Läs min andra post, den första blev nog lite krånglig

Jag håller på med ett litet projekt som går ut på att polla ett antal NTP-servrar i ett större nät och sedan jämföra tiden på de olika servrarna. Om någon server diffar för mycket från de andra så ska en administratör underrättas.
Mitt problem är att det här ska snurra på en specialanpassad freebsd-dist där jag i stort sett bara har tillgång till Bash och awk. (Ingen java, ingen python.) Eftersom jag har lite tidspress och inte har någon större vana av C/C++ så har jag börjat så smått i bash iaf.
Jag kan polla NTP-servrarna och få en lista på hur mkt de diffar i tid från den lokala klockan (via ntpq -p och lite awk). Mitt problem är hur jag ska jämföra talen. Jag får en lista på tidsdifferenser, tex -3, 2, 5 -125. (Det finns decimaler också, men dem struntar jag i, eftersom vi snackar bash här

Nu vill jag få fram den felande servern (den som ger -125 i mitt exempel), men jag vill göra det genom att jämföra resultaten från servrarna och inte den lokala klockan. Jag antar att det är någon form av medianvärde jag är ute efter. Alla som ligger inom ett 60s område är OK, men de som diffar mer vill jag plocka ut.
Det blev mkt text, ni får be mig förtydliga om det blev krångligt ändå

Mvh
Martin