Tips på ny dator

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
06-182
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Tips på ny dator

Inlägg av 06-182 »

Min förra dator har nu helt ballat ur, startar helt enkelt inte.
Därför e det då dax att köpa en ny -lagom till mellandagsrean :D
Jag ska börja jobba med datorn den 3 jan redan så jag har tänkt bege mig till mediamark / elgiganten imorgon -2 jan, för att hitta ett bra och billigt utbud snabbt.

Jag har en flexibel budget på mellan 6 - 12 000:-
..och jag söker en bärbar dator som jag kommer använda något litet till blender (dock inte i någon större utsträckning), annars är det mest enkel server baserad programmering som gäller.

Det viktigaste för mig är att det funkar bra till mitt Linux system, därför vänder jag mig hit med frågan.
Kanske har någon fått någon lyxig julklapp i jul som dom vill tala för eller emot. Eller om någon har någon annan erfarenhet om vilken hårdvara man ska hålla sig borta från eller tä sig till..

Själv hade jag i min andra dator ett ATI grafikort som jag senare läst är ett vanligt problem inom Linux världen. Liknade uppgifter skulle uppskattas om ni har någon..!

Jag vet att liknade frågor har ställts tidigare, men det kommer ju ut nytt på marknaden hela tiden, så det är lite svårt att referera till sådana trådar känner jag.
.....F.A.D.....
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Tips på ny dator

Inlägg av ubot »

Ja, framförallt grafikkortet är värt att dubbelkolla innan köp. Det är väl det som brukar strula mest. Jag har också läst om att minneskortläsare och mic-ingångar som inte har fungerat på vissa datorer under Linux. Även suspend har jag för mig har strulat på vissa datorer.

Jag tycker du ska dubbelkolla på prisjakt.nu innan du köper för det är nog lite si och så med mellandagsreaorna. Det sägs ju att priserna i vissa butiker går upp när det är mellandagsrea! Dessutom ska du ha klart för dig att MediaMarkt i Göteborg har en "prisgaranti" som innebär att om du hittar en produkt (samma tillverkare och modellnr.) i en annan butik (t.ex. Elgiganten, Siba, Onoff osv) i Göteborgs-området så sänker MediaMarkt priset på produkten så att dom matchar konkurrentens pris. Jag fick ner priset på en hårddisk med över 200 kr genom att säga till personalen att Inet sålde hårddisken till ett annat pris. Expediten gjorde då en slagning på prisjakt och vips så sänktes priset med två-tre hundra kr. Det här är jäkligt bra att veta!

Jag tycker att den här datorn är intressant: http://www.inet.se/artikel/1969619/asus ... -u3-silver
Dubbelkärnig Intel Atom (D525), Ion2-grafikkort, 2GB DDR3-minnen, 12,1" skärm, 2 st USB 3.0, under 1,5 kg mm. :) Finns i silver och svart. Här snackar vi BÄRBAR dator. Hur den fungerar med Ubuntu har jag inte en susning om.
Min förra dator har nu helt ballat ur, startar helt enkelt inte.
Dålig ursäkt för att köpa en ny dator. ;) Den går säkert att laga. Ett nytt nätagg och datorn rullar nog på som vanligt igen. :)
Användarvisningsbild
06-182

Inlägg av 06-182 »

Jo att det är en dålig ursäkt vet ja, och en reparation kommer den att åka in på ändå. Men man vill ju ha lite justa leksaker med ;)
Sen hör det till saken att mycket i datorn ja har just nu inte är speciellt kompatibelt till Linux. Ljudkortet, Blueray, Grafikkortet o.s.v.. vill sig inte riktigt. Detta va mest droppen, men jag kommer klart reparera och använda till media station eller något.

Trevligt litet förslag på dator du kom med tycker jag, men jag är inte rädd för att betala lite mer än så för bättre prestanda.
Dock så ska jag hålla det i åtanke.
.....F.A.D.....
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Du kanske ska köpa en Mac? Det är ju bra grejer sägs det. Hur dom fungerar med Linux vet jag inte. Jag tipsade mest om Asus-datorn för att den är bärbar och i mitt tycke en perfekt bärbar dator (vikt, prestanda etc).
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Ok... jag är mycket nöjd med min Samsungburk som jag kört sedan Juni.
Köpte även direkt en SSD-disk och dumpade Windows.

Elgiganten har den med ett bra pris... jag betalade 7300:- plus då SSD-disken.

http://www.elgiganten.se/product/datore ... -r580-js1b

Att jag valde den här berodde då på att Samsung kör helt Intel-standard och sedan ett bra nVidiakort till detta. Just Intel-standarden betyder för det mesta minimalt med bekymmer med Ubuntu !

Sen finns det då även med i5 men då drar priset iväg...... :P

EDIT.... Jag kollade lite mer och man har bytt ut DVD-spelaren mot en Blueray, kan ev vara ett problem med Linux, Mplayer jobbar med den skitiga koden eftersom de inte bryr sig över olika patent.... >:D
kilko
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av kilko »

Har inga problem med ati kort och det har inte varit något problem på cirka 2 år med ati,s drivare. Ubuntu's drivare till ati kort är en helt annan historia men det beror nog på att utvecklarna inte använder ati kort och därför alltid ligger på efterkälken där.......
Väldigt off topic mitt första inlägg nåväl billiga laptops bland annat hittar du här.

http://www.billigteknik.se/c/barbara-da ... prestanda/
Användarvisningsbild
06-182

Inlägg av 06-182 »

Tack för alla svar och tips..gillade förslaget om samsungs dator av pun speciellt mycket. snygg design med :)

tror jag vågar mig på en i5 med, ska bara googla lite på skillnaderna. Annars får vi får se vad dom lyckas med imorgon; försäljarna alltså.

Återseende
.....F.A.D.....
Användarvisningsbild
06-182

Inlägg av 06-182 »

Så.... då fick ja köpt min dator tilslut iaf. Vart ett jävla krångel med internet bara. internetleverantören fäster tydligen åtkomsten till mac-addressen ???

det blev en asus N53JQ
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4846720

i7 processer och grejer, tror det vart ett bra köp, har inga problem hittentills med ubuntu iaf - förutom att det av någon anledning har en textbaserad uppladdningsboot (?)

aja..
Tack för alla tips :)
.....F.A.D.....
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"