Vad var DSK?
Vad var DSK?
Hej, ni alla äldre medlemmar refererar till och vet vad DSK var. Såvitt jag förstod, så var det gräl och osämja och någon stor bestämmare från Canonical hutade hörruru!
Kan ni berätta för en nykomling vad som hände? Utan att alls nämna några nicker/namn, tack. Jag tror inte att det behövs dras upp sådana i en sammanfattning. Jag är inte heller speciellt intresserad av länkar till sändlistemeddelanden eller gamla foruminlägg ed, utan skulle alltså vilja få en !?uppfattning om hur detta ligger kvar?! i era minnen.
Peetra.
Kan ni berätta för en nykomling vad som hände? Utan att alls nämna några nicker/namn, tack. Jag tror inte att det behövs dras upp sådana i en sammanfattning. Jag är inte heller speciellt intresserad av länkar till sändlistemeddelanden eller gamla foruminlägg ed, utan skulle alltså vilja få en !?uppfattning om hur detta ligger kvar?! i era minnen.
Peetra.
Re: Vad var DSK?
"Playing with the fire"......
Jo DSK handlade då alltså om "fritänkare" som ville ha en demokrartisk utveckling av Ubuntu Sverige.
Jono Bacon fick då kallas in och han städade upp, klart häftigt IRC-möte med ett riktigt proffs.
Om Jono:
http://www.jonobacon.org/
Nu blev det inte mycket av den demokratin utan det blev den absolut sämsta formen av demokrati som enbart leder till undergång ! (har historien även visat)
Hirstorien upprepar sig nu när "Makten" är störda och stänger av medlemmar med mycket svag argumentation.
Så det är surt sa räven.............

Jo DSK handlade då alltså om "fritänkare" som ville ha en demokrartisk utveckling av Ubuntu Sverige.
Jono Bacon fick då kallas in och han städade upp, klart häftigt IRC-möte med ett riktigt proffs.
Om Jono:
http://www.jonobacon.org/
Nu blev det inte mycket av den demokratin utan det blev den absolut sämsta formen av demokrati som enbart leder till undergång ! (har historien även visat)
Hirstorien upprepar sig nu när "Makten" är störda och stänger av medlemmar med mycket svag argumentation.

- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Får jag be att du förtydligar dig så vi vet vad du syftar på? Om inte kan vi inte bättra oss.pun skrev:Hirstorien upprepar sig nu när "Makten" är störda och stänger av medlemmar med mycket svag argumentation.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
Nej Tack !Lao Tzu skrev:Får jag be att du förtydligar dig så vi vet vad du syftar på? Om inte kan vi inte bättra oss.pun skrev:Hirstorien upprepar sig nu när "Makten" är störda och stänger av medlemmar med mycket svag argumentation.
Skriver jag något så blir jag endera anklagad för att vara berusad ( enligt senaste Ubuntu Sverige doktrinen ) eller blir oannonserat "bannad" av någon som inte tål mig !!
Farmfields avstängning är droppen..... dags för ett nytt DSK !!

Vi har förresten en ny plan, som enklare ska kunna släppa in avstängda medlemmar igen. Men hittills så har det inte hittats nån kandidat för att prova det ens.Hirstorien upprepar sig nu när "Makten" är störda och stänger av medlemmar med mycket svag argumentation.

Du missförstod lite vad jag var ute efter med min trådstart. Eller så innehåller länkarna din personliga åsikt om vad som hände?

