3 små förslag på forumet

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

3 små förslag på forumet

Inlägg av Okänd »

Citat från tråden http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?pid=4137#p4137

[quote="rancor"][quote="sebastean"][quote="rancor"]Nej nej. Jag är nog inte ensam om att tycka att e-posten bara används för avisering av nya inlägg och PM. Jag skulle aldrig blotta mig med E-post via min egen dator eftersom jag helst vill vara anonym så långt det går och det räcker med att admin och ev. mods? på forumet ser min IP. Att blotta mig varje gång jag vill skicka ett PM ser jag som uteslutet.[/quote]
En fråga om integritet alltså.. Men varför vill du vara så hemlig, vem skulle vilja spåra dej och om någon gjorde det, vad skulle det göra? Berätta..[/quote]
PM hade varit trevligt nu :) Men du får helt enkelt tro mig när jag säger att behovet finns.[/quote]
Jag tror dej inte ;)

Provat "prenumerara på tråd" som finns när du skriver inlägg och också när du läser en tråd? Sedan kan du se dina prenumerationer via länken "Visa dina trådprenumerationer" längst ner på bla. indexsidan.

Under "Integritetsskydd" i din profil kan du också välja att "Inkludera inlägg i prenumerationsmeddelanden" om du skulle vilja det. Är det så att meddelanden inte når fram så ta en titt på vilken mail du angivit.

En fördel med pun är att det troligvis är det minsta forumet som finns. Det är bara 40% av phpBB:s storlek och förutom säkerhet är direkta fördelar också snabbhet och mindre belastning på servrar.

En annan trevlig sak med pun är att den släpps under GNU General Public License. Den egentliga anledningen till varför jag vill ha punBB har jag inte nämnt än men jag spar den om det skulle visa sig att du vill fortsätta med övertalningsprocessen.. ;)
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

3 små förslag på forumet

Inlägg av rancor »

[quote="sebastean"]Citat från tråden http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?pid=4137#p4137

[quote="rancor"][quote="sebastean"]
En fråga om integritet alltså.. Men varför vill du vara så hemlig, vem skulle vilja spåra dej och om någon gjorde det, vad skulle det göra? Berätta..[/quote]
PM hade varit trevligt nu :) Men du får helt enkelt tro mig när jag säger att behovet finns.[/quote]
Jag tror dej inte ;)

Provat "prenumerara på tråd" som finns när du skriver inlägg och också när du läser en tråd? Sedan kan du se dina prenumerationer via länken "Visa dina trådprenumerationer" längst ner på bla. indexsidan.

Under "Integritetsskydd" i din profil kan du också välja att "Inkludera inlägg i prenumerationsmeddelanden" om du skulle vilja det. Är det så att meddelanden inte når fram så ta en titt på vilken mail du angivit.

En fördel med pun är att det troligvis är det minsta forumet som finns. Det är bara 40% av phpBB:s storlek och förutom säkerhet är direkta fördelar också snabbhet och mindre belastning på servrar.

En annan trevlig sak med pun är att den släpps under GNU General Public License. Den egentliga anledningen till varför jag vill ha punBB har jag inte nämnt än men jag spar den om det skulle visa sig att du vill fortsätta med övertalningsprocessen.. ;)[/quote]
Nu prenumererar jag på denna tråd, går det att få prenumeration som default?

En lek, jaaaa. Nu skall vi se... Du heter Rickard Andersson? punBB är Svenskt?
Användarvisningsbild
rancor

3 små förslag på forumet

Inlägg av rancor »

Okänd

3 små förslag på forumet

Inlägg av Okänd »

Rickard Andersson? Nej. Men nu nämnde du precis en till bra sak med pun: det är svenskt :D

Efter verson 1.3 av pun ska det inte vara något problem att använda tillägg. Just PM är ju inget jag gillar personligen men det där superargumentet är att det är bra med mail istället till just detta forumet för att det är viktigt att det är öppet för alla.

Tex min pappa, några vänner och vissa bekanta till mej skulle aldrig begripa sig på vad PM är och hur man använder det fastän man försöker förklara, och de skulle också få dom att känna sig obekväma med forumet i sin helhet.

Själv ordnade jag en snygg hemsida med forumet AzBB men den blev totalt utröstad eftersom få begrep sig på den och någon hade till och med problem med att logga in, och det säger en del om forumvana.

PunBB utan PM uppskattas av många: de som bara vill ha support utan krusiduller och de som helt enkelt bara gillar mail bättre, kanske av tidigare nämna skäl.

Vill vi ha ett forum för alla är PunBB, och utan PM, helt klart bäst!
Okänd

3 små förslag på forumet

Inlägg av Okänd »

[quote="rancor"]..går det att få prenumeration som default?[/quote]
Inte utan tillägg. Hade varit en bra funktion för de som vill och att "Prenumerera på denna tråd" då är förmarkerad.

