Less på Ubuntu-se !!

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Less på Ubuntu-se !!

Inlägg av Lao Tzu »

Hur mycket resurser vi har är egentligen ointressant i frågan. Kan man ställa upp x antal punkter man vill få gjorda kan man annonsera om hjälp. Först därefter kan vi verkligen se hur stora (eller små) resurser vi har. Dessutom tror jag inte det behövs särskilt många inom varje grupp för att få något gjort heller, bara gruppen har fria befogenheter och slipper tjafs.

Supporten borde ha en egen grupp som kan föra sin talan om hur de vill optimera supporten. Det har Farmfield talat om. Som exempel kan det handla om huruvida en Wiki är en bra idé eller om Shapedo(?) är något att ha men det är något Supporten får komma fram till själva. På så sätt är det inga andra som sätter käppar i hjulet för ert arbete.

Vidare tror jag det är ofruktbart att prata om att ha ett separat supportforum såhär. Dels eftersom de flesta (av de som uttalat sig, enligt min uppfattning) är emot det och dels eftersom det är något Supporten borde ta ställning till själva.

(Som en parentes kan jag nämna att Farmfield föreslog HakanS som efterträdare men HakanS kunde endast tillträda sin post efter en omröstning där LoCo-medlemmarna fick godkänna, eller neka, HakanS. Resultatet är att HakanS valdes till tillförordnad TL.)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Lao Tzu skrev:
(Som en parentes kan jag nämna att Farmfield föreslog HakanS som efterträdare men HakanS kunde endast tillträda sin post efter en omröstning där LoCo-medlemmarna fick godkänna, eller neka, HakanS. Resultatet är att HakanS valdes till tillförordnad TL.)
Så är det mycket riktigt och påstå något annat är kvalificerat skitsnack. Det finns med andra ord inget att klaga på förfarandet härvidlag.

Nu är det bara att respektera ett demokratiskt val.

EDIT: Tyvärr har vi, vad jag vet, inga stadgar och då är det i och för sig lite oklart hur saker ska gå till. Det man kan se på är internationella anvisningar och råd för LoCo-n, svensk föreningspraxis och hur vi själva har gjort förr.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Urban Anjar skrev:. . . Så är det mycket riktigt och påstå något annat är kvalificerat skitsnack. . .
Tack för dina väl valda ord. Det inte bara värmer en i själen, det är förvisso även ett fint uttryck i en god ubuntuanda om ömsesidig respekt och att låta andra ha sina åsikter . . . Bara man inte "mobbar" varandra ?

Jag hade inte sett detta val inne på IRC.

Men jag förstår att det nu, är lika som då, vid tiden strax före DSK. Vid den tiden, röstades också beslut igenom inne på IRC-kanalen. Även vid den tiden var de c:a tio medlemmar som ansåg sig representera de övriga i den svenska gemenskapen.

Vid den tiden, var antalet registrerade medlemmar strax under 2.000 stycken.

Idag beslutar lika många medlemmar (ett tiotal även idag) på IRC-kanalen för ett registrerat antal medlemmar på c:a 16.300. Häpnadsväckande att se fördelningstalet i jämförelse med talet om demokrati och hänsyn till varandra.

I Ubuntus anda?

IRC för Locot och . . . forumet?

Forumet för dem som uppehåller sig enbart där?
Det skulle kunna vara något det.
Urban Anjar skrev:. . . Det finns med andra ord inget att klaga på förfarandet härvidlag.
Nej, jag börjar att förstå det. Det lät likaså den gången, som jag nämnde här ovan.

Lycka till!

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Nå, vi ska ju också komma ihåg att vi har fått bassning av LoCo-council bland annat för att beslut inte fattas på IRC-möten och för att vi haft dålig koll på våra medlemmar, som definieras som de som är registrerade i LaunchPad. Sånt måste vi givetvis ta till oss och försöka rätta till.