Vad kommer du/andra ihåg att hände, utan att länka, leta, googla! Det spelar ingen roll hur mycket fakta man slår någon i huvudet med. Det är det som folk känner och kommer ihåg, som spelar roll i praktiken och jag försöker komma underfund med om detta kan vara något som aldrig blev helt löst eller om vi dealar med en helt ny sorts splittring och förbittring av de engagerade i forumet? Det är ju främst här och bakom lyckta dörrar och censurerade sajter vi träter... Eller?
Vad förkortningen DSK står för lyckades jag inte klura ut före jag hittade en dold tråd på forumet...
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Peetra, du får ursäkta att jag går utanför ämnet men det är viktigt att pun inte får sprida falska anklagelser utan att någon visar hur det faktiskt ligger till:
Du fick en time out som varade i 24 timmar eftersom du återpostade innehåll som tidigare modererats bort då det bröt (och fortfarande bryter) mot reglerna. Orsaken kan man se här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=85&t=52301 (kräver att man är medlem i gruppen "Bortmodererat" vilket alla kan bli genom att bocka i den i Kontrollpanelen).
Time out är något vi inte annonserar ut eftersom det ska fungera som ett sätt att hindra personen från att mitt i en osämja (eller liknande) begå fler regelöverträdelser som riskerar att leda till en varning. Time outen ger personen möjlighet att få distans till situationen och förhoppningsvis lugna ner sig. Då det inte genererar någon varning är det schysstare att inte annonsera något alls utan istället enbart meddela den drabbade. Vi vill inte stämpla någon som bråkmakare i onödan.
Gällande farmfield kan man se information om orsaken här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 33#p425533. (Två av länkarna i inlägget kräver att man är medlem i gruppen "Bortmodererat" vilket alla kan bli genom att bocka i den i Kontrollpanelen.)
Då tar jag mig friheten att själv berätta. Tyvärr innebär det att jag lämnar ut information som vi annars inte brukar lämna ut. Ingen vill att administrationen ska bli oskyldigt anklagad.pun skrev:Nej Tack !Lao Tzu skrev:Får jag be att du förtydligar dig så vi vet vad du syftar på? Om inte kan vi inte bättra oss.pun skrev:Hirstorien upprepar sig nu när "Makten" är störda och stänger av medlemmar med mycket svag argumentation.
Skriver jag något så blir jag endera anklagad för att vara berusad ( enligt senaste Ubuntu Sverige doktrinen ) eller blir oannonserat "bannad" av någon som inte tål mig !!
Farmfields avstängning är droppen..... dags för ett nytt DSK !!
Du fick en time out som varade i 24 timmar eftersom du återpostade innehåll som tidigare modererats bort då det bröt (och fortfarande bryter) mot reglerna. Orsaken kan man se här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=85&t=52301 (kräver att man är medlem i gruppen "Bortmodererat" vilket alla kan bli genom att bocka i den i Kontrollpanelen).
Time out är något vi inte annonserar ut eftersom det ska fungera som ett sätt att hindra personen från att mitt i en osämja (eller liknande) begå fler regelöverträdelser som riskerar att leda till en varning. Time outen ger personen möjlighet att få distans till situationen och förhoppningsvis lugna ner sig. Då det inte genererar någon varning är det schysstare att inte annonsera något alls utan istället enbart meddela den drabbade. Vi vill inte stämpla någon som bråkmakare i onödan.
Gällande farmfield kan man se information om orsaken här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 33#p425533. (Två av länkarna i inlägget kräver att man är medlem i gruppen "Bortmodererat" vilket alla kan bli genom att bocka i den i Kontrollpanelen.)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
Utanför ämnet:
Jag tycker iallafall att folk borde sluta referera till DSK framöver. Det känns inte som om det har någon betydelse i det stora hela nu längre och vi nya har definitivt ingen nytta av att få smyghints om något skumt som hänt.

Utanför ämnet: Det brukar ofta bli så på forum att moderatorer och admins är värst på OT. ;-PLao Tzu skrev:Utanför ämnet: Peetra, du får ursäkta att jag går utanför ämnet...
Jag tycker iallafall att folk borde sluta referera till DSK framöver. Det känns inte som om det har någon betydelse i det stora hela nu längre och vi nya har definitivt ingen nytta av att få smyghints om något skumt som hänt.

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Enda anledningen till att nämna DSK är för att försöka ta lärdom av det som hände då. Det är givetvis inte helt enkelt eftersom det inte finns någon objektiv skrivning av händelserna. Det är ointressant att diskutera vem som var på ena eller andra sidan. Det som jag själv har med mej är att försöka tänka på följande som Jono sa
Däremot så måste vi givetvis kunna kräva att olika åsikter framläggs på ett hövligt sätt och att diskussioner förs med respekt för meningsmotståndarens rätt att också uttrycka sin åsikt.
Detta tolkar jag som att det ska finnas rum för alla olika slags åsikter, ingen får köras bort bara för att den har en annan uppfattning om hur saker ska skötas. Detta kan vara svårt många gånger, men är väldigt viktigt, tycker jag.(21:07:50) jono: banning people for disagreeing with you is unacceptable
(21:08:04) jono: removing meeting agendas you just disagree with is unacceptable
(21:08:18) jono: stopping fair and open discussion about how the team is run is unacceptable
Däremot så måste vi givetvis kunna kräva att olika åsikter framläggs på ett hövligt sätt och att diskussioner förs med respekt för meningsmotståndarens rätt att också uttrycka sin åsikt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Bra att du frågade Peetra! Själv har jag aldrig vågat...
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
m!rage skrev:Bra att du frågade Peetra! Själv har jag aldrig vågat...

