Filmproblem

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
lindberg88
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Filmproblem

Inlägg av lindberg88 »

När jag kollar på film så blir det som vågräta sträck som delar upp bilden när det rör på sig mycket i filmen, vad är problemet?
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Filmproblem

Inlägg av ycc »

Tjena, jag är ingen expert på video. Men eftersom det inte kommit svar så skriver jag ändå ;)

Vilken mediaspelare använder du? (Jag tror det är Totem som standard nu, va?) Personligen tror jag många tycker att VLC funkar bra. (Man installerar program via funktionen "Synaptic")

Hoppas de som kollar mycket film kan svara bättre.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Testa som ovan nämner om vlc

sudo apt-get install vlc

i terminalen för att installera det eller starta synaptic i system --> admin menyn.

Tyvär är det många som ser dom där "hacken" i filmen.. Jag vet bara att en sämmre dator ger mer hack. Kanske finns någon buffer inställningar i inställningarna.
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
LovIT487

Inlägg av LovIT487 »

Har du använt skärmen till film förut?
För jag tycker det låter som att du har för låg Hz på skärmen. Så att den inte hinner målaupp det som händer i filmen i realtid.
Elfa

Inlägg av Elfa »

Jag har fått horisontella streck vid två tillfällen.

1) När jag låtit båda utgångarna på grafikkortet vara aktiva samtidigt och kört film på ena skärmen.

2) När jag inte har ställt in synkronisera till vblank. För att åtgärda detta, se till att ha compiz installerat, "Avancerade inställningar för skrivbordseffekter" i Programcentralen. Sedan:

System -> Inställningar -> Inställningshanteraren CompizConfig

Välj Allmäna alternativ och Display Settings-tabben, sedan Synkronisera till VBlank.
It's nice to be important, but it's more important to be nice
m!rage

Inlägg av m!rage »

Elfa skrev:Jag har fått horisontella streck vid två tillfällen.

1) När jag låtit båda utgångarna på grafikkortet vara aktiva samtidigt och kört film på ena skärmen.

2) När jag inte har ställt in synkronisera till vblank. För att åtgärda detta, se till att ha compiz installerat, "Avancerade inställningar för skrivbordseffekter" i Programcentralen. Sedan:

System -> Inställningar -> Inställningshanteraren CompizConfig

Välj Allmäna alternativ och Display Settings-tabben, sedan Synkronisera till VBlank.
Efter alla dessa år som jag irriterat mig på tearing och så fixar du det så lätt? Tack som fan :)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Kanske läge att starta en wikisida och skriva några korta rader hur man fixar detta?
Vad tror du, Elfa? ;) ;) ;)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"