Vi börjar också närma oss ett arbetssätt som liknar det som vilken förening som helst har. Du kallas till ett möte och på det mötet får du lägga fram dina åsikter, lyssna på andras och sedan fattar men beslut. Missar du mötet är det tyvärr ditt ansvar och inget man kan komma i efterskott och gnälla om.

Som jag ser det börjar vi så stilla få ordning på saker och ting och börjar fungera som ett LoCo förväntas göra. Det kommer nog att ta lite tid innan allt fungerar 100% men obefogat gnäll och misstänkliggörande är inget som gör saker bättre.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
kilko
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av kilko »

Ha då hoppade man rakt in i elden förstår inte riktigt meningen med alla dessa trådar med syftet att ni är trötta på er själva för det är så jag tolkar det.

Försök nu istället att stödja de personer som försöker att följa reglerna som dom som bestämmer över ubuntu har satt upp annars är det ju bara att släppa det som varit och önska de som orkar föra saker framåt lycka till med deras arbete!

God fortsättning och hoppas ni får ordning på allt !

mvh
Kilko
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Urban Anjar skrev:Du kallas till ett möte och på det mötet får du lägga fram dina åsikter, lyssna på andras och sedan fattar men beslut. Missar du mötet är det tyvärr ditt ansvar och inget man kan komma i efterskott och gnälla om.
Om jag kallas till ett möte, till vars adress jag inte vill gå, då är det som du säger. Om jag kallas till ett möte dit jag både kan och vill gå, då går jag.

Ditt ordval och tonfall ger inte mycket till övers för andra än dina likasinnade synes det mig. Var, hos vem, skall respekten för varandra ligga?

Bara hos flertalet, som väljer att inte följa fåtalet?

Hos fåtalet, som inte vill vara där, där som flertalet befinner sig?

Det verkar på dig, som om det inte kan röra sig om ett ömsesidigt förhållande. Inte ens, i en så viktig fråga som att rösta för, eller emot, en tillförordnad TL.
I förstone enbart utsedd av den som lämnade sin post.

Därtill var han (den föreslagne) kanske rent av mötesordförande även denna gång?

Teamleadern står för HELA gemenskapen.
Teamcontacten för LoCots (i första hand) kontakt med Ubuntu.

Keep on the good work, Urban. Det tar sig. ;D

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

@ webaake: Jag hade också blivit less på ubuntu-se, men nu börjar jag återfå tron på LoCo:t. Tack för att du startade denna tråd som har lockat fram flera goda och konstruktiva inlägg.

@ Alla: Liksom flera andra delar jag analysen från webaake under rubriken "Varför" och jag tycker ycc gjorde ett bra påpekande i "nu senast var det ju nästan bara en fråga om tre obetydliga rader css som drog igång ett flamewar".

Ursäkta ett långt inlägg nedan. Min åsikt kan sammanfattas med att det som fattas är tydlig kommunikation från valda företrädare och lätttillgänglig information om gruppernas verksamhet.

Jag har jobbat ihop med vår f.d. TL farmfield angående http://www.ubuntunyheter.nu och vet att han är en mycket driftig och kunnig person när det gäller CSS och grafisk design. Visst har han varit "ytterligt påstridig och mångordig" i den senaste debatten, men jag är säker på att det hade kunnat undvikas om vår t.f. TL HakanS hade kommunicerat bättre och framförallt nyttjat erbjudandet om direkt hjälp.