Det här är kanske inte vad du är ute efter men ett tips är att det vid "Visa dina trådprenumerationer" går att se alla egna inlägg: "Visa dina inlägg".
Användarvisningsbild
rancor

3 små förslag på forumet

Inlägg av rancor »

Prenumerationen fungerade :)

Men jag tycker i så fall att tillägget jag länkade till ovan kan med fördel installeras och de som vill skicka PM gör så, och de som inte vill fortsätter att skicka e-post. Jag blir glad, du blir glad och forumet blir generellt bättre eftersom det då fortfarande är punBB + lite mer möjlighet till personlig integritet, eller rättare sagt anonymitet som jag vill uppnå.
Okänd

3 små förslag på forumet

Inlägg av Okänd »

Om vi ordnar PM som är inaktiverat som standard men går att aktivera för den som vill i profilen så ger jag helt klart tummen upp. :)

Då är alltså PM-länken på ens profil och länk till inkorg inaktiverat från början.

Och det går då att enbart använda PM genom att (utöver att aktivera PM) välja "Dölj din e-postadress och tillåt ej e-post genom formulär", som också går att välja nu.

(Något jag bara vill nämna för de som följer den här tråden är att ens mailadress inte syns om man inte väljer att den ska synas och den som skickar ett meddelande får din mailadress först efter att du svarat på meddelandet.)
Användarvisningsbild
rancor

3 små förslag på forumet

Inlägg av rancor »

[quote="sebastean"]Om vi ordnar PM som är inaktiverat som standard men går att aktivera för den som vill i profilen så ger jag helt klart tummen upp. :)

Då är alltså PM-länken på ens profil och länk till inkorg inaktiverat från början.

Och det går då att enbart använda PM genom att (utöver att aktivera PM) välja "Dölj din e-postadress och tillåt ej e-post genom formulär", som också går att välja nu.

(Något jag bara vill nämna för de som följer den här tråden är att ens mailadress inte syns om man inte väljer att den ska synas och den som skickar ett meddelande får din mailadress först efter att du svarat på meddelandet.)[/quote]
hehe, för att krångla till det. Vill jag säga dig något privat så måste jag använda din e-postlänk och då kommer min e-post att synas oavsätt om jag vill ge ut den eller inte.

Kod: Markera allt

X-Gmail-Received: ea319d1e01a9e9f8108421d02d9255a3161dfd8c
Delivered-To: någon@någonting.nått
Received: by 10.66.239.20 with SMTP id m20cs16846ugh;
        Sat, 10 Jun 2006 02:39:52 -0700 (PDT)
Received: by 10.54.60.15 with SMTP id i15mr3672638wra;
Return-Path: <ozamosi@ubuntu.com>
Received: from ubuntu-se.org ([69.60.114.102])
        by mx.gmail.com with ESMTP id 33si1517804wra.2006.06.10.02.39.51;
Received-SPF: neutral (gmail.com: 69.60.114.102 is neither permitted nor denied by best guess record for domain of ozamosi@ubuntu.com)
Received: from localhost (localhost.localdomain [127.0.0.1])
	by ubuntu-se.org (Postfix) with SMTP id 10B8F7F
	for <MIN E-POSTADRESS SYNS HÄR>; Sat, 10 Jun 2006 09:39:12 +0000 (UTC)
Subject: test
To: <någon@någonting.nått>, 
From: "rancor" <MIN E-POSTADRESS SYNS HÄR>
Date: Sat, 10 Jun 2006 09:39:12 +0000
MIME-Version: 1.0
Content-transfer-encoding: 8bit
Content-type: text/plain; charset=iso-8859-1
X-Mailer: PunBB Mailer
Message-Id: <20060610093912.10B8F7F@ubuntu-se.org>

rancor från Ubuntu Sverige - Forum har skickat ett meddelande till dig. Du kan svara till rancor genom att svara på detta e-postmeddelande.

Meddelandet lyder:
-----------------------------------------------------------------------

test

-----------------------------------------------------------------------

-- 
Ubuntu Sverige - Forum E-posttjänst
Alltså, så fort jag vill skicka någon ett privat meddelande så syns min e-postadress ofrivilligt i fälten "MIN E-POSTADRESS SYNS HÄR"
Okänd

3 små förslag på forumet

Inlägg av Okänd »

Ja det är jag med på, annars hade det ju inte gått att svara. Men jag ser inte det som något problem för min del eftersom jag väljer vem jag skickar meddelanden till. Men du har rätt i att PM innebär anonymitet och inte mail och därför vore det bra om PM gick att aktivera för den som vill.. Jag hoppas vi kan ordna det.

Vi kan ju låta det ligga till 1.3 av pun och ta upp det till diskussion då..
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"