Jobbigt med den vita bakgrunden [LÖST]

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Jobbigt med den vita bakgrunden [LÖST]

Inlägg av Peetra »

Jag har nu suttit den här kvällen med LibreOffices kalkylark och det vita tär ju som sjuttsan på ögonen.

Går det att få bakgrunden dimmad/färgad i OpenOffices/LibreOffices Writer och Kalkylark?
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Jobbigt med den vita bakgrunden

Inlägg av gruble »

Jag försökte med f.lux ppa igår kväll men lyckades inte få in det.
Det ska ändra ljusstyrkan automatiskt på kvällarna, men om det
hjälper på ett helvitt kalkylark vet jag inte.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Alleinsora
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Alleinsora »

OpenOffice och LibreOffice läser in färgerna från temat så de har inte någon enskilld färginställning. Folk som använt mörka teman har haft det omvända problemet länge så därför använder de "workarounden" att starta programmet med en egen .gtkrc-fil.
Man får således modifiera antingen menygenvägarna eller /usr/bin/ooffice till att bli ett enkelt skalskript.
Man gör det genom att lägga till en variabeln innan den körbara filen. Något sånthär (för openoffice) borde alltså fungera:

Kod: Markera allt

GTK2_RC_FILES=~/.config/ooffice.gtkrc /usr/bin/ooffice
I den filen lägger du sedan in de ändringar i temat du vill ha. Är inte bergsäker på vad de elementen du vill modifiera heter men det borde gå att lista ut om man kikar lite i något tema.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Sötte

Inlägg av Sötte »

Ja, om du går in under verktyg --> alternativ ---> utseende. Där väljer du antingen dokumentbakgrund eller "bakgrund för tillämpling" under allmänt. Finns många färger att välja...
m!rage

Inlägg av m!rage »

Redshift gör allt som visas på skärmen rödare genom att ändra färgbalansen i X på nåt vänster för att avlasta ögonen. Installerades utan problem från deras PPA.
http://jonls.dk/redshift/

Annars är ett hett tips att du tänder taklampan ;)
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Sötte skrev:Ja, om du går in under verktyg --> alternativ ---> utseende. Där väljer du antingen dokumentbakgrund eller "bakgrund för tillämpling" under allmänt. Finns många färger att välja...
Perfekt KISS!

Utom att den på första försöket gömde sig alla tabell-linjerna i kalkylarket pga similära färger. *fniss*
I ordbehandlaren så är den ju perfekt med en enda ändring iallafall. :) I kalkylarket fick jag alltså ändra lite mer häftigt då....

Tack allihopan för alla andra spännande tips också.

m!rages lamp-tips är förstås inte sådär värstan-spännande, men en av de mera användbara iallafall. Jag har en läslampa snett ovanför skärmen, som jag av någon orsak inte hade tänd ikväll, tänkte inte på att ögen blev trötta pga det. :P Men bra sak var det, jag (och endel andra också misstänker jag) fick ju reda på en massa spännande saker!

mvh Peetra.
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

m!rage skrev:Redshift gör allt som visas på skärmen rödare genom att ändra färgbalansen i X på nåt vänster för att avlasta ögonen. Installerades utan problem från deras PPA.
http://jonls.dk/redshift/

Annars är ett hett tips att du tänder taklampan ;)
Redshift finns från och med Maverick i Ubuntus förråd så det är bara att installera direkt. :)

// Peter
Användarvisningsbild
Ganymedes

Re: Jobbigt med den vita bakgrunden [LÖST]

Inlägg av Ganymedes »

Och här kan man läsa hur man gör när man väl installerat Redshift:

http://danielholm.se/var-sn%C3%A4ll-mot ... d-redshift

När man väl vant sig vid den röda tonen blir det svårt att vara utan den.

// Peter
Skriv svar

Återgå till "Kontor"