Avseende frågan om separat supportforum, så gillar jag personligen inte den idén men tycker att det bästa svaret nu har gjorts av Lao Tzu:
Lao Tzu skrev:Supporten borde ha en egen grupp som kan föra sin talan om hur de vill optimera supporten. Det har Farmfield talat om. Som exempel kan det handla om huruvida en Wiki är en bra idé eller om Shapedo(?) är något att ha men det är något Supporten får komma fram till själva. På så sätt är det inga andra som sätter käppar i hjulet för ert arbete.
Har gruppen Ubuntu Sverige Support haft någon gemensam verksamhet ännu? Är det någon som vet om det blivit någon utvärdering av Shapado (inte Shapedo) efter den senaste diskussionen?
Lao Tzu skrev:
ZX Spectrum skrev:Kan vi inte få lite mer reklam för vilka grupperna är och hur man gör för att anmäla sitt intresse om man nu är kunnig i ett område (för det antar jag är ett krav)? Finns något på förstasidan hur man anmäler sig till launchpad men lite mer detaljer hade inte skadat.
Om inte jag har någon större koll på vad som gäller så lär inte andra heller ha det.
Det hade onekligen varit fördelaktigt. Tyvärr har jag ingen som helst koll jag heller. Det är också något att ta tag i.
Det här är viktiga synpunkter!

Efter kritiken från LoCo Council angående dokumentation av grupper och projekt så ordnade jag bl.a. med en wiki-sida för Ubuntunyheter-projektet. Jag tycker det blev ett utmärkt sätt att dokumentera projektet och även spara en engelsk sammanfattning som kan användas som del i nästa ansökan för att få vår gemenskap godkänd.

Jag blev mycket förvånad när jag upptäckte att övriga projekt har nästan ingen dokumentation alls. Nu är jag fullt medveten om att ubuntunuheter är ett litet projekt i sammanhanget och att det tar tid dokumentera. Men om man inte talar om att man finns, vad man sysslar med och att man behöver hjälp så kan man heller inte räkna engagerade människor hör av sig. (I ärlighetens namn skall jag dock erkänna att projektsidan och teamsida på Launchpad inte givit mig några nya medarbetare.)
Urban Anjar skrev: Nu är det bara att respektera ett demokratiskt val.
HakanS blev föreslagen och vald som t.f. TL vid IRC-möte 1 för att se till att Ubuntu Sverige skulle återfå status som godkänt LoCo samt genomföra nödvändig omstrukturering. Att som webaake kritisera HakanS för att han "är osynlig och endast verkar i det fördolda" är inte samma sak som att inte respektera ett demokratiskt val.

@ Urban Anjar: Om nu inte alla förstått det nya arbetssättet med medlemskap på Launchpad, IRC-möten etc., så behöver man inte använda uttryck som "skitsnack".

@ Broder Tuck: Min bild är att förberedelsen och valet av HakanS till t.f. TL gjordes väldigt likt ditt förslag i en annan tråd. Sedan förstår jag att det låter drastiskt eller t.o.m. stötande för en gammal trotjänare och hedersmedlem på forumet, att enbart Launchpad-medlemmar räknas som LoCo-medlemmar och att beslut tas på IRC-möten. Men instruktionerna från LoCo Council är som de är och jag tycker att det inte borde vara så konstigt eftersom det är fritt fram för vem som helst att gå med i Ubuntu Sverige på Launchpad och delta i IRC-mötena.

@ Urban Anjar & Broder Tuck: Detta är en tråd om att få ordning på LoCo:t, låt nu inte tråden förloras i en debatt om forum, IRC, former för TL-val.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

@ mghg: :-* :-* :-*
Instämmer i allt! :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

mghg skrev:Jag blev mycket förvånad när jag upptäckte att övriga projekt har nästan ingen dokumentation alls.
Jag noterade samma sak efter det att teamen Marknadsföring och Support skapades.

Jag försökte skapa mig en bild av hur organistionen ser ut och vad de sysslar med. Tror jag hittat de flesta teamen och projekten men som du säger noll info om vad de sysslar med. De syns inte, alltså existerar de inte för den vanlige medlemmen. Sen hur man då kan klaga över att medlemmar inte engagerar sig kan man ju fråga sig.

