hjälp! internet är borta
hjälp! internet är borta
hallå! försökte att installera windows på min andra hårddisk genom en cd som jag öppnade med wine i ubuntu. cdn använde internet för att kolla nåt (vet inte vad) sen misslyckades installationen för windows kunde inte hitta min andra hårddisk. jag tog ut cdn och skulle gå ut på internet men då funkade inte internet. tror att windows cdn ställde om nån nätverksinställning eller gjorde nåt med firefox. finns det nåt kommando jag kan skriva i terminalen för att återställa min internet uppkoppling. jag jobbar ifrån en live cd nu men det e inga problem att starta om utan den. ubuntu funkar bra det e bara internet som knasar.
SV: hjälp! internet är borta
Hur koppla du upp dig ? Eget router ?
I så fall ta ut windoz, starta om datorn och kör:
i terminalen.
Du kommer att se, vad som är fel.
I så fall ta ut windoz, starta om datorn och kör:
Kod: Markera allt
ifconfig
Du kommer att se, vad som är fel.
jag har bredband (com.hem) och har ett motorola modem. kan jag testa det kommandot som jag fick med live cdn eller ska jag starta om utan och sen skriva in kommandot.
Om du växlar mellan Windows och Ubuntu på samma dator så måste du starta om bredbandsmodemet när du växlar, när du använder Comhem. Det har med IP-adressutdelningen att göra.
Så var det åtminstone för mig, när jag körde dual-boot. Hoppas att det löser problemet.
Så var det åtminstone för mig, när jag körde dual-boot. Hoppas att det löser problemet.

Senast redigerad av 1 CryingFreeman, redigerad totalt 23 gånger.
jag har bara ubuntu på datorn min andra hårddisk e tom. försökte installera windows men misslykades. windows installations cdn använde dock internet ett tag innan jag avbröt installationen för att windows installations cdn inte hittade min andra hårddisk.
ska pröva att starta om modemet och sen starta ubuntu utan live cd och se vad so händer. ska oxå pröva iconfig kommandot i terminalen och se vad jag får
ska pröva att starta om modemet och sen starta ubuntu utan live cd och se vad so händer. ska oxå pröva iconfig kommandot i terminalen och se vad jag får
startade om modemet, tog ut live cdn och startade om. och nu funkar allt som det ska igen.
Glöm Windoz

Varför inte installera Windows som man "brukar göra", via att starta om datorn och köra från CD? Då kan du ju välja den andra hårddisken...
Och du! Windows förstör GRUB, men det fixas på 5 min!
Här; http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,3965.0.html
Enjoy!
Och du! Windows förstör GRUB, men det fixas på 5 min!

Enjoy!

När jag stänger av datorn och startar om ifrån cd-romen med windows installations cdn så hittar den inte någon av mina hårddiskar. båda mina hårddiskar är SATA en har ubuntu och den andra är tom. fattar inte hur jag ska få det här att funka???