Men, för att vara väldigt konkret: Var skulle den här tråden vara med din modell?webaake skrev:@ Urban
Jag förstår hur du menar. Det är långsiktigt och heltäckande. Problemet för mig är att jag ser att vägen dit är lång och svår och att det blir en klick av 5-10 personer som får göra allt arbete. Delvis kanske detta kan bero på att vår struktur är svår att överbklicka, ännu värre nu när den sprids på flera olika plattformar (IRC/Launchpad/mailinglista/forum m m).
Det är alltför lätt att skissa upp vår struktur på ett papper. Det är mycket svårare att fylla strukturen med konkret innehåll av verkliga människor. Jag tror tyvärr inte vi klarar det.
Därför ett renodlat supportforum.
och IRC/grupper/LP/listor/wiki/portal/buggrapportering m m.
Less på Ubuntu-se !!
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Less på Ubuntu-se !!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
@ webaake!
Jadu, du har rätt i ditt inlägg och även jag har försökt under min tid här som TC få till stånd ändringar men inget händer. Flera punkter i mitt inlägg innan jag vann som TC gick ut på att förändra LoCo´t! Men månaderna går, och jag möts av ignorans och nonchalans för att kunna genomföra några som helst punkter...
När det gäller mitt brev till The LoCo Council så vet jag att det innehöll grammatiska fel, men jag struntade i vilket då jag var så oerhört less då jag författade brev till dem med LoCo´ts tycken. Så brevet är endast undertecknat av mig som TC, allt annat kommer från LoCo´t.
Jag tog en timeout som jag annonserat för övriga i ledningen över nyår för att vila upp mig från allt detta tjafs. Och kommer tillbaka och tjafset fortsätter...
Därför har jag som flera andra kommit till insikt redan med, LoCo´t behöver en omstart! Och det efterfrågade jag i mailet till The LoCo Council...
Det har spårat ur fullständigt, och det finns inga som helst riktlinjer att förhålla sig!
Jadu, du har rätt i ditt inlägg och även jag har försökt under min tid här som TC få till stånd ändringar men inget händer. Flera punkter i mitt inlägg innan jag vann som TC gick ut på att förändra LoCo´t! Men månaderna går, och jag möts av ignorans och nonchalans för att kunna genomföra några som helst punkter...
När det gäller mitt brev till The LoCo Council så vet jag att det innehöll grammatiska fel, men jag struntade i vilket då jag var så oerhört less då jag författade brev till dem med LoCo´ts tycken. Så brevet är endast undertecknat av mig som TC, allt annat kommer från LoCo´t.
Jag tog en timeout som jag annonserat för övriga i ledningen över nyår för att vila upp mig från allt detta tjafs. Och kommer tillbaka och tjafset fortsätter...
Därför har jag som flera andra kommit till insikt redan med, LoCo´t behöver en omstart! Och det efterfrågade jag i mailet till The LoCo Council...
Det har spårat ur fullständigt, och det finns inga som helst riktlinjer att förhålla sig!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
@Pontus
Jag tycker det är ledsamt att du upplever det såhär. Du är en frisk fläkt!
Kanske den oöverblickbara strukturen, externa krav som eventuellt är oss värderingsmässigt främmande, ger uttrymme för kaos. Dessutom att ett lågt antal riktigt engagerade medlemmar inte ger den energi och stöd som behövs underifrån?
En komplicerad struktur kräver ännu mer och tydligare kommunikation mellan de olika delarna. Eller hårt definierade arbetsbeskrivningar. Är det praktiskt möjligt med de resurser vi faktiskt har?
Kanske den oöverblickbara strukturen, externa krav som eventuellt är oss värderingsmässigt främmande, ger uttrymme för kaos. Dessutom att ett lågt antal riktigt engagerade medlemmar inte ger den energi och stöd som behövs underifrån?
En komplicerad struktur kräver ännu mer och tydligare kommunikation mellan de olika delarna. Eller hårt definierade arbetsbeskrivningar. Är det praktiskt möjligt med de resurser vi faktiskt har?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Jag tror kanske inte strukturen är så komplicerad, men det hindrar inte att den behöver beskrivas och förklaras. Inte minst är det så att det kan vara svårt att lära oss gamla hundar sitta. Det är lätt att göra som man brukar i stället för som det är tänkt att man ska i den nya strukturen. Det kräver en fast men vänlig hand.webaake skrev:@Pontus
Troligen är det viktigaste och mest akuta att återställa arbetsro och arbetsglädje. En handfull bråkstakar ska inte tillåtas förstöra för alla andra. Börjar det bli kul igen kommer säkert fler som vill hjälpa till också. Man ska kunna vara stolt över Ubuntu Sverige.