Strax före jul så framförde jag bl.a denna kritik till HåkanS.
mghg skrev:Har gruppen Ubuntu Sverige Support haft någon gemensam verksamhet ännu? Är det någon som vet om det blivit någon utvärdering av Shapado (inte Shapedo) efter den senaste diskussionen?
Nej, den har inte kommit igång än.
Shapado lär dock inte bli något som hamnar högt på listan på saker som ska göras som jag ser på det. Men det är en av saker (prioriteringar) vi får ta i teamet senare.
mghg skrev:Efter kritiken från LoCo Council angående dokumentation av grupper och projekt så ordnade jag bl.a. med en wiki-sida för Ubuntunyheter-projektet.
Detta är också min tanke.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Tack för ett respektfullt och bra bemötande och inlägg.
mghg skrev: . . .@ Broder Tuck: . . . och att beslut tas på IRC-möten. Men instruktionerna från LoCo Council är som de är . . .
Omröstningar avseende det lokala LoCot och dess forum, det tror jag uppriktigt sagt, att Ubuntu centralt, inte har det ringaste krav på. Där gissar jag att det föreligger en missuppfattning.

Därför kvarstår jag i min uppfattning om, att det som gäller det vardagliga arbetet i vårt nationella forum, det skall diskuteras och (vid behov) röstas om, där det går att nå flest antal medlemmar. Där kan inget annat forum slå forumet.

Jag är medlem i launchpad. Jag är registrerad ubuntero hos Ubuntu.com. Jag hävdar fortfarande att det styrande fåtalet skall närma sig det övriga flertalet i frågor som rör tillsättning av tjänsten till TL. Det, gör man inte på IRC. Kommer förmodligen inte heller, att någonsin göra. Allt annat kring ubuntus krav på oss må vara långt riktat åt det hållet, men inte sådana saker.
mghg skrev:@ Urban Anjar & Broder Tuck: Detta är en tråd om att få ordning på LoCo:t, låt nu inte tråden förloras i en debatt om forum, IRC, former för TL-val.
Helt OK. Jag drar mig undan, diskret. ;D

tukken
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Broder Tuck skrev:Helt OK. Jag drar mig undan, diskret. ;D

tukken
Klokt drag. Allt det här diskuterades noga i alla kanaler när det begav sig. Det finns ingen anledning att ta det i repris.
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

Broder Tuck skrev: Därför kvarstår jag i min uppfattning om, att det som gäller det vardagliga arbetet i vårt nationella forum, det skall diskuteras och (vid behov) röstas om, där det går att nå flest antal medlemmar. Där kan inget annat forum slå forumet.
Och jag håller fullständigt med dig om behovet av diskussion i forumet. Skall vi ha effektiva omröstningar och beslut på IRC så behövs bra förberande diskussion i forumet.

Jag har skrivit tidigare att "mer aktivitet på Launchpad utesluter inte att vi har ett livaktigt forum som innehåller mer än bara supportärenden. Jag är säker på att det blir svårt att rekrytera nya Launchpad-medlemmar om det inte går att komma in i gemenskapen via en lättsam och kravlös medverkan på forumet."
Broder Tuck skrev: Helt OK. Jag drar mig undan, diskret. ;D
;D
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fd.svensson »

@
webaake
Det fungerar inte att ha enbart ett suportforum då Ubuntu centralt begär mer för att de ska stödja. De kräver att man framförallt skickar buggrapporter, men också är med på Launchpad för att hjälpa till. Fast ff sa att vi har många medlemmar och suport så räckte inte det. Det du vill ha går bara att uppnå om man inte vill vara ett Loco längre.

Jag föreslår däremot att Locoträdet flyttas och blir en grupp man söker till, så att vill man inte se det så slipper man. Just nu är det värre där än vad det är på Debatt och Debatt är en grupp man måste söka medlemskap i.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Det fungerar inte att ha enbart ett suportforum då Ubuntu centralt begär mer för att de ska stödja. De kräver att man framförallt skickar buggrapporter, men också är med på Launchpad för att hjälpa till. Fast ff sa att vi har många medlemmar och suport så räckte inte det. Det du vill ha går bara att uppnå om man inte vill vara ett Loco längre.
Jag är MYCKET medveten om detta och det är inte alls det jag diskuterar. Vad jag menar är att ett separat supportforum är en tydlig och mer lättskött del av en större svensk helhet. Det finns ingen motsättning i sak.

