Firefox plugins från terminalen
-
- Översättare
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Firefox plugins från terminalen
Är det någon som har koll på hur man installerar firefoxplugins från terminalen?
Jag hämtar dem med wget eller liknande, men sedan...
(Jag håller på med ett latmaskscript som autokonfiguerar upp allt jag brukar installera vid en nyinstallation av Ubuntu)
Jag hämtar dem med wget eller liknande, men sedan...
(Jag håller på med ett latmaskscript som autokonfiguerar upp allt jag brukar installera vid en nyinstallation av Ubuntu)
Re: Firefox plugins från terminalen
Vissa tillägg finns ju i Ubuntus förråd, t.ex:
sudo apt-get install flashplugin-installer
sudo apt-get install adblock-plus
sudo apt-get install flashblock
Annars får du väl tanka hem pluginet med wget som du säger och sedan packa upp pluginet med unzip eller tar eller något och därefter placera pluginet i någon speciell katalog under .mozilla-katalogen i Hemkatalogen. Exakt vilken katalog vet jag inte.
Edit:
Eller ännu bättre om det fungerar: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... ostcount=4
Jag är dock lite tveksam till att man verkligen ska vara root eftersom många plugins normalt installeras enbart för den user som installerar pluginet. Jag tycker inte att man måste vara root för att installera ett plugin. Dessutom tillkommer ju problemet med att man då kanske måste starta Firefox som root för att slutfasen av installationen ska gå igenom också. Det låter märkligt. Det borde fungera att installera ett plugin utan att använda sudo eller su.
sudo apt-get install flashplugin-installer
sudo apt-get install adblock-plus
sudo apt-get install flashblock
Annars får du väl tanka hem pluginet med wget som du säger och sedan packa upp pluginet med unzip eller tar eller något och därefter placera pluginet i någon speciell katalog under .mozilla-katalogen i Hemkatalogen. Exakt vilken katalog vet jag inte.

Edit:
Eller ännu bättre om det fungerar: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... ostcount=4
Jag är dock lite tveksam till att man verkligen ska vara root eftersom många plugins normalt installeras enbart för den user som installerar pluginet. Jag tycker inte att man måste vara root för att installera ett plugin. Dessutom tillkommer ju problemet med att man då kanske måste starta Firefox som root för att slutfasen av installationen ska gå igenom också. Det låter märkligt. Det borde fungera att installera ett plugin utan att använda sudo eller su.
Det här har inte med tillägg i Firefox att göra men jag passar ändå på att tipsa om mitt skript för att installera många program smidigt i Terminalen. Skriptet bygger helt enkelt på att man installerar (eller avinstallerar med ./installCLI.sh purge) med kommandot ./installCLI.sh dom program man vill ha. Det går enkelt att lägga till nya program i program_array. En fördel med skriptet är att det frågar om alla program först och installerar programmen efteråt, dvs du kan ta en fika under tiden skriptet gör jobbet efter att ha svarat på frågan om programmen ska installeras eller inte:
Programmet använder Aptitude så antingen får man installera aptitude först eller så får man byta ut aptitude i skriptet mot apt-get.
Kod: Markera allt
#!/bin/bash
install_array=( )
program_array=( pidgin irssi gnome-do vlc mplayer gnome-mplayer wine1.2 parcellite gimp etherape wireshark adblock-plus empathy firefox totem gwibber transmission-gtk rtorrent thunderbird )
if [[ "$1" != "purge" ]]; then
for program in ${program_array[@]}; do
echo -n "Install $program? [Y/N]: "
read program
install_array+=( $program )
done
i=0
for install in ${program_array[@]}; do
if [[ "${install_array[$i]}" == "Y" || "" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y install $install
fi
(( i++ ))
done
fi
if [[ "$1" == "purge" ]]; then
echo -n "Purge $program? [Y/N]: "
read program
install_array+=( $program )
done
i=0
for install in ${program_array[@]}; do
if [[ "${install_array[$i]}" == "Y" || "" == "y" ]]; then
sudo aptitude -y purge $install
fi
(( i++ ))
done
fi
En variant är ju att helt enkelt installera alla program i program_array utan att fråga så här:
Eller som en rad i Terminalen:
That's it!
#!/bin/bash
program_array=( )
program_array=( pidgin irssi gnome-do vlc mplayer gnome-mplayer wine1.2 parcellite gimp etherape wireshark adblock-plus empathy firefox totem gwibber transmission-gtk rtorrent thunderbird )
sudo apt-get install -y $program
done
program_array=( ); program_array=( pidgin irssi gnome-do vlc mplayer gnome-mplayer wine1.2 parcellite gimp etherape wireshark adblock-plus empathy firefox totem gwibber transmission-gtk rtorrent thunderbird ); for program in ${program_array[@]}; do sudo apt-get install -y $program; done
Utanför ämnet: Smidigt, men måste man verkligen initiera program_array och install_array först?
Utanför ämnet: Nej, inte om man ska installera programmen automatiskt. Men om man ska få en fråga om vilka program man vill installera och inte så går det ju inte bara att köra sudp apt-get install -y <paket1> <paket2> <paket3> osv. Orsaken till att jag har med install_array=( ) och program_array=( ) är att jag har märkt att jag i något fall har råkat få med ett gammalt innehåll i en array när jag har kört kommandon med arrays i Terminalen. Det kanske framförallt är ett problem om man använder install_array+=( ) utan att först ha nollställt arrayn med instal_array=( )m!rage skrev:Utanför ämnet: Smidigt, men måste man verkligen initiera program_array och install_array först?
-
- Översättare
ja,Kollade vidare och ser att firefox bara stödjer global paramater, inte lokal användare. http://kb.mozillazine.org/Command_line_arguments
Men i de installationer jag gör är det ok att det blir för alla användare så:)
Tack för länken, ska kolla på scriptet.
Det blir ju lite problem om du måste starta Firefox som root för att hela installationen av vissa plugin ska gå igenom. Jag vet inte vad som händer om Firefox startas som en användare när du har installerat pluginet som root.northar skrev:ja,Kollade vidare och ser att firefox bara stödjer global paramater, inte lokal användare. http://kb.mozillazine.org/Command_line_arguments
-
- Översättare
Mm, undrar om det fungerar som önskat egentligen, ska testa strax på min virtualboxinstall.Det blir ju lite problem om du måste starta Firefox som root för att hela installationen av vissa plugin ska gå igenom. Jag vet inte vad som händer om Firefox startas som en användare när du har installerat pluginet som root.
Jag har för mig annars att det bara är att flytta innehållet i .xpi-filen till en speciell katalog i .mozilla i Hemkatalogen så finns pluginet där när Fx startas nästa gång. Jag kanske har fel.