Jag vet inte vad vi ska ta oss till med denna tråd. Den innehåller saker, som passar in i denna kategori, men svävar in på saker som hör hemma i LoCo-kategorin. Det finns en orsak till att den kräver Launhpad-medlemskap för skrivbehörighet.
Jag låser och funderar med vår duktiga moderatorskår om vad vi bör göra med denna tråd.
Jag låser och funderar med vår duktiga moderatorskår om vad vi bör göra med denna tråd.
Nej, det finns inget vettigt sätt att splitta denna tråd.
Jag ber er som postar i denna tråd att hålla er till enbart forum-grejs, saker som INTE berör forumet (dvs IRC, sändlistor od) SKA postas i den kategori som är avsedd för detta.
Ni kan t.ex citera ur denna tråd å skapa en ny tråd i LoCo-kat.

Ni kan t.ex citera ur denna tråd å skapa en ny tråd i LoCo-kat.

- fd.svensson
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Inläggav Urban Anjar Igår, 09:58
Själva beslutsfattandet är ju flyttat till IRC-mötena och i och med det finns det även diskussionsmöjligheter där innan beslut fattas, så den biten är ju löst.
Var det sen inte tänkt att beredande av beslut och diverse ideer, hugskott och debatt som ännu inte nått fram till att vara ett förslag till beslut skulle vara i mailinglistan??? Eller har jag missat några turer?
Rent konkret. En tråd som denna. Har den något berättigande och i så fall var ska den vara. I ett tänkt "rent supportforum" hör den väl inte hemma. Finns det inget bra ställe är ju risken stor att det pyser över nånstans där det inte alls ska vara, typ i supporttrådarna.
Utanför ämnet: Det har ju efterlysts mer information från ledningen och grupperna. Skulle det få vara i ett rent supportforum eller vilken kanal skulle användas till det?
Jag tror det är viktigt att man försöker få en helhetssyn på var information av olika slag ska finnas och hur man hittar den. Hur får förstagångsbesökaren att stanna kvar, bli aktiv och ta ansvar och hur idéer och åsikter kanaliseras. Bryter man ut en del och löser den utan att ta hänsyn till hur helheten ska utvecklas blir det nog galet.
Det är nog också viktigt att vi tänker på att forumet bara är en liten del av det som ett LoCo ska vara. Ett LoCo behöver inte ens ha ett forum.
En bil behöver ha motor, hjul, ratt och bromsar men den behöver inte ha någon kylarprydnad. Nu lägger vi massa snack på kylarprydnaden fast vi har punka på däcken och motorn hackar.
Nu är det så att IRC-mötena skall vara högst en timme och mailinglistan används inte. Forumfrågorna borde ju diskuteras just på Forumet. Jag förstår nu vad webaake vill och det borde ju inte vara något större problem för någon, det är ju bara att sätta dit en ny kategori bredvid Hem, Forum, Guider....Så är det fortfarande kvar, fast ett musklick bort.
Jag tror också som Broder Tuck att det råder en viss missuppfattning vad som ska vara på IRC. Ubuntu Centralt vill veta vad ni/vi gör för Ubuntu på Launchpad, inte hur vårt Forum ser ut eller sköts.
Själva beslutsfattandet är ju flyttat till IRC-mötena och i och med det finns det även diskussionsmöjligheter där innan beslut fattas, så den biten är ju löst.
Var det sen inte tänkt att beredande av beslut och diverse ideer, hugskott och debatt som ännu inte nått fram till att vara ett förslag till beslut skulle vara i mailinglistan??? Eller har jag missat några turer?
Rent konkret. En tråd som denna. Har den något berättigande och i så fall var ska den vara. I ett tänkt "rent supportforum" hör den väl inte hemma. Finns det inget bra ställe är ju risken stor att det pyser över nånstans där det inte alls ska vara, typ i supporttrådarna.
