SSH:a mellan mina Ubuntu-datorer strular. [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

SSH:a mellan mina Ubuntu-datorer strular. [LÖST]

Inlägg av Peetra »

Jag vill uppnå smärtfritt SSH mellan mina två datorer, då den ena ska bli min huvuddator och den andra är det just nu och de är så fint bredvid varandra, så jag kan använda dem båda hela tiden om jag vill. :)

Jag lyckades etablera ssh-kontakt från 10.04 --> 10.10 en gång, men nu då jag försöker igen, så monteras det inte automagiskt och jag nekas åtkomst till 10.10:an Hur fixar jag montering, eller vad det kan vara som bör fixas för att få igång den igen? :) 10.10:an har Ubuntu-Kubuntu med skilda root å gemensamt swap/home. (Fråga inte varför, det blev mest så och tror minsann att jag ska behålla det. :P) Kan något iom att jag startat upp det andra OS:et emellan ha strulat till det? [edit] Jag provade igen å fick först ett felmess om något med i-bus, sparade det tyvärr inte. Sen så startade jag om 10.04 och ssh:ade hur lätt sokm helst in på 10.10. Ska det vara såhär random med att komma in faktiskt? :o

Problemet med att ta kontakt 10.10 --> 10.04 är genast lite mer trixigt, jag har nåt vagt minne av att jag sku ha trixat med brandväggen på 10.04:an, jag har något GUI som kalals för Firewall Builder installerat. Iallafall så får jag timeout då jag försöker kontakta 10.10 -->10.10. :-[

Så just nu fungerar det alltså ingendera vägen.

:-* på er om ni får mig ledd till rätt spår. :) Peetra.
Användarvisningsbild
barzam

Re: SSH:a mellan mina Ubuntu-datorer strular.

Inlägg av barzam »

Posta felmeddelanden osv, annars går det inte att veta.

Vad menar du med montering? sshfs?

Några funderingar:
Använder du RSA-nycklar eller lösenord?
Portar öppnade?
Är du säker på att du ställt in allt rätt i datorerna? Archwiki har en bra guide om ssh:
https://wiki.archlinux.org/index.php/SSH
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

Du kan ju använda sshfs för att få en grafik och säker översikt över dina mappar i den andra datorn, men sitter du ändå bara lokalt så skulle jag hellre Mounta de mappar du vill se med NFS.
det finns mer info om NFS i wiki:n på http://www.ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Nfs.

Behöver du däremot kunna styra hela datorn och inte endast vill kunna komma åt mappar och filer på den andra datorn så skall du använda SSH.
mer om det här http://www.lysator.liu.se/~morgan/ssh.html

med kryptering här
http://www.ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Secure_ssh

Hoppas jag uppfattat det rätt nu
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Ju mindre grafiska grejer jag behöver använda, desto bättre, jag har inga superdatorer nämligen. :P
Posta felmeddelanden osv, annars går det inte att veta.

10.04 som jag inte får kontakt med alls från andra datorn ger.

Kod: Markera allt

:~$ ssh -p 22 peetra@192.xxx.x.xxx
ssh: connect to host 192.xxx.x.xxx port 22: Connection timed out
Jag har inte hunnit så långt med att gå igenom era länkar, plus egna saker, som jag kommit på att testa, men t.ex felmeddelandena 10.04:an --> 10.10:an kan jag inte posta före jag återskapar och jag håller frenetiskt på att föra över data just nu, så jag vill inte avbryta den fungerande anslutningen. :)

Jag har installerat OpenSSH-server på båda. (Kanske inte skulle ha behövts?)
Vad menar du med montering? sshfs?
Jag vet inte riktigt, det var mest en fundering. Det skulle vara prqaktiskt att kunna se den andra maskinen som monterad i terminalen. Just nu då jag har ena vägen fungerande, så ser 10.10 monterad ut med nautilus

barzam skrev:Använder du RSA-nycklar eller lösenord?
Lösenord

Jag känner mig obekväm med att posta mina öppna portar här, så jag sänder det jag fick som svar på

netstat -lntup

sudo netstat -tap
som pm åt barzam
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

Peetra skrev:Ju mindre grafiska grejer jag behöver använda, desto bättre, jag har inga superdatorer nämligen. :P
Du kan ju ändå montera dem och sen kolla filerna i terminalen.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Re: SSH:a mellan mina Ubuntu-datorer strular. [LÖST]

Inlägg av Peetra »

Jag böt port på modemet och fick en ny ip-adress för datorn jag inte kunnat kontakta och nu är det inga andra problem än random som löses vid omstart varkendera vägarna jag vill ssh:a. :O Men nu sitter jag givetvis å funderar på säkerheten då igen...........
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"