Installera Ubuntu Server på en maskin utan skärm
Installera Ubuntu Server på en maskin utan skärm
Tänkte skaffa en Asus Eeebox eller liknande och installera ubuntu server på. Hur gör jag denna installation utan skärm & tangetbord? Dvs, hur utför man installationen från en annan dator?
Re: Installera Ubuntu Server på en maskin utan skärm
Varför kopplar du inte in en skärm och ett tangentbord under installationen?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Enklast är nog, precis som ubot skriver, att koppla in en skärm och tangentbord.Men hur kul är det? 
Har gjort det halft en gång. Startade en liveskiva med skärm och tgb inkopplat, installerade en ssh-server, satte ett lösenord, och sen gick jag och satte mig vid arbetsstationen för att installera mha en X-tunnel över ssh.
Men det kräver ju att man sitter en stund vid den andra datorn för att få igång det.
Om du konfigurerar ett LIVE-usb för att automatiskt boota och har en SSH-server på detta så kan denna tillvägagång användas:
https://help.ubuntu.com/community/Installation/OverSSH
Observera dock att den guiden är ganska gammal så den ska nog inte tagas ordagrant, men i praktiken är det bara ett fåtal steg att göra:
1. Anslut till servern med ssh
2. Partionera med fdisk och skapa filsystem (mkfs.ext4, mkswap)
3. debootstrap (här hänvisar jag till dokumentationen)
4. ställa in de viktigaste inställningarna (fstab, hostname, osv)
5. chroot för att lägga till användare, konfigurera systemet ytterligare samt installera en kärna.
6. Installera grub och generera locales (utan dessa blir man bindgalen efter ett tag.. tro mig!)
7. Nu BORDE det fungera...

Har gjort det halft en gång. Startade en liveskiva med skärm och tgb inkopplat, installerade en ssh-server, satte ett lösenord, och sen gick jag och satte mig vid arbetsstationen för att installera mha en X-tunnel över ssh.
Men det kräver ju att man sitter en stund vid den andra datorn för att få igång det.
Om du konfigurerar ett LIVE-usb för att automatiskt boota och har en SSH-server på detta så kan denna tillvägagång användas:
https://help.ubuntu.com/community/Installation/OverSSH
Observera dock att den guiden är ganska gammal så den ska nog inte tagas ordagrant, men i praktiken är det bara ett fåtal steg att göra:
1. Anslut till servern med ssh
2. Partionera med fdisk och skapa filsystem (mkfs.ext4, mkswap)
3. debootstrap (här hänvisar jag till dokumentationen)
4. ställa in de viktigaste inställningarna (fstab, hostname, osv)
5. chroot för att lägga till användare, konfigurera systemet ytterligare samt installera en kärna.
6. Installera grub och generera locales (utan dessa blir man bindgalen efter ett tag.. tro mig!)
7. Nu BORDE det fungera...
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Jag har läst något om att skapa intallations CD/USB som autostartar installationen också men vet inte hur man gör det.
Det där med att sätta upp en ssh-server känns ju nästan lika omständigt som att installera hela systemet när tangentbordet och skärmen ändå är ansluten.
Det där med att sätta upp en ssh-server känns ju nästan lika omständigt som att installera hela systemet när tangentbordet och skärmen ändå är ansluten.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Ja inte långt ifrån. Problemet var att det var på en äldre maskin där installationen skulle ta lång tid och med en obekväm arbetsställning. Så jag gjorde så lite jag behövde där.ubot skrev: Det där med att sätta upp en ssh-server känns ju nästan lika omständigt som att installera hela systemet när tangentbordet och skärmen ändå är ansluten.
Men att ha ett live-USB-minne med SSH-server kan ju vara behändigt i flera lägen.

Jag har också sett kommentarer om denna lösning men inte hittat någon konkret information.ubot skrev:Jag har läst något om att skapa intallations CD/USB som autostartar installationen också men vet inte hur man gör det.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....