Utanför ämnet: Det har ju efterlysts mer information från ledningen och grupperna. Skulle det få vara i ett rent supportforum eller vilken kanal skulle användas till det?
Jag tror det är viktigt att man försöker få en helhetssyn på var information av olika slag ska finnas och hur man hittar den. Hur får förstagångsbesökaren att stanna kvar, bli aktiv och ta ansvar och hur idéer och åsikter kanaliseras. Bryter man ut en del och löser den utan att ta hänsyn till hur helheten ska utvecklas blir det nog galet.
Det är nog också viktigt att vi tänker på att forumet bara är en liten del av det som ett LoCo ska vara. Ett LoCo behöver inte ens ha ett forum.
En bil behöver ha motor, hjul, ratt och bromsar men den behöver inte ha någon kylarprydnad. Nu lägger vi massa snack på kylarprydnaden fast vi har punka på däcken och motorn hackar.
Nu är det så att IRC-mötena skall vara högst en timme och mailinglistan används inte. Forumfrågorna borde ju diskuteras just på Forumet. Jag förstår nu vad webaake vill och det borde ju inte vara något större problem för någon, det är ju bara att sätta dit en ny kategori bredvid Hem, Forum, Guider....Så är det fortfarande kvar, fast ett musklick bort.
Jag tror också som Broder Tuck att det råder en viss missuppfattning vad som ska vara på IRC. Ubuntu Centralt vill veta vad ni/vi gör för Ubuntu på Launchpad, inte hur vårt Forum ser ut eller sköts.

- Urban Anjar
- Kontakt:
Nu hänger jag inte med...
Menar du att just forumfrågor ska diskuteras i forumet eller att vi ska ha ett separta forum för diskussion av forumfrågor?
Det kanske bara är jag som är mosig i skallen, men just nu fattar jag inget.
Menar du att just forumfrågor ska diskuteras i forumet eller att vi ska ha ett separta forum för diskussion av forumfrågor?
Det kanske bara är jag som är mosig i skallen, men just nu fattar jag inget.
För mycket Julgodis Urban! Det har jag också fått i mig för det finns en paradox i mitt supportforumresonemang; i mitt tänkta strikt hållna tekniska forum skulle det inte finnas plats för att diskutera supportforumet i sig. Vilket ju inte är bra. Men man kan säkert lösa det på ett effektivt sätt.
@fd svensson; ett rent tekniskt supportforum skulle vara mer effektivt att moderera eftersom man lätt skulle kunna avgöra vad som hör dit och inte. Vidare, så har jag i nuläget inget att säga om LoCo Council och de krav de ställer på gemenskapen för att vi skall bli officiellt godkända igen. Förutom att, utan ett supportforum är det helt kört!
Min mening är att supporten, det är kärnverksamheten. Det är där det kritiska ögonblicket framträder för nya användare. Farmor och dom.
@fd svensson; ett rent tekniskt supportforum skulle vara mer effektivt att moderera eftersom man lätt skulle kunna avgöra vad som hör dit och inte. Vidare, så har jag i nuläget inget att säga om LoCo Council och de krav de ställer på gemenskapen för att vi skall bli officiellt godkända igen. Förutom att, utan ett supportforum är det helt kört!
Min mening är att supporten, det är kärnverksamheten. Det är där det kritiska ögonblicket framträder för nya användare. Farmor och dom.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Jag skulle vilja säga så här: Utan SUPPORT är vi helt körda. Just nu är nog forumet det minst dåliga sättet att bedriva support, men vi ska vara öppna för alternativ. Någon pekade på nån sida därute innan där man bedrev support med något helt annat webbverktyg.webaake skrev:För mycket Julgodis Urban! Det har jag också fått i mig för det finns en paradox i mitt supportforumresonemang; i mitt tänkta strikt hållna tekniska forum skulle det inte finnas plats för att diskutera supportforumet i sig. Vilket ju inte är bra. Men man kan säkert lösa det på ett effektivt sätt.
Jad jag menar är förstås inte att vi ska sparka undan benen för er som gör ett kanojobb med supporten utan att vi på sikt ska se oss om efter bättre verktyg. Eller snarare, ni som håller på som bäst med supporten borde göra det.
Sen har vi det faktum att forumet förutom till support används som verktyg till en del andra saker som LoCo-t har ansett sig behöva
1) Information från ledningen
2) Socialt umgänge
3) Diskussion runt LoCots planer, framtid, ledning och arbetssätt
4) Diskussioner om ditt och datt annat.
