Kan ibland inte skriva in text i adressfältet i Firefox

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
johnkinell
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Kan ibland inte skriva in text i adressfältet i Firefox

Inlägg av johnkinell »

Hej!
Ibland (har inte lyckats hitta något mönster än) kan jag inte skriva in text i vare sig adressfältet eller sökrutan i Firefox eftersom texten blir markerad och därför överskriven hela tiden. Det har något att göra med muspekaren eftersom det är när den svävar över adressfältet som texten blir markerad på det här sättet. En enkel lösning vore så klart då att inte ha pekaren över fältet, men då försvinner textmarkören så att jag inte kan mata in text. Det är som att musen "konstantklickar", om det går att förstå...
Jag har ställt in "oneclickselectsall" i about:config, om det kan ha med saken att göra, men det borde väl inte påverka sökrutan?
Nu kör jag Firefox 4 beta 8 på Ubuntu 10.10, men har haft samma problem i Kubuntu 10.04 och tidigare Ubuntur och Firefoxar.
Någon som har någon idé?
David Andersson

Re: Kan ibland inte skriva in text i adressfältet i Firefox

Inlägg av David Andersson »

johnkinell skrev: Jag har ställt in "oneclickselectsall" i about:config, om det kan ha med saken att göra, men det borde väl inte påverka sökrutan?
Hittar ingen "oneclickselectsall" i about:config. Om du menar "browser.urlbar.clickSelectsAll" så tror jag absolut att det har med saken att göra. Den verkar påverka sökrutan också.

Går markeringen bort om du klickar en gång till efter en kort stund? Eller om du trycker på höger- eller vänster-pil?
johnkinell

Inlägg av johnkinell »

"browser.urlbar.clickSelectsAll" är självklart precis vad jag menar! Nu har jag satt det till "false" igen och då ändras problemet till att jag måste hovra muspekaren över adressfältet för att kunna skriva in text, men texten blir i alla fall inte markerad och överskriven.
Som svar på din fråga: markeringen går bort om jag klickar igen eller trycker höger/vänster, eller för den delen om jag för bort pekaren från adressfältet.
Det händer bara i Firefox och just i adressfältet och sökrutan, så borde jag egentligen lämna en buggrapport där?
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

johnkinell skrev: Det händer bara i Firefox och just i adressfältet och sökrutan, så borde jag egentligen lämna en buggrapport där?
Frågan är vem som ska ha buggrapporten. Problemet är alltså att det verkar som musen klickar av sig själv. Om det bara händer "ibland", och eftersom de flesta inte har det problemet, så är tror jag inte det helt klarlagt att det är firefox som orsakar det. Har du installerat tillägg i firefox? Blir det bättre om inaktiverar dem? Använder du andra program minst lika ofta som firefox och där det inte händer? Hur är det i andra browsrar (chromium, midori, epiphany, ...)? Har du måhända en laptop med överkänslig musplatta? Nästa gång det händer, skriv i en terminal "xev". Då kommer ett fönster som, när det har fokus, fångar alla mus- och tangent-events och listar i terminalen. Då kan du se om musen skickar klickarna.
johnkinell

Inlägg av johnkinell »

Okej, ska försöka samla ihop mer information och återkommer!
johnkinell

Inlägg av johnkinell »

Problemet är kvar och inträffar inte alls i chromium. Xev säger ingenting särskilt intressant. Värt att påpeka är att det bara är adressfältet som påverkas på så sätt att textmarkören försvinner när muspekaren inte pekar i adressfältet. Det är alltså inte så att något blir markerat eller "tryckt" utanför fältet. Fråga gärna om något är otydligt här, jag är osäker på om jag använder rätt terminologi (förutom "tryckt" förstås :) ). Dessutom kommer inga förslag, på historik eller bokmärken alltså, upp när det krånglar.
Är det något mer jag kan göra?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Kvarstår problemet med en ny och tom firefox-profil? Stäng firefox, flytta undan katalogen ~/.mozilla och stata upp firefox igen.
dolk

Inlägg av dolk »

Jag hade något liknande. Se http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 23&t=52232

Där finns en lösning som fungerade för mig.
Skriv svar

Återgå till "Internet"