Ett separat supportforum kan vara ett tydligare insteg för nya användare och kräva mindre resurser än idag. Bara fördelar enligt mitt sätt att se.
Jag är säker på att det blir svårt att rekrytera nya Launchpad-medlemmar om det inte går att komma in i gemenskapen via en lättsam och kravlös medverkan på forumet
Precis!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Själva beslutsfattandet är ju flyttat till IRC-mötena och i och med det finns det även diskussionsmöjligheter där innan beslut fattas, så den biten är ju löst.

Var det sen inte tänkt att beredande av beslut och diverse ideer, hugskott och debatt som ännu inte nått fram till att vara ett förslag till beslut skulle vara i mailinglistan??? Eller har jag missat några turer?

Rent konkret. En tråd som denna. Har den något berättigande och i så fall var ska den vara. I ett tänkt "rent supportforum" hör den väl inte hemma. Finns det inget bra ställe är ju risken stor att det pyser över nånstans där det inte alls ska vara, typ i supporttrådarna.

Det har ju efterlysts mer information från ledningen och grupperna. Skulle det få vara i ett rent supportforum eller vilken kanal skulle användas till det?

Jag tror det är viktigt att man försöker få en helhetssyn på var information av olika slag ska finnas och hur man hittar den. Hur får förstagångsbesökaren att stanna kvar, bli aktiv och ta ansvar och hur idéer och åsikter kanaliseras. Bryter man ut en del och löser den utan att ta hänsyn till hur helheten ska utvecklas blir det nog galet.

Det är nog också viktigt att vi tänker på att forumet bara är en liten del av det som ett LoCo ska vara. Ett LoCo behöver inte ens ha ett forum.

En bil behöver ha motor, hjul, ratt och bromsar men den behöver inte ha någon kylarprydnad. Nu lägger vi massa snack på kylarprydnaden fast vi har punka på däcken och motorn hackar.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Urban skrev:
Det är nog också viktigt att vi tänker på att forumet bara är en liten del av det som ett LoCo ska vara. Ett LoCo behöver inte ens ha ett forum.
- - -
Jag tror inte vår verksamhet skulle överleva utan ett forum. Vårt forum har ju alltid varit centrum för verksamheten, understött av Wiki och portal.

Den absolut största nytta vi gör är support genom forumet.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

@Urban
Intressant! Jag är av precis motsatt åsikt! Supporten är kärnverksamheten - allt annat är lull-lull.

Lull-lullet är just nu till för att tillfredställa externa krav från högre makter. I klartext; IRC/mailing listor/launchpad har inget med interna behov och önskemål att göra. När jag startade denna tråd ville jag just diskutera vad jag ser som essentiella behov för den svenska gemenskapen; support.

Återigen; allt hänger ihop - vilken målgrupp har vi, vad är målet, vilka verktyg passar bäst för att uppnå dessa???

Här är min syn på framtida strategi;
MÅL; att sprida Ubuntu, öka användarantalet
MÅLGRUPP; medelsvensson, samt farmor.
MEDEL/VERKTYG; BRA SUPPORTFORUM

Den nästan icke uttalade, inte heller omröstade strategin idag;
MÅL; bli accepterade som officiellt LoCo igen
MÅLGRUPP; den meritokratiska toppen i gemenskapen
MEDEL/VERKTYG; uppfylla tomma krav med hjälp av föråldarade verktyg som IRC och mailing listor.

VEM FASEN ÄR VI TILL FÖR?
Är vi bara till för oss själva funkar IRC m m säkert bra. Är vi till för medelsvensson fungerar det garanterat inte!

Ett renodlat supportfourm fungerar garanterat för medelsvensson.
Den absolut största nytta vi gör är support genom forumet.
Tack ycc!

PS; DELA INTE DENNA TRÅD!! Allt hänger ihop. Folk får läsa. Lite huvudvärk tål de.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag tror inte vi är så oense som det låter.