Ska man ta bort de sakerna från forumet måste man antingen vara hyggligt överens om att de inte behövs eller också flytta dem någon annanstans.
Nå, det blev mycket, men jag tror kärnpunkten att forumet är ett VERKTYG för viktiga delar av vår verksamhet, det är inte verksamheten.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Behöver det vara en helt skild webbadress för det? När jag tittar på vårt forums nuvarande förstasida, så ser jag två distinkta delar. Den övre delen, som är den första indelningen, har huvudrubriken "Hjälp med ubuntu".webaake skrev:. . . Min mening är att supporten, det är kärnverksamheten. Det är där det kritiska ögonblicket framträder för nya användare. Farmor och dom.
Nedanför mitten av indexsidan, kommer så den andra delen: "Allt annat".
Räcker det inte med denna uppdelning, enligt ditt synsätt?
Skulle man kunna behålla nuvarande indelning/uppdelning, men kanske särskilja dem åt? Antingen på samma sida, men kanske med en färgskillnad på bakgrunden?
Skall man ha två sidor, separerade från varandra, ungefär som nu, med en portalsida först, en supportsida sedan och en tredje sida för "Allt annat"?
Jag tycker själv att det är ganska tydligt idag och som det är, men visst, visst kan man kanske "förädla" det hela. Men, jag tror mig förstå, att vad du egentligen avser, det är en helt fristående sida, på en egen url-adress.
Kanske som ubuntu.se.support.org, eller något liknande namn. För just vårt forums separerade support.
Är det så, som du anser att det blir bäst?
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
LoCo Council har inget krav på att vi ska ha ett supportforum. Nu ska vi inte kasta ut barnet med badvattnet, men vi måste komma ifrån att betrakta supportforumet som kärnverksamheten. Vi har fokuserat så mycket på detta att vi har glömt övriga syften med den lokala gemenskapen.webaake skrev:Vidare, så har jag i nuläget inget att säga om LoCo Council och de krav de ställer på gemenskapen för att vi skall bli officiellt godkända igen. Förutom att, utan ett supportforum är det helt kört!
Vårt syfte är att bidra till den totala ubuntu-gemenskapen i form av bugg-rapportering och -rättning, opinionsbildning och marknadsföring. Samt att få folk att engagera sig genom IRC-möten och träffar.
Ni som ger support gör ett jättebra jobb, men egentligen är det lite huvudlöst att skryta med att vi har många supportsökande när vi egentligen borde satsa på att få systemet så bra att ingen behöver hjälp.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Jag håller inte med. Jag anser att supportforumet är vår kärnverksamhet.HakanS skrev:LoCo Council har inget krav på att vi ska ha ett supportforum. Nu ska vi inte kasta ut barnet med badvattnet, men vi måste komma ifrån att betrakta supportforumet som kärnverksamheten. Vi har fokuserat så mycket på detta att vi har glömt övriga syften med den lokala gemenskapen.webaake skrev:Vidare, så har jag i nuläget inget att säga om LoCo Council och de krav de ställer på gemenskapen för att vi skall bli officiellt godkända igen. Förutom att, utan ett supportforum är det helt kört!
Vårt syfte är att bidra till den totala ubuntu-gemenskapen i form av bugg-rapportering och -rättning, opinionsbildning och marknadsföring. Samt att få folk att engagera sig genom IRC-möten och träffar.
Ni som ger support gör ett jättebra jobb, men egentligen är det lite huvudlöst att skryta med att vi har många supportsökande när vi egentligen borde satsa på att få systemet så bra att ingen behöver hjälp.
Med så stor ändring av verksamhetens mål är det nog risk att ni får byta ut medlemmarna också.Vårt syfte är att bidra till den totala ubuntu-gemenskapen i form av bugg-rapportering och -rättning, opinionsbildning och marknadsföring. Samt att få folk att engagera sig genom IRC-möten och träffar.

Jag har gissat att de som ger support är de som är datorintresserade.
Med den nya intriktningen behöver vi nog reklamfolk istället.
