhör gruppen och användaren urban. Jag misstänker att något har hänt som har gjort att det misstämmer i din dator, så att inte du längre äger dina egna filer. Försök få fram motsvarande information ur din dator, så kan jag eller någon annan nog hjälpa dig.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Aaaajjj! Det här kan vara jobbigt; samtidigt så kan det vara hyfsat enkelt att ta sig ur. Försök gärna svara på Urbans frågor. Jag har för övrigt också en: När du sa att du ändrade ditt användar-id, hur gjorde du? Försök gärna vara så utförlig som möjligt.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Muthaias
Kontakt:

Inlägg av Muthaias »

Ok nu har jag lyckats lösa problemet med rättigheterna så det mesta verkar funka som det ska nu :). Fick tag på en bakant som vet lite mer och han pekade mig till en funktionen chown. Så jag satt mitt mig som ägare till mina filer igen.

Något jag är lite konfuderad över är dock varför man så enkelt med ett inbyggt program i ubuntu kan byta sitt eget id utan att programmet bryr sig om att vilka rättigheter som man lämnar. Visst det går ju att lösa, men hur kul är det :P

Tack för svaren ändå :)
Enkelt. Windows är inte ett alternativ.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Muthaias, jag kan hålla med dig i sak - det skall inte vara så lätt att skjuta sig själv i foten.... Kanske läge att läma ett förslag till ubuntu utvecklarna?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"