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Du har rätt i stort, i det du skriver.Peetra skrev:Jag tycker iallafall att folk borde sluta referera till DSK framöver. Det känns inte som om det har någon betydelse i det stora hela nu längre och vi nya har definitivt ingen nytta av att få smyghints om något skumt som hänt.![]()
Vad du kanske bortser från, det är, att de som var med den gången, kanske ser i backspegeln från då och känner igen, somligt som börjar framskymta längs färdvägen idag. Likartat handlingssätt. Likartat bemötande, m.m., m.m..
Därmed inte sagt, att det idag, blir som det blev då. Men framtoningen nu (och känslan mellan då och nu), ger en och annan gemensam "igenkännande vibration", så att säga.

(T.ex. detta, med bemötandet av oliktänkande, skulle kunna vara något att fundera kring).
Kanske att det hos en och annan "gamling i gården" går att känna igen något som de minns från "fornstora dar", när även då, det mesta skulle göras om, göras bättre etc., etc.. Somliga tycker kanske, att de har hört och sett det förut.
Den här gången, är det kanske de nya i första hand, som skall göra sig sina egna erfarenheter. Förhoppningsvis blir de bättre, än de, som de gamla har att jämföra med. En och annan tumme kan jag hålla . . .

Det kan ligga en viss personlig säkerhet i, att medan man går framåt, ha i åtanke hur det gick tidigare, när man försökte att gå samma väg. Det vore oklokt att negligera de erfarenheter som man redan har hunnit att skaffa sig, när man väljer att vandra vidare, framåt, på en "krokig väg". Varför stöta pannan ännu en gång, om man redan anser sig ha gjort det. Bättre att undvika fallgroparna och ta sig helskinnad fram.
Men, det synsättet är kanske mest till för dem som redan har vandrat? Övriga och yngre förmågor, behöver förmodligen få sina egna erfarenheter? Andras och äldres erfarenheter i synnerhet, är tämligen och förmodligen, försumbara för den som ännu inte har hunnit vandra sin egen stig och förnummit några erfarenheter därvidlag . . . .

Något fel i det, finns inte. Men förmodligen skulle det gå både snabbare och vara mindre smärtsamt, om man började sin vandring med att verkligen försöka få en förståelse för de erfarenheter som redan tidigare har gjorts, istället för att försöka raljera över tidigare erfarenheter, missar och tråkigheter.
Människan har funnits på denna planet i något mellan 200- och 400. 000 tusen år. Hade nya generationer lytt sina föräldrar, skulle vi ha varit kvar vid ursprunget. Inget bra.
Men nog kan man tycka, att när de unga, eller nytillkomna, börjar raljera över erfarenheter som de som vandrat före dem har gjort, att det synes alldeles särdeles korttänkt och i brist av visst sunt förnuft.
Samtidigt som man kan inse, att detta är tidens gång. Var och en, skall pröva sina egna vingar. Annars är det fundamentalt fel.
Det är självfallet var och ens frihet i att få göra sammaledes.

Det, är tolerans. Förmodligen även, i jono Bacons anda.
Om än, det hade kunnat göras enklare, om envar hade lyssnat på dem, som vandrat vägen tidigare. . .