Att göra systemet så bra att det inte behövs support är orealistiskt.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
@Urban;
@ Broder Tuck;
@Håkan S. ;
Ett exempel på kaos är när TL och TC ger för mycket support och på så sätt negligerar sina egentliga arbetsuppgifter med att leda och styra. Kanske, eventuellt EN anledning till uteslutningen ur LoCo Council. Dessutom tränger de kanske t o m ut lite grönare användare från att börja dela med sig av sin kunskap.
Sammanfattningsvis menar jag att ett separat supportfourm inte krockar med andra målsättningar för gemenskapen. Ett supportforum är definitivt insteget för många nya användare. En del användare kommer dock in på andra vägar, t ex ideologiska och kanske då träffar på portalen eller t o m det svenska LoCo:t. Vidare, så skulle det leda till en bättre resursanvändning genom färre moderatorer, tydligare regler, mindre bråk.
För övrigt tycker jag att diskussionen varit konstruktiv. Jag har önskat framföra mitt perspektiv och få det belyst av andra, vilket skett i god anda. Kanske någon fått något nytt att fundera på. Man kan inte begära mer i en demokrati.
Jag är inte emot dessa saker - de är mycket viktiga för hela gemenskapen och på långsikt, som du påpekat förut. Jag är dock FÖR ett separat supportforum, för att det är enkelt, tydligt för alla och förhållandevis resurssnålt.1) Information från ledningen
2) Socialt umgänge
3) Diskussion runt LoCots planer, framtid, ledning och arbetssätt
4) Diskussioner om ditt och datt annat.
@ Broder Tuck;
Låter bra! Idag har vi samma regler för alla typer av kommunikation som försiggår på forumet, eftersom ämnena är diversifierade. Det blir en onödigt stor överbyggnad för att stödja kärnverksamheten - supporten. Det skulle finnas många sätt att slimma supporten jämfört med idag, t ex ett nytt verktyg, nya regler m m.Skall man ha två sidor, separerade från varandra, ungefär som nu, med en portalsida först, en supportsida sedan och en tredje sida för "Allt annat"?
@Håkan S. ;
Det finns nog inga hinder att en viss grupp av gemenskapen har en lite annan ideologi; att suppporten ÄR kärnverksamheten. Andra kan ha en annan ideologi, dock med några låga skrank emellan. Gemenskapen har "övriga" syften men problemet är att allt blir ihopblandat till en enda röra och kaos uppstår. Samma mönster har ständigt upprepat sig under de snart 4 år jag varit med.LoCo Council har inget krav på att vi ska ha ett supportforum. Nu ska vi inte kasta ut barnet med badvattnet, men vi måste komma ifrån att betrakta supportforumet som kärnverksamheten. Vi har fokuserat så mycket på detta att vi har glömt övriga syften med den lokala gemenskapen.
Ett exempel på kaos är när TL och TC ger för mycket support och på så sätt negligerar sina egentliga arbetsuppgifter med att leda och styra. Kanske, eventuellt EN anledning till uteslutningen ur LoCo Council. Dessutom tränger de kanske t o m ut lite grönare användare från att börja dela med sig av sin kunskap.
Sammanfattningsvis menar jag att ett separat supportfourm inte krockar med andra målsättningar för gemenskapen. Ett supportforum är definitivt insteget för många nya användare. En del användare kommer dock in på andra vägar, t ex ideologiska och kanske då träffar på portalen eller t o m det svenska LoCo:t. Vidare, så skulle det leda till en bättre resursanvändning genom färre moderatorer, tydligare regler, mindre bråk.
För övrigt tycker jag att diskussionen varit konstruktiv. Jag har önskat framföra mitt perspektiv och få det belyst av andra, vilket skett i god anda. Kanske någon fått något nytt att fundera på. Man kan inte begära mer i en demokrati.
Det sista vi behöver är flera svenska Ubuntu- och/eller Linux-forum, den svenska gemenskapen är alldeles för splittrad redan nu med två stora Ubuntu-forum, flera livliga Linux-forum och massvis med smådiskussionsforum om ämnet, som är hemliga eller döda. Att splitta detta forum i två skilda är galenskaper. Resurserna för att göra det smidigt, så att man skulle logga in på båda med samma konto t.ex är redan i sig inte tillgängliga för tillfället och att regga sig på ett nytt ställe för samvaro, dittan dattan och LoCo-grejs känns inte som något sätt att marknadsföra Ubuntu-gemenskapen på direkt. Sluta gnälla och kom med konkreta sakligt framförda förslag. Varför i hela fridens namn måste det rubriksättas med "sandlådor", "lögner" och "less på"?