Jag tycker också att supporten är viktig och det är den del av verksamheten som fungerar riktigt hyggligt i alla väder. Just därför tror jag vi kan låta den vara ifred. If it eint broken don't fix it!

Men för att vara ett riktigt LoCo finns det en del övrigt vi måste uppfylla. Likaså finns det mer som behövs för att få medelsvensson/mormor att börja köra Ubuntu. Jag tror egentligen de två målen är samma sak.

För att vi ska vara ett riktigt LoCo måste vi skärpa till oss när det gäller marknadsföring och bidra till att hitta buggar i Ubuntu exempelvis. Marknadsföringen behövs också för att locka hit mormor och ju färre buggar desto större chans att hon trivs med Ubuntu. Vi snackar alltså om samma sak.

Sen har vi de mer formella byråkratiska kraven. Där tror jag vi skulle ha kunnat komma undan i LoCo-council om våra hemsnickrade lösningar bara hade funkat och lett till en godtagbar verksamhet. Nu är det ju så att vi i åratal har tjafsat om organisationen och aldrig hittat något som funkar riktigt hundra och själva verksamheten har blivit lidande. I det läget är det nog betydligt bättre att vi ger upp de hemsnickrade lösningarna och kör "by the book", som andra LoCo-n gör.

Men vi ser att det hänger ihop. För att mormor ska börja köra Ubuntu behövs det support. Buggarna ska bort och Ubuntu ska marknadsföras. Kan vi visa att vi drar vårt strå till stacken därvidlag lär vi inte få problem med LoCo-council igen.

EDIT: Jag tror inte heller vi ska sprida konstlade motsättningar. För att det ska svaras på supportfrågor är det viktigt att mer kunniga och erfarna ubuntuster trivs här också. Mormor/medelsvensson fixar det inte från början.

Likaså behövs kringstrukturer av olika slag: serveradmins, forumadmins, moderatorer osv.

- Vi har runt 16000 pers som nån gång varit inloggade i forumet.
- Gissningsvis har vi 160 000 som på något sätt googlat sig hit eller kommit i ytlig konstkt med oss på annat sätt (pratat med medlem, läst blogg osv
- Kanske har vi 1600 pers som nån gång har svarat på en supportfråga eller bidragit på något annat sätt.
- Vi har nog 160 pers som någon period bidragit mer regelbundet, med eller utan uppdrag
- Sen är det nog 16 pers som försökt bära ett lite tyngre lass under någon längre tid.

Alla behövs i det här systemet och det gäller att få dem som surfar förbi att fångas in och vilja ha meraliksom vi måste jobba på att hitta sätt att få duktiga och entusiastiska människor att vilja stanna kvar och ta större ansvar.
Senast redigerad av 1 Urban Anjar, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

@ Urban

Jag förstår hur du menar. Det är långsiktigt och heltäckande. Problemet för mig är att jag ser att vägen dit är lång och svår och att det blir en klick av 5-10 personer som får göra allt arbete. Delvis kanske detta kan bero på att vår struktur är svår att överbklicka, ännu värre nu när den sprids på flera olika plattformar (IRC/Launchpad/mailinglista/forum m m).

Det är alltför lätt att skissa upp vår struktur på ett papper. Det är mycket svårare att fylla strukturen med konkret innehåll av verkliga människor. Jag tror tyvärr inte vi klarar det.

Därför ett renodlat supportforum.
och IRC/grupper/LP/listor/wiki/portal/buggrapportering m m.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Skall konflikterna minska så måste administrerarandet skäras ned. Grundtanken i webaakes förslag håller jag helt med om.

Konflikter uppstår sällan i supportforum. Konflikter uppstår när olika administrationsexperter ryker ihop om olika modeller. Så har det varit i det här forumet sedan starten.

- - -
Urban skrev:
- - -

Flytta fokus mot supportforum, inte som Urban säger från supportforum.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Skriv svar

Återgå till "Forum"