Byter från W till U om det finns enkel plug & play för mobil

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
pompado
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Byter från W till U om det finns enkel plug & play för mobil

Inlägg av pompado »

Byter från W till U om det finns ...

Hej tänkte byta till Ubuntu.
Men oroar mig för en sak och är inge vidare på kod osv ...
Därför undrar jag om det med den senaste stabila versionen av Ubuntu - har en programvara för att bara plugga i det mobila bredbandet i usb porten och så fungerar det.

Har Telenors Mobila Bredband.
Ska köras med min mini Acer One laptop :-)

MVH
Emil.s
Kontakt:

Re: Byter från W till U om det finns enkel plug & play för m

Inlägg av Emil.s »

Testa med en live-cd först! Då ser du ju direkt om det funkar eller inte. :) (oftast är det bara att mer eller mindre stoppa i kontakten)

Men om du skriver vad du har för modem så går det ju fort att kolla upp.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
pompado

Inlägg av pompado »

TACK

Testa med CD låter bra.

Läste att någon hade 3 kontant kort och från Dec 2010 så ingår fri surf.
Han koppla mobilen till datorn och surfa gratis med 3 till 4 mbit WOW han skulle väl ändå ringa för sina 200 och ladda med nytt varje månad.

Då sparar man 2400 kr per år hehehe om man utgår ifrån att ett mobilt abonnemang ligger runt 199 kr i månaden - fy fan va SMART
morpa
Översättare
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av morpa »

Ett tips om det INTE skulle fungera är att installera usb-modeswitch. Har löst det för mig flera gånger då bekanta haft probs. Du kommer att kunna installera det infrån ubuntus software center.
pompado

Inlägg av pompado »

northar skrev:Ett tips om det INTE skulle fungera är att installera usb-modeswitch. Har löst det för mig flera gånger då bekanta haft probs. Du kommer att kunna installera det infrån ubuntus software center.
Kan man ladda ned via program i Ubuntu - typ Synaptic eller ?
Vågar inte ta bort Wind.. om det inte kommer fungera med Ubun.. hua

MVH
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

pompado skrev:Kan man ladda ned via program i Ubuntu - typ Synaptic eller ?
Ja, det kan du. :)
Nej, varför skall du ta bort något som du känner dig bekväm med? Behåll det. Så har vi det här hemma. Men, vi kör med Ubuntu. W dammar igen, från gång till annan och mest beroende på, att där går vi in någon gång i månaden, eller kvartalet, för att åtminstone köra uppdateringar från MS-update. 8) ;)

Hela tiden är Ubuntu standarddisten.

Inte någon gång under snart fem år, har jag "tvingats" till att starta upp W för något som jag inte har kunnat ersätta i Linux. Likafullt tänker jag aldrig ta bort W medvetet. Två gånger har det rykt på nyinköpt dator, men i inget av de fallen, var det avsiktligt från min sida. . .

Istället känner jag nu för tiden, att när jag väl har varit inne i mitt senaste win7 för att uppdatera någon tisdagsuppdatering, att det känns väldigt gott, skönt och tryggt, att dualboota och att därefter återgå till Linux och, i de flesta fall, Ubuntu. Windows7 känns bra, i stort, kul att ha tillgängligt om man känner för det, men, jämfört med Ubuntu, så känns det väldigt "plastigt" och låst.

Mitt råd till dig är, låt w leva sitt eget liv. Ta det inte. Närma dig Linux och Ubuntu. Först när du känner dig mer bekväm i det, kan du börja fundera över att eventuellt ta bort windows.

Men, se det så här: Om du idag kör med en slimmad och modern bil och samtidigt har en fräsch T-ford i någon lada, eller ett garage, varför skall du känna det som att du behöver göra dig av med, alternativt "slakta" din välbehållna gamla T-ford, bara för att den bil du har idag, är så väsentligt mycket bättre, så oerhört mycket mer modern och säker.

Den gamla T-forden var i samma situation en gång. Även om dess teknik idag, känns väldigt mycket förlegad. Men, där finns allt ett affektionsvärde i en sådan gammal relik. Inte fullt ut, men ändock bra nära, det har du, om du jämför win- och Linuxapplikationer. Vi, i det här forumet, har i huvudsak satsat på ubuntu. Men även här, finns det variationer.

Lycka till, oavsett hur du bestämmer dig för att göra. Det enda som är viktigt och riktigt bärande för dig, det är, att du själv känner dig nöjd och tillfreds.

Så länge som att du har plats för båda, behåll det så!
För din egen skull.

;D tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Det är nog inget problem att få mobilt bredband att fungera i Ubuntu nu däremot har jag problem att ladda mitt kontantkort för Comviq eftersom jag måste ladda det via ett Windowsprogram.
pompado

Inlägg av pompado »

Broder Tuck skrev:
pompado skrev:Kan man ladda ned via program i Ubuntu - typ Synaptic eller ?
Ja, det kan du. :)
Nej, varför skall du ta bort något som du känner dig bekväm med? Behåll det. Så har vi det här hemma. Men, vi kör med Ubuntu. W dammar igen, från gång till annan och mest beroende på, att där går vi in någon gång i månaden, eller kvartalet, för att åtminstone köra uppdateringar från MS-update. 8) ;)

Hela tiden är Ubuntu standarddisten.

Inte någon gång under snart fem år, har jag "tvingats" till att starta upp W för något som jag inte har kunnat ersätta i Linux. Likafullt tänker jag aldrig ta bort W medvetet. Två gånger har det rykt på nyinköpt dator, men i inget av de fallen, var det avsiktligt från min sida. . .