Vad vinner vem på att provocera redan i sin rubrik?

-
- Översättare
+1 på allt Peetra säger. Var konstruktiva, sluta älta gamla sanna eller påhittade oförätter. Kan man inte reda ut det här ta det på irc möte. Inte där heller, ta det på telefon. Inte där heller. Ja då får man nog inse att man kanske borde bli bättre på att kompromissa.
@Peetra;
Precis vad jag gjort. Har du läst hela tråden?konkreta sakligt framförda förslag.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kanske, kanske inte, att detta kan vara någon form av svar. Citatet av Urban kanske?Peetra skrev:Det sista vi behöver är flera svenska Ubuntu- och/eller Linux-forum, den svenska gemenskapen är alldeles för splittrad redan nu med två stora Ubuntu-forum, flera livliga Linux-forum och massvis med smådiskussionsforum om ämnet, som är hemliga eller döda. Att splitta detta forum i två skilda är galenskaper. Resurserna för att göra det smidigt, så att man skulle logga in på båda med samma konto t.ex är redan i sig inte tillgängliga för tillfället och att regga sig på ett nytt ställe för samvaro, dittan dattan och LoCo-grejs känns inte som något sätt att marknadsföra Ubuntu-gemenskapen på direkt. Sluta gnälla och kom med konkreta sakligt framförda förslag. Varför i hela fridens namn måste det rubriksättas med "sandlådor", "lögner" och "less på"?![]()
Vad vinner vem på att provocera redan i sin rubrik?
@ Peetra. webaake har väl ändock fyllt dina kriterier ganska väl? Men mest kanske, Jono Bacons kriterier för hur en Ubuntugemenskap skall fungera.vulfgar skrev:... Det som jag själv har med mej är att försöka tänka på följande som Jono sa(21:07:50) jono: banning people for disagreeing with you is unacceptable
(21:08:04) jono: removing meeting agendas you just disagree with is unacceptable
(21:08:18) jono: stopping fair and open discussion about how the team is run is unacceptable
Detta tolkar jag som att det ska finnas rum för alla olika slags åsikter, ingen får köras bort bara för att den har en annan uppfattning om hur saker ska skötas. Detta kan vara svårt många gånger, men är väldigt viktigt, tycker jag.
Däremot så måste vi givetvis kunna kräva att olika åsikter framläggs på ett hövligt sätt och att diskussioner förs med respekt för meningsmotståndarens rätt att också uttrycka sin åsikt.Urban Anjar skrev:
... Ubuntus syn här är rätt tolerant mot det mesta, utom intolerans.
Ja, bortsett kanske från webaakes rubriksättning. Något som du kan ursäkta honom? Jono Bacon hade förmodligen kunnat ha förlåtit honom, gissar jag.
tukken
Visst tusan är det svårt. Medgives. Det är inte allom medgivet att höja blicken så högt över sin egen vardag och sitt eget blickfång. Jag, i synnerhet, kan ha svårt för det. Men, i min ålder, får man glädjas över det lilla. Att åtminstone vara stel i nacken, när det mesta annars, är förborgat för en. . .

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Jag kan bara hålla med -- även om jag inte håller med om allt som framförts.webaake skrev:@Peetra;Precis vad jag gjort. Har du läst hela tråden?konkreta sakligt framförda förslag.
Vad Peetra reagerade på var dock just rubriksättningen, som kanske var lite onödigt negativ. Själv reagerade jag inte så hårt eftersom jag tränar på "Aftonbladet-rubriker" i mina bloggar då och då och vet att det brukar ge läsare.
Vi kan dock alla träna på lite "positivt tänkande" i våra formuleringar. Att svärta ner LoCot och dess forum gör våra fiender så bra utan vår hjälp.
Fast nu börjar vi dra iväg i en meta-diskussion rätt långt från ämnet...
-
- Global Moderator
Nej, inget hindrar att några fokuserar på supporten. Det är rätt naturligt att olika personer intresserar sig för olika saker inom gemenskapen.webaake skrev:Det finns nog inga hinder att en viss grupp av gemenskapen har en lite annan ideologi; att suppporten ÄR kärnverksamheten. Andra kan ha en annan ideologi, dock med några låga skrank emellan.