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Tucken har rätt i att det ibland finns saker att lära av historien. Desssutom har väl såren gett ärr hos en och annan.
Samtidigt är det LÅNGT från det som var då till det som är nu. Det är som att jämföra en droppande kran med Niagara.
Vi kan också tänka på Odysseus som hade att navigera mellan de två farligheterna Scylla och Charybdis.
Vi har nog tidigare missat just i detta i rädslan för den extrema toppstyrningen och intoleransen som ledde fram till DSK har vi fått perioder där inga beslut kan fattas (och om de fattas kan de rivas upp lika fort) och där vilka vidriga beteenden som helst accepteras.
Vi har som Odysseus att navigera mellan farligheterna. Se till att beslut fattas och genomförs men att det finns rimliga möjligheter att påverka, se till att det är högt i tak för saklig debatt, men att skitsnack och mobbing inte accepteras.
Jag säger inte att det är lätt, men det måste gå.
EDIT: En sak till är att det är lätt att finna vapenbröder när du kritiserar det som är. När du sen ska ta ansvar, bygga upp och göra bättre är många av dem försvunna som en fis i stormen.
Lugn, de kommer tillbaka -- med en kniv bakom din rygg.
Samtidigt är det LÅNGT från det som var då till det som är nu. Det är som att jämföra en droppande kran med Niagara.
Vi kan också tänka på Odysseus som hade att navigera mellan de två farligheterna Scylla och Charybdis.
Vi har nog tidigare missat just i detta i rädslan för den extrema toppstyrningen och intoleransen som ledde fram till DSK har vi fått perioder där inga beslut kan fattas (och om de fattas kan de rivas upp lika fort) och där vilka vidriga beteenden som helst accepteras.
Vi har som Odysseus att navigera mellan farligheterna. Se till att beslut fattas och genomförs men att det finns rimliga möjligheter att påverka, se till att det är högt i tak för saklig debatt, men att skitsnack och mobbing inte accepteras.
Jag säger inte att det är lätt, men det måste gå.
EDIT: En sak till är att det är lätt att finna vapenbröder när du kritiserar det som är. När du sen ska ta ansvar, bygga upp och göra bättre är många av dem försvunna som en fis i stormen.
Lugn, de kommer tillbaka -- med en kniv bakom din rygg.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Jovisst kommer de tillbaka...... speciellt ett visst klientel hoppar ner i sin grop ett tag för slipa knivarna.....Urban Anjar skrev: Lugn, de kommer tillbaka -- med en kniv bakom din rygg.

Urban, din EDIT gör mig fasansfullt ledsen om hur det ibland blir, men vi ska görsöka akta oss från att kritisera för hårt, läser jag in i EDITen. Å pun, jag tycker din kommentar var totalt onödig! Men samtidigt förstår jag att det efter all denna tid inte gått att läka alla sår. På Internet finns allt alltid kvar på något sätt. På gott och ont. Vare sig det spelar någon roll eller ej.
Nu var det ju så att jag hade lite hum om vad som hände redan före jag frågade, men jag var också medveten om att de flesta av oss nya inte har någon som helst aning och då det nu refererats till det både här å där, så tyckte jag helt enkelt att det var på plats att sansat försöka fundera lite. Refereringen till Den Stora Krisen kommer att leva kvar en överskådlig tid, så det behövs nog.
Men min fråga var främst till för att få ut lite personliga tankar ur veteranerna. Det är svårt att framföra tankarna/åsikterna utan att nämna namn, så vem vet, detta kanske har en terapeutisk biverkning också!
Peetra.
m!rage skrev:Bra att du frågade Peetra! Själv har jag aldrig vågat...
Nu var det ju så att jag hade lite hum om vad som hände redan före jag frågade, men jag var också medveten om att de flesta av oss nya inte har någon som helst aning och då det nu refererats till det både här å där, så tyckte jag helt enkelt att det var på plats att sansat försöka fundera lite. Refereringen till Den Stora Krisen kommer att leva kvar en överskådlig tid, så det behövs nog.
Men min fråga var främst till för att få ut lite personliga tankar ur veteranerna. Det är svårt att framföra tankarna/åsikterna utan att nämna namn, så vem vet, detta kanske har en terapeutisk biverkning också!

Peetra.
Jo men det här är enbart "småpotatis" mot vad som försigår därute i den stora världen just nu....Peetra skrev: Å pun, jag tycker din kommentar var totalt onödig! Men samtidigt förstår jag att det efter all denna tid inte gått att läka alla sår. På Internet finns allt alltid kvar på något sätt. På gott och ont. Vare sig det spelar någon roll eller ej.

Ubuntu Sverige måste nu välja spår eller bli en "ödemark" som allting annat i det svenska FOSS-nätet !!!!
Bara att välja.... tiden rinner just nu iväg !
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag skrev en (väldigt) kort resumé här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 04#p425704
Det ligger i Debatt, om du inte kan läsa där så får du gå med i gruppen Debatt. Hur du gör står här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=49332
Eftersom frågan därmed är besvarad så låser jag tråden. Skicka ett PM om du anser att den ska låsas upp igen.
Det ligger i Debatt, om du inte kan läsa där så får du gå med i gruppen Debatt. Hur du gör står här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=49332
Eftersom frågan därmed är besvarad så låser jag tråden. Skicka ett PM om du anser att den ska låsas upp igen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!