Istället känner jag nu för tiden, att när jag väl har varit inne i mitt senaste win7 för att uppdatera någon tisdagsuppdatering, att det känns väldigt gott, skönt och tryggt, att dualboota och att därefter återgå till Linux och, i de flesta fall, Ubuntu. Windows7 känns bra, i stort, kul att ha tillgängligt om man känner för det, men, jämfört med Ubuntu, så känns det väldigt "plastigt" och låst.

Mitt råd till dig är, låt w leva sitt eget liv. Ta det inte. Närma dig Linux och Ubuntu. Först när du känner dig mer bekväm i det, kan du börja fundera över att eventuellt ta bort windows.

Men, se det så här: Om du idag kör med en slimmad och modern bil och samtidigt har en fräsch T-ford i någon lada, eller ett garage, varför skall du känna det som att du behöver göra dig av med, alternativt "slakta" din välbehållna gamla T-ford, bara för att den bil du har idag, är så väsentligt mycket bättre, så oerhört mycket mer modern och säker.

Den gamla T-forden var i samma situation en gång. Även om dess teknik idag, känns väldigt mycket förlegad. Men, där finns allt ett affektionsvärde i en sådan gammal relik. Inte fullt ut, men ändock bra nära, det har du, om du jämför win- och Linuxapplikationer. Vi, i det här forumet, har i huvudsak satsat på ubuntu. Men även här, finns det variationer.

Lycka till, oavsett hur du bestämmer dig för att göra. Det enda som är viktigt och riktigt bärande för dig, det är, att du själv känner dig nöjd och tillfreds.

Så länge som att du har plats för båda, behåll det så!
För din egen skull.

;D tukken
Tack och förstår ditt inlägg mycket bra :)

Saknar Ubuntu och körde U8 i ett år eller liknande, sedan fick jag två simulations program som inte fungera under linux, så då blev det W igen.
Men som sagt saknar Ubun... eftersom aldrig har jag haft en så snabb och vacker desktop efter tycke med lite problem, min erfarenhet :)

Testar med live CD och hoppas det fungerar, om så, då kan man ju klura på det där med kontant kort hos 3 med gratis surf och ringa för 200 i månaden, skulle passa mig utmärkt.

MVH
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Som sagt, simma lugnt.
Ta inte bort någonting,
för tidigt.

Var först förvissad om,
att detta verkligen är något,
som du själv vill.

Inte ens vid det tillfället,
kan det finnas anledning till,
att ta bort någonting i sig,
om inte dess plats, behövs för något annat.

Jag håller mina tummar för
att det blir, så
som du själv vill ha det och
där du känner dig själv
som mest tillfreds.

Välkommen ändock,
till Ubuntu. ;D (också . . )

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

pompado skrev:Tack och förstår ditt inlägg mycket bra :)

Saknar Ubuntu och körde U8 i ett år eller liknande, sedan fick jag två simulations program som inte fungera under linux, så då blev det W igen.
Men som sagt saknar Ubun... eftersom aldrig har jag haft en så snabb och vacker desktop efter tycke med lite problem, min erfarenhet :)

Testar med live CD och hoppas det fungerar, om så, då kan man ju klura på det där med kontant kort hos 3 med gratis surf och ringa för 200 i månaden, skulle passa mig utmärkt.

MVH
Tänk på att du eventuellt kan vara tvungen att gå in via Synaptic och installera usb-modeswitch för att få (det mobila) bredbandsmodemet att fungera. Jag tvivlar på att det går att installera något om man kör direkt via cd:n.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Pompado.

Bestämmer du dig för att prova Ubuntu, så tänk på att göra dina standardinställningar så, att du redan från början får med dig Ubuntus grundinställningar. Det skall du ha gjort, innan du ens börjar att försöka få igång dina grejor. (Att de inte finns med från start, det har med patentregler i USA att göra. För oss i europa, gäller inte begränsningarna, men vi får själva ta hand om kompletteringen (? trist, men sant)).

Därefter kan det t.o.m. vara på sin plats med ytterligare en uppdatering av programvara, omstart av datorn och, först därefter, börjar man att leta efter eventuella, saknade kompletteringar, till sin ubuntudist..

Jag saxar litet, från en mailkonversation som jag har haft:
"Jag väljer att maila dig, för att inte ta upp min hjälp i tråden.

Det är viktigt att man ser till att grundinställningarna är tillfyllest
gjorda i ubuntu, för att man skall få med sig ubuntus inkluderande
drivrutiner. Jag går igenom hur det bör vara, för att man skall vara
maximalt garderad i ubuntus grundversion.

Under system och administration, alternativet programkällor, skall under
fliken "programvara för ubuntu" de fyra första alternativen under
"hämtningsbara för ubuntu" vara ibockade.

Sedan under fliken "uppdateringar" och där, under "uppdateringar för
ubuntu" skall alla fyra valen bockas i. Det är bl.a. under den sista, där
det står backports, som drivrutiner finns.

Är alla dessa förbockade och du ändå inte får igång nätverket, ja, det är
först då, som det blir behov av att söka drivisar utanför ubuntu.

Jag hoppas att detta gav dig något och om det inte var förbockat innan, men
nu blev det, att det också löste ditt problem. Har det varit så, så tänk på
att när du är klar, att även göra en omstart. Då, om inte förr, så kan du
se resultatet
."

Det, var det.
Lycka till, Pompado.
Du blir, med stor sannolikhet, ytterligare ett fan av öppen programvara. ;D

tukken
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"